• JossanLi85

    Uttag av spiral??

    Hej.

    Jag har spiral, Mirena. Haft i 3,5 år.

    Ska nu ta ut den pga att min kropp inte mår bra av den längre.

    Min fråga: Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter om hur kroppen reagerar och vad som händer när man tar ut den?

    Blödningar? Smärtor? Värk? Humör?

    Tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden Uttag av spiral??
  • Anonym (Ellie)

    Det gjorde lite ont när jag tog ut min men det var inte så farligt. Det var mycket värre att sätta in den.

    Jag mådde pissdåligt av min spiral- hade ångest, ständiga blödningar, bakteriell vaginos. Jag började må bättre på en gång.

  • Anonym (Ellie)
    Långbenopluto skrev 2019-08-31 11:43:23 följande:

    Inget känns och inget händer. Hormonerna är bara lokalt i livmodern, den infon fick du väl?


    Eftersom några av biverkningarna är nedstämdhet, acne, sänkt sexlust osv så kan man vara rätt säker på att hormonerna inte enbart påverkar lokalt...
  • Anonym (Lilla)

    Jag tog ut min spiral för ett år sedan och biverkningarna jag fick var acne, foglossning(!) och att jag tappade en massa hår. Hade kopparspiral och blev även kopparförgiftad (det gjordes analyser som visade precis detta, så hej på er alla ni som tror att kopparspiral enbart skulle verka lokalt. Icke sa Nicke).

    Mådde jättedåligt av spiralen och nu är allt stabilt igen. Aldrig mer spiral!

  • ballerinakakaoreo

    Det gjorde ont att sätta in den och jag blev helt yr, men att ta ut den kändes faktiskt inte alls och då är jag väldigt smärtkänslig av mig! Hon bad mig ta ett djupt andetag medan hon räknade ner från 3, och när hon var på 1 så hade hon bett mig andas ut och samtidigt som jag gjorde det så drog hon ut den. Efteråt hade jag en rosa lite vattnigare flytning just den dagen, behövde knappt trosskydd. Kände inte av någonting i magen heller riktigt.

  • JossanLi85

    Tack för svar!

    Hur har det varit för er med blödningar efter uttaget? Menar då inte mens, utan blödning till följd av uttaget :)

    Någon som haft ont efter uttag, typ som mensvärk de närmaste dagarna efter uttaget?

  • Anonym (Lilla)

    Nix, ingen smärta eller övriga komplikationer.

  • Anonym (Ellie)
    JossanLi85 skrev 2019-09-02 07:54:47 följande:

    Tack för svar!

    Hur har det varit för er med blödningar efter uttaget? Menar då inte mens, utan blödning till följd av uttaget :)

    Någon som haft ont efter uttag, typ som mensvärk de närmaste dagarna efter uttaget?


    Jag tror jag blödde lite från livmodertappen precis när hon tog den bara. Jag blöder dock även vid ett helt vanligt cellprov så det var inget konstigt.

    Jag hade inte ont alls efteråt. Snarare tvärtom att allt äntligen kändes lugnt och bra i livmodern igen eftersom jag hade smärtor av spiralen från och till.
  • BonusM

    Jag hade spiralen Jaydess och tog nyligen ut den efter att ha haft den inne i 1 år. Hade för mycket problem med blödningar, huggningar i livmodern och konstant molande värk (kunde tex inte "landa" för hårt på en stol för det sprängde upp i livmodern).

    Jag gillade inte alls att varken sätta in eller att ta ut den trots värktabletter. BM hade problem med att hitta trådarna och tappade dessutom tråden då hon skulle dra ut den. Det var fruktansvärda "stötar" av kraftiga men korta ilningar. Det går fort men jag hann bli svettig och lite darrig. Det kom lite blod på BM's verktyg, men inte så farligt. Däremot fick jag strax därefter 2 veckor av kraftig blödning, så pass blodigt att jag blev yr, trött och blev hemma från jobb. Alla har vi olika tur/otur, smärtgränser och kroppar som tur är!

    Om tanken är att fortsätta med ett annat preventivmedel så rekommenderar jag att göra bytet under tiden du har mens. Just för att inte trassla till menscykeln. Nu är det ett tag sedan du skrev, så jag undrar hur det gick för dig?

Svar på tråden Uttag av spiral??