• Äppeljuicen

    Bred nackspalt upptäckt vid tidigt ultraljud

    Hej! Efter det tidiga ultraljudet när jag var 12+3 fullgångna veckor gick jag hem ganska ovetandes vad en bred nackspalt innebär och när den är för bred. Barnets var då i alla fall 5mm brett och vi blev kallade till ett nytt ultraljud som skulle utföras av läkare.

    Jag som uppskattar att vara påläst med historier som slutat både bra och dåligt tycker att det fanns så himla lite att läsa, även här på familjeliv. Därför vill jag gärna starta ännu en tråd så andra i framtiden kan hitta och se hur det gick för oss.

    Vi var i alla fall hos läkaren igår som utförde det andra ultraljudet och det fanns fortfarande en svullen nackspalt som gick längs med ryggen. Just att det går längs med ryggen har jag inte läst om någon annanstans men den mätte i varje fall 3,6 igår. Det han kunde se av organ och skelett var inte avvikande och fostret var så stort det skulle vara. Moderkaksprov ska utföras imorgon.

    Jag efterlyser erfarenheter och historier om breda nackspalter och hur det gått för er, både bra och dåliga. Någon annan vars foster hade vätska ner för ryggen?

  • Svar på tråden Bred nackspalt upptäckt vid tidigt ultraljud
  • Bunny on speed

    Vår var mindre, men större än den skulle. Jag ville inte ha mkp pga missfallsrisken så bad om nipt istället. Visade sig att min bebis har trisomi 21.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äppeljuicen
    Bunny on speed skrev 2019-09-03 10:48:43 följande:

    Vår var mindre, men större än den skulle. Jag ville inte ha mkp pga missfallsrisken så bad om nipt istället. Visade sig att min bebis har trisomi 21.


    Har barnet kommit ännu? Hur bred var nackspalten och i vilken vecka upptäcktes det? Vi själva är inte oroliga för om det bara är Downs men känner mig lite orolig för trisomi 13 och 18.

    Angående moderkaksprovet fick jag höra av läkaren igår att risken för missfall är ännu lägre nu än vad man tidigare trott och att det var mindre än 1 på 500 som fick det.
  • cissi82

    Vi fick 4,9 i nackspalt på kub. Och då en risk på Downs på 1/51 dom andra var något högre. Fick nipt bekostat av landstinget som visade att den lilla i magen var en flicka utan någon kromosomavvikelse.
    Jag hade heller frågat om jag inte kunde få göra Nipt än fostervatten, lr moderkaksprov pga missfallsrisken...

  • Hawk

    BM upptäckte vätska kring nacken och ner på ryggen. Hon förklarade att det inte såg normalt ut och att det inte var någon mening att gå vidare med kuben pga det hade gett hög risk. Fick således inget mått på nackspalten. Fick träffa läkare nästa dag som lät mig veta att skallbenet inte heller var helt ihopväxt. Tror det kallas hygrom. Han förklarade att det inte var levnadsdugligt tyvärr, det behövdes inga vidare tester för att konstatera detta. Obduktionen visade på en könskromosomavvikelse som drabbar flickor, Turners syndrom.

    Jag tror inte detta är jämförbart i ditt fall, det är positivt att läkaren inte hittade några anatomiska avvikelser. 3,6 är heller inte jättemycket. När jag googlade loss kring vätskan hittade jag mycket ofarligt, att det går tillbaks även om så inte var fallet för mig. Jag förstår din oro men tycker inte det låter allt för alarmistiskt.

    Jag är nu gravid i v 29 med en flicka :) hoppas det går bra för dig!

  • Äppeljuicen
    cissi82 skrev 2019-09-03 14:09:03 följande:

    Vi fick 4,9 i nackspalt på kub. Och då en risk på Downs på 1/51 dom andra var något högre. Fick nipt bekostat av landstinget som visade att den lilla i magen var en flicka utan någon kromosomavvikelse.

