• Mon 2 Sep 2019 20:28
    1500 visningar
    11 svar
    11
    1500

    Lutinus, hur länge tar/har ni tagit? (Allvarlig allergisk reaktion Matriarch 100)

    Hej,

    Fick idag ordinerat Lutinus istället för progesteronkräm pga extrem allergisk reaktion av Matriarch 100. BM meddelar då att jag kommer få använda dessa som längst till inbokat VUL i slutet av september = till v9. Jag trodde det var farligt att sluta innan vecka 12!?

    Vad har ni för erfarenheter och kunskaper? Vad gäller vid IVF exempelvis? Vad har gällt för er med upprepade missfall? Upprepade tidiga MF och MA är vår orsak till progesteron behandling.

  • Svar på tråden Lutinus, hur länge tar/har ni tagit? (Allvarlig allergisk reaktion Matriarch 100)
  • Mon 2 Sep 2019 20:31
    #1

    Tagit annan sorts progesteron båda mina lyckade graviditeter och då till utgången av v.12. Det är det vanliga vid IVF, ÄD och upprepade missfall.

  • Mon 2 Sep 2019 20:52
    #2

    Vid ivf har jag enbart blivit ordinerad att efter positivt resultat fortsätta ta tills asken är slut, det har varit ca en vecka efter plus. Då har jag alltså inte fått det utskrivet pga upprepade missfall utan pga ivf.

  • Mon 2 Sep 2019 20:56
    #3
    Pimpinellan skrev 2019-09-02 20:31:59 följande:

    Tagit annan sorts progesteron båda mina lyckade graviditeter och då till utgången av v.12. Det är det vanliga vid IVF, ÄD och upprepade missfall.


    Får en fråga vilken sort du använde?

    Min BM sa att en vid IVF numera slutar med Lutinus efter 5-6 veckor. Hm... Knas... Fast kanske är olika beroende på vilket vårdställe en går till?
  • Mon 2 Sep 2019 21:03
    #4
    Etta skrev 2019-09-02 20:52:37 följande:

    Vid ivf har jag enbart blivit ordinerad att efter positivt resultat fortsätta ta tills asken är slut, det har varit ca en vecka efter plus. Då har jag alltså inte fått det utskrivet pga upprepade missfall utan pga ivf.


    Tack för svar!

    Ja, det kanske är där skillnaden ligger. Känns som om jag kanske borde lyfta skillnaden på kommande möte och höra om vi ändå får fortsätta v12 ut som verkar vara det som gäller om en har problem med upprepade MF
  • Mon 2 Sep 2019 21:04
    #5
    Tnelavibma skrev 2019-09-02 20:56:15 följande:
    Får en fråga vilken sort du använde?

    Min BM sa att en vid IVF numera slutar med Lutinus efter 5-6 veckor. Hm... Knas... Fast kanske är olika beroende på vilket vårdställe en går till?
    Får man IVF via landstinget så skriver de bara ut progesteron några veckor. Privat längre. Jag har tatt Prolutex för jag gick utomlands.
  • Mon 2 Sep 2019 21:05
    #6
    Tnelavibma skrev 2019-09-02 20:56:15 följande:

    Får en fråga vilken sort du använde?

    Min BM sa att en vid IVF numera slutar med Lutinus efter 5-6 veckor. Hm... Knas... Fast kanske är olika beroende på vilket vårdställe en går till?


    Det stämmer för mig, fått samma ordination både vid ivf i landstinget och på privat klinik. Tror det kan variera lite beroende på olika kliniker dock.
  • Mon 2 Sep 2019 21:29
    #7

    [quote=79874304][quote-nick]Tnelavibma skrev 2019-09-02 20:28:08 följande:[/quote-nick]Hej,

    Fick idag ordinerat Lutinus istället för progesteronkräm pga extrem allergisk reaktion av Matriarch 100. BM meddelar då att jag kommer få använda dessa som längst till inbokat VUL i slutet av september = till v9. Jag trodde det var farligt att sluta innan vecka 12!?

    Vad har ni för erfarenheter och kunskaper? Vad gäller vid IVF exempelvis? Vad har gällt för er med upprepade missfall? Upprepade tidiga MF och MA är vår orsak till progesteron behandling.[/

    Pga upprepade missfall fick jag lutinus utskrivet. Skulle ta till vecka 13 enligt läkaren.

  • Mon 2 Sep 2019 21:29
    #8
    Pimpinellan skrev 2019-09-02 21:04:27 följande:

    Får man IVF via landstinget så skriver de bara ut progesteron några veckor. Privat längre. Jag har tatt Prolutex för jag gick utomlands.


    Tack för at du berättar!

    Går privat, men blir jämförd med IVF trots att det är återkommande missfall det handlar om i mitt fall =/

    Får nog stå på mig här och hänvisa till att moderkakan tar lve reproduktionen först vid v12!
  • Mon 2 Sep 2019 21:30
    #9
    Etta skrev 2019-09-02 21:05:47 följande:

    Det stämmer för mig, fått samma ordination både vid ivf i landstinget och på privat klinik. Tror det kan variera lite beroende på olika kliniker dock.


    Hm... Skillnaden är ju att det är upprepade missfall för min del... =/
  • Mon 2 Sep 2019 21:34
    #10
    Ellendellen skrev 2019-09-02 21:29:11 följande:

    [quote=79874304][quote-nick]Tnelavibma skrev 2019-09-02 20:28:08 följande:[/quote-nick]Hej,

    Fick idag ordinerat Lutinus istället för progesteronkräm pga extrem allergisk reaktion av Matriarch 100. BM meddelar då att jag kommer få använda dessa som längst till inbokat VUL i slutet av september = till v9. Jag trodde det var farligt att sluta innan vecka 12!?

    Vad har ni för erfarenheter och kunskaper? Vad gäller vid IVF exempelvis? Vad har gällt för er med upprepade missfall? Upprepade tidiga MF och MA är vår orsak till progesteron behandling.[/

    Pga upprepade missfall fick jag lutinus utskrivet. Skulle ta till vecka 13 enligt läkaren.


    Det är det jag menar. Är rädd för att det här blir fel ändå iom att vi jämförs med IVF och inte upprepade MF ocg tvingas avsluta i v9 ='( . Vi har två (ett MA och ett MF) bekräftade och tidiga bakom oss. Fruktansvärda upplevelser en inte vill vara med om igen allihoo =(
  • Mon 2 Sep 2019 21:38
    #11

    Förstår inte alls varför du inte skulle få mer utskrivet. Prata med nån annan! Det är ju ingalunda farligt att ta till v.12-13 och mycket vanligt vid upprepade m.f.

Svar på tråden Lutinus, hur länge tar/har ni tagit? (Allvarlig allergisk reaktion Matriarch 100)