• Mon 2 Sep 2019 15:17
    136 visningar
    17 svar
    17
    136

    Kaos i huset och i morgon får vi besök

    Hmmm... bor på en gård tillsammans med min man och våran son som är 21 månader gammal. Är gravid i v 24. Har varit väldigt trött denna graviditet och huset är en enda röra... (fortfarande trött)... i morgon får vi besök av mina föräldrar och några vänner till dem och de ska sova över osv...

    Huvudet fungerar verkligen inte som det ska just nu... allt känns liksom jobbigt.. men samtidigt vill jag lyckas få det hyfsat städat tills de kommer i morgon... men kan inte förmå mig att börja någonstans...

    Köket är inte så farligt men visst det tar säkert en halvtimme där... badrummet är egentligen inte heller så farligt behöver mest städas till liksom... i hallen ligger det tvätt... både smutstvätt och ren tvätt... i vardagsrummet ligger det leksaker överallt så man kan knappt ta sig fram... (lite överdrivet kanske men inte långt ifrån) dessutom lite lakan, handdukar m.m. gästrummet har vi sovit i ett tag då jag har lite svårt för att gå i trappan pga foglossning så det måste städas ur helt så att de kan sova där... vårt sovrum behöver städas igenom... ligger en massa där inne som inte ska vara där... jag hör ju själv att det egentligen inte är sååå mycket som behöver göras men det tar emot något fruktansvärt! Någon smart människa som har tips på hur jag ska lägga upp detta så att det i alla fall blir gjort... och gärna tips på hur jag motiverar mig att ta mig igenom det :) Tacksam för ALLA tips!!!!!

  • Svar på tråden Kaos i huset och i morgon får vi besök
  • Mon 2 Sep 2019 15:22
    #1
    +1

    Koncentrera dig bara på de områden ni ska umgås på. Fixa de ytorna och rummen där gästerna måste vara. Fräscha till dem slutligen med buketter av vildblommor och skaffa lite umgängesprylar som ostbågar, G&T, is, nötter, lite god efterrätt, lägg fram fat med god frukt.

    Skratta och säg som det är. Ha trevligt med besökarna. Strunt i röran i andra rum..

  • Mon 2 Sep 2019 15:30
    #2
    +1

    Jo du har väl rätt :)

    Får försöka lösa detta...

  • Mon 2 Sep 2019 15:34
    #3
    +1

    Är det bara du som städar? Antar att din man också städar lika mycket. Ta ett rum var helt enkelt.

  • Mon 2 Sep 2019 15:39
    #4
    +1

    Min man är bonde och jobbar i princip dygnet runt och just nu är det dessutom skörd så han har ingen möjlighet att hjälpa till...

  • Anonym (Sebbe­n)
    Mon 2 Sep 2019 15:39
    #5
    viseversa skrev 2019-09-02 15:34:39 följande:

    Är det bara du som städar? Antar att din man också städar lika mycket. Ta ett rum var helt enkelt.


    Du missuppfattar helt. Det är endast hennes två äkta män som utför allt hushållsarbetet inkl städning. De samarbetar aldrig.

    Du är ju helt fast i unkna gammaldags antaganden. Hela tiden. Suck.
  • Barbro­45
    Mon 2 Sep 2019 16:18
    #6
    +3

    Vardagsrummet - låt alla leksaker vara kvar

    Hallen - stoppa smutstvätten i en säck och ställ undan, ren tvätt, tryck in i ett skåp.

    Badrummet - rengör tvättställ och toa, häng in rena handdukar.

    Köket - plocka ur och i diskmaskinen, torka av bänkar, sopa ner alla diverse saker som ligger framme i en låda, en papplåda om inte annat.

    Gästrummet - plocka bort era egna sängkläder, lägg in rena lakan och be dina föräldrar bädda. Alternativt - gästerna får sova i ert sovrum i stället om det blir enklast.

    Sedan kan du som min mormor brukade säga -pynta på dammet- stryk en duk, ställ in blommor, dämpa belysningen.

  • Anonym (.....­.)
    Mon 2 Sep 2019 16:19
    #7
    +2

    Släng in alla prylar i sopsäckar/lådor och ställ de i ett förråd eller nåt sålänge, öppna alla fönster och dammsug/damma av det värsta :)

  • Mon 2 Sep 2019 16:28
    #8
    +2

    1. Städa badrummet och häng upp fräscha handdukar.

    2. Städa sovrummet gästerna ska ha. Lägg fram nytvättade lakan (om de inte ska ha med själva), men gästerna kan själva bädda.

    3. Lägg all smutstvätt i ett påslakan, ren tvätt i ett annat rent påslakan. Din man bär sedan upp det till ert sovrum eller annan plats gästerna inte behöver besöka.

    4. Lås utrymmen gästerna inte behöver se.

    Ha inte för stora krav på dig. De kommer att hjälpa dig.

  • Mon 2 Sep 2019 16:29
    #9
    -1 +1
    Anonym (Sebben) skrev 2019-09-02 15:39:54 följande:
    Du missuppfattar helt. Det är endast hennes två äkta män som utför allt hushållsarbetet inkl städning. De samarbetar aldrig.