    Jag hade heller frågat om jag inte kunde få göra Nipt än fostervatten, lr moderkaksprov pga missfallsrisken...


    Känner mig inte orolig för mkp då sannolikheten att det är en avvikelse är större än att det blir mf. Känns också lite tryggare att det ger ett helt korrekt svar medan nipt kan visa fel, även om det är typ 99% säkert svar på Downs t.ex. Men vad skönt att höra att det slutade väl med din tjej! Ger en lite hopp när nackspalten typ är (var) lika bred som första gången de mätte.
    Hawk skrev 2019-09-03 17:32:21 följande:

    BM upptäckte vätska kring nacken och ner på ryggen. Hon förklarade att det inte såg normalt ut och att det inte var någon mening att gå vidare med kuben pga det hade gett hög risk. Fick således inget mått på nackspalten. Fick träffa läkare nästa dag som lät mig veta att skallbenet inte heller var helt ihopväxt. Tror det kallas hygrom. Han förklarade att det inte var levnadsdugligt tyvärr, det behövdes inga vidare tester för att konstatera detta. Obduktionen visade på en könskromosomavvikelse som drabbar flickor, Turners syndrom.

    Jag tror inte detta är jämförbart i ditt fall, det är positivt att läkaren inte hittade några anatomiska avvikelser. 3,6 är heller inte jättemycket. När jag googlade loss kring vätskan hittade jag mycket ofarligt, att det går tillbaks även om så inte var fallet för mig. Jag förstår din oro men tycker inte det låter allt för alarmistiskt.

    Jag är nu gravid i v 29 med en flicka :) hoppas det går bra för dig!


    Tack för peppande ord! Har läst lite att det visat sig vara turners för vissa men visste inte att skelettet var avvikande då. Läkaren pratade högt om vad han såg och tyckte bland annat för att han hade en student med sig och nämnde då att skallen kunde se ut som en citron och heter i såna fall något liknande (lemon någonting) men att vårt foster hade fin jämn form. Även att hjärnan såg ut som den skulle och att lillhjärnan såg normal ut. Genomgången av kroppen kändes alltså ganska tryggt. Hur mådde du efter avslutandet och vilken vecka var du i? Tråkigt att ni fått gå igenom det men kul att ni väntar en ny nu.

    Det som gör det hela lite jobbigare för tillfället är väl att jag hade ett MA i november som upptäcktes på det tidiga ultraljudet i v.14 där fostret hade dött 8+5. Vi väntade till vår/sommar med att försöka få barn igen och den här graviditeten är resultatet av det så kommer kännas ganska tungt om det visar sig vara något allvarligt.
  • Bunny on speed
    Äppeljuicen skrev 2019-09-03 13:50:27 följande:

    Har barnet kommit ännu? Hur bred var nackspalten och i vilken vecka upptäcktes det? Vi själva är inte oroliga för om det bara är Downs men känner mig lite orolig för trisomi 13 och 18.

    Angående moderkaksprovet fick jag höra av läkaren igår att risken för missfall är ännu lägre nu än vad man tidigare trott och att det var mindre än 1 på 500 som fick det.


    Japp, en ljuvlig liten kille med downs fick jag :)

    Jag minns inte hur bred den var, men det var bara strax över normal. Men kombinerat med allt fick jag på kub väldigt hög risk för trisomi 13 och 18. 1:6. Var en lättnad med svaret trisomi 21 :)
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Hawk

    Tyckte det fanns väldigt lite info att hitta om Turners på foster, men det finns ju ?lättare? versioner som inte ens upptäcks förrän i tonåren. Jag fick avbryta i vecka 15, vilket var fruktansvärt tungt. Det som var bra i det dåliga var väl att det var ett tydligt besked och vi behövde inte vänta ett par veckor till på svar. Fick beskedet på en fredag och på tisdagen var jag inne för att avbryta. Man tar sig igenom det. Tog vad som kändes evigheter för kroppen att återställas men blev ändå gravid efter tre månader igen. Och allt ser bra ut nu!

