• Anonym (Kaffedraken)

    Flytta med barnen eller inte flytta

    Hej.

    Jag och min man har börjat diskutera att flytta ifrån den staden vi bor i till en lite större stad med fler möjligheter. Jag har en klump i magen för dels att rycka upp barnen ifrån förskola och skola de är 3,5 år 5 år och 7 år. Jag tänker de har hittat sin plats och kompisar osv. Sen jag själv jag flyttade till min mans stad för 13 år sedan och lärt känna nya människor och skapat ett liv här och nu då kanske få börja om igen. Sen flytta vi till den ena staden som då är större Jönköping så blir det att vi lämnar både mor och farföräldrar och då tänker jag vilka ska då hjälpa oss när vi behöver barnvakt det blir lite krångligare och nu är man bortskämd med att ses minst 1 dag i veckan. Flyttar vi däremot åt det hållet jag kommer ifrån närmare mina föräldrar men då är det just barnen som det låser sig vid är det fel att rycka upp dem ifrån det vi har nu? Tips och råd hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Flytta med barnen eller inte flytta
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur långa blir avstånden till far-och morföräldrarna om ni flyttar? Är det möjlighet för er eller för barnen som är motivet till flytten?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Flyttar vi till Jönköping är det ett avstånd på 8 mil

    Barnen har vi frågat i detta och de vill också flytta. Flyttar vi däremot åt andra hållet är det bara någon mil i avstånd. Ja möjligheterna... Det vet jag inte riktigt ser inte att det finns mer där än här det för det men inget som vi direkt saknar vi åker åt något av hållen för att handla för här där vi bor finns typ inget allt läggs ner.

  • Anonym (Kaffedraken)
    SandraS23 skrev 2019-09-03 05:52:26 följande:

    Flyttar vi till Jönköping är det ett avstånd på 8 mil

    Barnen har vi frågat i detta och de vill också flytta. Flyttar vi däremot åt andra hållet är det bara någon mil i avstånd. Ja möjligheterna... Det vet jag inte riktigt ser inte att det finns mer där än här det för det men inget som vi direkt saknar vi åker åt något av hållen för att handla för här där vi bor finns typ inget allt läggs ner.


    Barnen är lite för små för att förstå konsekvenserna av en flytt men det är ju bra att de inte är negativa i alla fall. Jag skulle tänka mig mycket noga för innan jag flyttade bort barnen från mor- och farföräldrar. Både pga mindre möjlighet till hjälp med barnvakt och att barnen får mindre möjligheter att ha en nära och tät relation med dem. Om ni trivs på orten ni bor men funderar på att flytta för att allt läggs ner, kan ni inte lägga energi på att få fler att flytta till er ort, starta en egen affär ihop med andra på orten, dra igång ett företag eller vad som helst? Hålla orten levande istället?
Svar på tråden Flytta med barnen eller inte flytta