    Du är ju helt fast i unkna gammaldags antaganden. Hela tiden. Suck.
    Jag frågade ts. Är du ts? Om inte så tyst tack.
  • Mon 2 Sep 2019 16:36
    #10
    -1 +1

    Underlätta och låt sonen hjälpa till med sina saker. Visa vad han ska göra peka vart han ska lägga saker. Låt honom hjälpa till med att städa golven och plocka tvätt. Min dotter på 19 månader tycker det är jättekul när hon får hjälpa till.

  • Anonym (Sebbe­n)
    Mon 2 Sep 2019 16:38
    #11
    -1
    viseversa skrev 2019-09-02 16:29:34 följande:
    Jag frågade ts. Är du ts? Om inte så tyst tack.
    Haha, både enkelspårigt fast i gamla könsroller, grinig och otrevlig... en öm tå? 
    Du vet att jag inte är TS.

    Det är inte schysst att försöka tysta varandra här på FL bara för att du är härsklysten kvinna och för att jag är en intelligent, stark och självständig man som du har svårt med. Jag kan ana hur dina närsående har det hemma, stackare...

    Båda könen ska respekteras. Människor är lika mycket värda. Du får bemöta mig i sak, inte försöka tysta..

    Om jag anmäler ditt inlägg så tas det nog bort, du bryter mot reglerna för diskussion här på FL. Men jag respekterar att du har dåligt humör idag och jag vill inte att du ska vara lättkränkt igen. Så jag anmäler inte av ren godhet...

    Du får gärna tacka mig. Det är säkert ovant, men nyttigt för dig som medmänniska. Vi bryr oss om din utveckling.
  • Mon 2 Sep 2019 16:52
    #12
    Anonym (Sebben) skrev 2019-09-02 16:38:14 följande:
    Haha, både enkelspårigt fast i gamla könsroller, grinig och otrevlig... en öm tå? 
    Du vet att jag inte är TS.

    Det är inte schysst att försöka tysta varandra här på FL bara för att du är härsklysten kvinna och för att jag är en intelligent, stark och självständig man som du har svårt med. Jag kan ana hur dina närsående har det hemma, stackare...

    Båda könen ska respekteras. Människor är lika mycket värda. Du får bemöta mig i sak, inte försöka tysta..

    Om jag anmäler ditt inlägg så tas det nog bort, du bryter mot reglerna för diskussion här på FL. Men jag respekterar att du har dåligt humör idag och jag vill inte att du ska vara lättkränkt igen. Så jag anmäler inte av ren godhet...

    Du får gärna tacka mig. Det är säkert ovant, men nyttigt för dig som medmänniska. Vi bryr oss om din utveckling.
    Eftersom TS skriver sitt inlägg i jag-form och inte vi-form är det inte underligt att frågan "Vad gör partnern när du städar?" ställs.
  • Anonym (Sebbe­n)
    Mon 2 Sep 2019 17:00
    #13
    BurningDiamond skrev 2019-09-02 16:52:49 följande:
    Eftersom TS skriver sitt inlägg i jag-form och inte vi-form är det inte underligt att frågan "Vad gör partnern när du städar?" ställs.
    Naturligtvis inte. Men antaganden var inte om partner/partners/singelliv utan det om en gammal tendentiös klyscha om sannolikt lat man som yttrades...

    ...nu visade det sig vara en man som var strängt upptagen med skördearbete...

    Om vi killar skulle lufta våra fördomar om kvinnor på samma sätt skulle debattklimatet här på FL snabbt erodera. Det gäller att vi respekterar varandr och håller en bra nivå på analyserna. Fördomar försämrar diskussionerna så.
  • Mon 2 Sep 2019 17:01
    #14

    Tack alla som gett tips!!! :) har kommit igång ochbset känns inte lika jobbigt längre :) en hel del kvar att göra men försöker veta av det en sak i taget :)

  • Mon 2 Sep 2019 17:06
    #15
    Rebecca1987 skrev 2019-09-02 16:36:25 följande:

    Underlätta och låt sonen hjälpa till med sina saker. Visa vad han ska göra peka vart han ska lägga saker. Låt honom hjälpa till med att städa golven och plocka tvätt. Min dotter på 19 månader tycker det är jättekul när hon får hjälpa till.


    Har försökt den varianten några gånger :) men han plockar undan lite grejer och sedan river han fram dubbelt så mycket medan jag försöker ligga före honom ????
  • Mon 2 Sep 2019 17:07
    #16

    Slulle vara en skrattande gubbe i slutet ich inte frågetecken :)

  • Mon 2 Sep 2019 17:30
    #17
    +1
    Mariakristall skrev 2019-09-02 17:06:11 följande:

    Har försökt den varianten några gånger :) men han plockar undan lite grejer och sedan river han fram dubbelt så mycket medan jag försöker ligga före honom ????


    Okej. Då får du sätta på bra musik, och dansa och sjunga medan du städar och se slutet när det är rent
Svar på tråden Kaos i huset och i morgon får vi besök