    Jag förstår att det känns som ett stort bakslag nu efter din förra graviditet, hoppas för er skull att det går bra!


    Äppeljuicen skrev 2019-09-03 20:27:33 följande:

    Känner mig inte orolig för mkp då sannolikheten att det är en avvikelse är större än att det blir mf. Känns också lite tryggare att det ger ett helt korrekt svar medan nipt kan visa fel, även om det är typ 99% säkert svar på Downs t.ex. Men vad skönt att höra att det slutade väl med din tjej! Ger en lite hopp när nackspalten typ är (var) lika bred som första gången de mätte.Tack för peppande ord! Har läst lite att det visat sig vara turners för vissa men visste inte att skelettet var avvikande då. Läkaren pratade högt om vad han såg och tyckte bland annat för att han hade en student med sig och nämnde då att skallen kunde se ut som en citron och heter i såna fall något liknande (lemon någonting) men att vårt foster hade fin jämn form. Även att hjärnan såg ut som den skulle och att lillhjärnan såg normal ut. Genomgången av kroppen kändes alltså ganska tryggt. Hur mådde du efter avslutandet och vilken vecka var du i? Tråkigt att ni fått gå igenom det men kul att ni väntar en ny nu.

    Det som gör det hela lite jobbigare för tillfället är väl att jag hade ett MA i november som upptäcktes på det tidiga ultraljudet i v.14 där fostret hade dött 8+5. Vi väntade till vår/sommar med att försöka få barn igen och den här graviditeten är resultatet av det så kommer kännas ganska tungt om det visar sig vara något allvarligt.


  • Äppeljuicen
    Bunny on speed skrev 2019-09-03 21:05:18 följande:

    Japp, en ljuvlig liten kille med downs fick jag :)

    Jag minns inte hur bred den var, men det var bara strax över normal. Men kombinerat med allt fick jag på kub väldigt hög risk för trisomi 13 och 18. 1:6. Var en lättnad med svaret trisomi 21 :)


    Ja, jag blev ganska lättad vid första googlingen att bred nackspalt med största sannolikhet kunde betyda trisomi 21. Är själv moster till en underbar tjej med ds :)
  • Äppeljuicen
    Hawk skrev 2019-09-03 21:36:10 följande:

    Tyckte det fanns väldigt lite info att hitta om Turners på foster, men det finns ju ?lättare? versioner som inte ens upptäcks förrän i tonåren. Jag fick avbryta i vecka 15, vilket var fruktansvärt tungt. Det som var bra i det dåliga var väl att det var ett tydligt besked och vi behövde inte vänta ett par veckor till på svar. Fick beskedet på en fredag och på tisdagen var jag inne för att avbryta. Man tar sig igenom det. Tog vad som kändes evigheter för kroppen att återställas men blev ändå gravid efter tre månader igen. Och allt ser bra ut nu!

    Jag förstår att det känns som ett stort bakslag nu efter din förra graviditet, hoppas för er skull att det går bra!


    Tack! Jag går in i v.15 och fick göra den medicinska aborten i samma vecka förra gången, men då var ju fostret liksom inte lika stort. Jag verkar ha turen att bli gravid lätt som tur är så går inte detta vägen hoppas jag att det sätter sig snart igen.
  • Äppeljuicen

    Idag gjordes moderkaksprovet. Läkaren som utförde det tyckte inte att fostret var så svullet som det var skrivet i journalen. Man får ju ingen bedövning i samband med provet men själva sticket gjorde inte ont, men det var ganska obehagligt.

    Återbesök den 19:de september och förhoppningsvis svar på snabbanalysen senast fredag nästa vecka.

Svar på tråden Bred nackspalt upptäckt vid tidigt ultraljud