• Mullvaden

    Varför gjorde ni KUB?

    Jag tänker att när man vill göra KUB så måste man ju också ha en plan för hur man ska göra med eventuella negativa besked. Hur har ni resonerat? Eller har ni gjort KUB och sen tänkt att ni får hantera negativa besked om dom dyker upp? 

  • Svar på tråden Varför gjorde ni KUB?
  • Anonym (Planerar barn)

    Jag kommer göra kub om jag blir gravid för jag vill veta om barnet har några skador så att jag kan ta ställning till om jag vill göra abort eller behålla, om så skulle vara.

    Jag förstår inte riktigt de som säger att man måste veta exakt vad man ska göra vid negativt resultat innan man gör testet för dels är det svårt att föreställa sig hur det skulle kännas innan man står där och dels så finns det väldigt många olika sorters skador och kromosomfel som inte alls går att jämföra med varandra. Det är ju tex stor skillnad på ett barn med downs och ett barn med ryggmärgsbråck och vad det skulle kräva av en som förälder.

  • viseversa

    Jag har alltid sagt att jag skulle gjort abort om barnet haft down eller liknande. Det var också därför jag gjorde kub. Dock har det inte visat på något så jag har inte behövt ta det beslutet. Vet faktiskt inte om jag ens kunnat gå igenom en abort även om det visade down. Har som sagt aldrig behövt tänka på det.

  • brallison

    Förra gången gjorde jag KUB för att veta vad som väntas och agera utifrån det. Om jag blir gravid, så ska jag göra NIPT - mycket tillförlitligare än KUB, eftersom om det visar sig att barnet har kromosomavvikelser, så blir det en definitiv abort.

  • Mullvaden
    Anonym (Planerar barn) skrev 2019-09-03 11:05:09 följande:

    Jag kommer göra kub om jag blir gravid för jag vill veta om barnet har några skador så att jag kan ta ställning till om jag vill göra abort eller behålla, om så skulle vara.

    Jag förstår inte riktigt de som säger att man måste veta exakt vad man ska göra vid negativt resultat innan man gör testet för dels är det svårt att föreställa sig hur det skulle kännas innan man står där och dels så finns det väldigt många olika sorters skador och kromosomfel som inte alls går att jämföra med varandra. Det är ju tex stor skillnad på ett barn med downs och ett barn med ryggmärgsbråck och vad det skulle kräva av en som förälder.


    Det jag tänker är att man bör ju veta ungefär vad man ska göra, för det är förmodligen oerhört svårt att stå där med ett negativt besked, en mage som kanske redan ha börjat växa och behöva fatta ett beslut. Jag känner att det då hade varit lättare att redan nu vetat hur jag vill göra vid ett negativt besked. Vissa avvikelser är ju inte så mycket att fundera på hur man ska göra, medan andra är betydligt svårare att ta ställning till anser jag. Lite som att behöva avliva ett djur. Ju allvarligare sjukdom/skada djuret har, desto lättare att fatta ett 'riktigt' beslut, men de där gränsfallen när djuret kan leva vidare, om än inte i samma utsträckning som tidigare och kanske med mediciner livet ut... 
  • Mullvaden
    viseversa skrev 2019-09-03 11:09:06 följande:

    Jag har alltid sagt att jag skulle gjort abort om barnet haft down eller liknande. Det var också därför jag gjorde kub. Dock har det inte visat på något så jag har inte behövt ta det beslutet. Vet faktiskt inte om jag ens kunnat gå igenom en abort även om det visade down. Har som sagt aldrig behövt tänka på det.


