• Anonym (Kaffedraken)

    Varför får vi ingen hjälp?

    Vi är ett par i dryga 30 årsåldern som har 2 barn gjorda på naturlig väg. Nr 3 tog ett år att få till, tills jag fick diagnos pco och fick ingen hjälp så då köpte jag pergotime online som jag tog två halva tabletter (vågade inte ta fler) och blev tur nog gravid.

    Nu några år senare vill vi ha en nr 4, och eftersom jag gått upp massor i vikt förstod jag att jag inte skulle bli gravid, så vi började med halvdos pergotime som inte lyckades. Jag köpte då Letrozol online och har nu tagit två enkeldoser utan resultat.

    Men hur ska jag göra nu? Jag vill bli kollad med ultraljud såklart men får vi ingen hjälp så blir det ju såhär tråkigt nog.., vi bor tyvärr i mindre ort också så finns bara landsting här som jag fått nej om hjälp från samt en ivf klinik som har samma kriterier..

    Så hur får vi hjälp?

  • Svar på tråden Varför får vi ingen hjälp?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ni har 3 barn på naturlig väg, så självklart ska ni inte slösa skattepengar på betald ivf.

    Om du inte blir gravid på grund av din vikt så får du gå ner i vikt, eller så får ni betala för ivf själv, eller vara glada att ni har tre barn och nöja er med det.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Kaffedraken)

    Som övriga skriver, då ni har flera barn på naturlig väg kommer ni få bekosta en ivf själva. Och när du vet anledningen till varför du inte blir gravid och det är nått som går att göra nått åt så varför gör du inte det? Det är inte hälsosamt att vara så (ursäkta uttrycket) fet så man inte ens kan bli gravid. Vill du dö pga din fetma istället för att finnas för dina barn?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ni får söka hjälp privat. Ni får fundera på vad ni har möjlighet och vilja att satsa i tid och pengar, och sedan undersöka var ni kan få hjälpen. Om det inte finns på er ort (på IVF-kliniken t ex) så går det ju att resa till en annan stad. Men det är långt ifrån gratis, så då gäller det att ni har resurserna för detta. Om ni vill göra behandlingar, kolla upp om någon av era arbetsgivare tillåter bruttolöneavdrag för den typen av vård.

    Hoppas att ni får alla de barn ni önskar!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du inte blir gravid för att du gått upp I vikt så ...

    Ta med dig mannen ut och gå I skogen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tar du så starka mediciner som du köper online, utan kontroll hos läkare???

    Det säger mycket om ditt egenansvar så du bör inte få fler barn....

  • Anonym (Kaffedraken)

    Oj vilka arga svar!

    Vem har sagt att vi vill ha ivf?! Det som räcker för mig är ultraljud och kontroller för att se så jag har en lagom dos av medicinen. Det är absolut inte så kostsamt som ivf...

    Men får jag mens nu ska jag ändå ringa privata kliniken och fråga om deras kriterier för att få hjälp, annars får vi väl bekosta ul själv privat.

    Åka till en annan stad känns långt då vi får åka minst 1,5 timme till nästa större ort...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-09-03 14:31:54 följande:

    Oj vilka arga svar!

    Vem har sagt att vi vill ha ivf?! Det som räcker för mig är ultraljud och kontroller för att se så jag har en lagom dos av medicinen. Det är absolut inte så kostsamt som ivf...

    Men får jag mens nu ska jag ändå ringa privata kliniken och fråga om deras kriterier för att få hjälp, annars får vi väl bekosta ul själv privat.

    Åka till en annan stad känns långt då vi får åka minst 1,5 timme till nästa större ort...


    Hur ska du göra med övervikten då? Den egentliga orsaken. Att vara fet och gravid är extremt farligt för er båda. Det finns liksom en anledning till att det är svårare att få barn då. Biologi.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-09-03 14:31:54 följande:

    Oj vilka arga svar!

    Vem har sagt att vi vill ha ivf?! Det som räcker för mig är ultraljud och kontroller för att se så jag har en lagom dos av medicinen. Det är absolut inte så kostsamt som ivf...

    Men får jag mens nu ska jag ändå ringa privata kliniken och fråga om deras kriterier för att få hjälp, annars får vi väl bekosta ul själv privat.

    Åka till en annan stad känns långt då vi får åka minst 1,5 timme till nästa större ort...


    Ja, det är kanske inte värt det...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Vikt) skrev 2019-09-03 14:52:10 följande:

    Hur ska du göra med övervikten då? Den egentliga orsaken. Att vara fet och gravid är extremt farligt för er båda. Det finns liksom en anledning till att det är svårare att få barn då. Biologi.


    Hur hade du svarat en person dom inte hade barn sedan innan? Och som kanske tom höll på med ivf?

    Vet du ens hur pco/s fungerar? Läs om den sjukdomen så kanske du förstår något.

    Och om du ändå inte förstår, jag kämpar med denna jävla vikt och har gjort hela mitt liv. Vad jsg inte förstod då var att jag ändå var normalviktig men aldrig nöjd ändå. Nu är jag tyvärr det, vet av det och kämpat med det varje dag. Dock inte extremt överviktig nu!

    Barn nr 3 behövdes ju hjälp med trots att jag då var normalviktig!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-09-03 15:08:44 följande:
    Hur hade du svarat en person dom inte hade barn sedan innan? Och som kanske tom höll på med ivf?

    Vet du ens hur pco/s fungerar? Läs om den sjukdomen så kanske du förstår något.

    Och om du ändå inte förstår, jag kämpar med denna jävla vikt och har gjort hela mitt liv. Vad jsg inte förstod då var att jag ändå var normalviktig men aldrig nöjd ändå. Nu är jag tyvärr det, vet av det och kämpat med det varje dag. Dock inte extremt överviktig nu!

    Barn nr 3 behövdes ju hjälp med trots att jag då var normalviktig!
    Nu några år senare vill vi ha en nr 4, och eftersom jag gått upp massor i vikt förstod jag att jag inte skulle bli gravid,
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (***) skrev 2019-09-03 15:17:52 följande:

    Nu några år senare vill vi ha en nr 4, och eftersom jag gått upp massor i vikt förstod jag att jag inte skulle bli gravid,


    Att jag inte skulle bli gravid på naturlig väg utan ägglossningsstimulering ja, vad är konstigt?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-09-03 15:27:40 följande:
    Att jag inte skulle bli gravid på naturlig väg utan ägglossningsstimulering ja, vad är konstigt?
    Att du skrev att du gått upp massor i vikt, sedan när det ifrågasätts så är det helt plötsligt inte så mycket.

    I vilket fall som helst, du får gå privat och betala själv och även åka långt om det behövs. Bara ni vet om det är värt det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-09-03 15:08:44 följande:

    Hur hade du svarat en person dom inte hade barn sedan innan? Och som kanske tom höll på med ivf?

    Vet du ens hur pco/s fungerar? Läs om den sjukdomen så kanske du förstår något.

    Och om du ändå inte förstår, jag kämpar med denna jävla vikt och har gjort hela mitt liv. Vad jsg inte förstod då var att jag ändå var normalviktig men aldrig nöjd ändå. Nu är jag tyvärr det, vet av det och kämpat med det varje dag. Dock inte extremt överviktig nu!

    Barn nr 3 behövdes ju hjälp med trots att jag då var normalviktig!


    Jag har jobbat på endokrin så jag vet mycket väl vad det innebär. Vikten är inte omöjlig att bli av med. Det är oftast ett svepskäl. Det finns mängder med pco som inte är överviktiga eller har ansiktsbehåring osv. Sjukdomen yttrar sig olika för alla. Det man rekommenderar är ju att följa cykeln med stickor och följas upp professionellt. Men söker du vård utomlands som du gjort så har inte svenska staten någon skyldighet att ens undersöka dina möjligheter att bli gravid.
Svar på tråden Varför får vi ingen hjälp?