    Men precis, det är just det jag menar. Om man får ett negativt besked så är det förmodligen lätt att det känns väldigt abstrakt. Bebisen kanske är allvarligt sjuk, men du ser ju på ultraljudet att den sparkar och har sig. Och att då behöva ta ställning till att ta bort ett barn som på pappret är sjukt skulle jag tycka var oerhört svårt... Men sen är det ju vissa avvikelser som jag inte ens skulle fundera på att ta bort, finns någon som medför att barnet inte lever mer än några timmar efter förlossningen och det skulle jag inte vilja utsätta mig själv för... Men det är ändå svårt! 
  • Anonym (Planerar barn)
    Mullvaden skrev 2019-09-03 11:27:25 följande:

    Det jag tänker är att man bör ju veta ungefär vad man ska göra, för det är förmodligen oerhört svårt att stå där med ett negativt besked, en mage som kanske redan ha börjat växa och behöva fatta ett beslut. Jag känner att det då hade varit lättare att redan nu vetat hur jag vill göra vid ett negativt besked. Vissa avvikelser är ju inte så mycket att fundera på hur man ska göra, medan andra är betydligt svårare att ta ställning till anser jag. Lite som att behöva avliva ett djur. Ju allvarligare sjukdom/skada djuret har, desto lättare att fatta ett 'riktigt' beslut, men de där gränsfallen när djuret kan leva vidare, om än inte i samma utsträckning som tidigare och kanske med mediciner livet ut... 


    Ja jag har ju tänkt över varför jag vill göra det såklart. Men utan att veta exakt vad ett negativt besked innehåller så kan jag inte ta ett beslut. Men anledningen att göra det är ju för att få en chans att avbryta graviditeten hyfsat tidigt om barnet är allvarligt sjukt eller missbildat så att man slipper göra ensen abort efter RUL.

    För mig spelar det inatt jag är äldre och troligen har högre risk att få ett barn med missbildningar.
  • Mullvaden
    Anonym (Planerar barn) skrev 2019-09-03 11:37:19 följande:
    Ja jag har ju tänkt över varför jag vill göra det såklart. Men utan att veta exakt vad ett negativt besked innehåller så kan jag inte ta ett beslut. Men anledningen att göra det är ju för att få en chans att avbryta graviditeten hyfsat tidigt om barnet är allvarligt sjukt eller missbildat så att man slipper göra ensen abort efter RUL.

    För mig spelar det inatt jag är äldre och troligen har högre risk att få ett barn med missbildningar.
    Ja, jag är ju också äldre. Har ett friskt barn sen innan, gjorde aldrig KUB då för jag hade precis gått igenom ett missfall och kände inte att jag skulle orka behöva ta ställning till ett negativt besked. Så jag hoppades bara på det bästa... Men jag vet fasen inte hur jag ska göra denna graviditet. Ska lämna blodprov imorgon isf. Men jag velar fortfarande för jag vet inte om jag skulle klara av att ta bort ett barn som är 'halvsjukt'. Skulle det vara allvarliga fel som gör att barnet inte är levnadsdugligt utanför magen är det en annan sak... 
  • Anonym (H)

    Alla blir erbjudna KUB i mitt landsting och jag tänker inte tacka nej till det. Jag och sambon satt och pratade lite smått om det igår och båda var överrens om att vi nog inte vill behålla barnet om det visar något negativt.. Vi vill göra testet då vi vill veta och kunna göra abort helt enkelt.

  • Anonym (Planerar barn)
    Mullvaden skrev 2019-09-03 11:42:31 följande:

    Ja, jag är ju också äldre. Har ett friskt barn sen innan, gjorde aldrig KUB då för jag hade precis gått igenom ett missfall och kände inte att jag skulle orka behöva ta ställning till ett negativt besked. Så jag hoppades bara på det bästa... Men jag vet fasen inte hur jag ska göra denna graviditet. Ska lämna blodprov imorgon isf. Men jag velar fortfarande för jag vet inte om jag skulle klara av att ta bort ett barn som är 'halvsjukt'. Skulle det vara allvarliga fel som gör att barnet inte är levnadsdugligt utanför magen är det en annan sak... 


    Jag gjorde inte heller kub vid mina tidigare graviditeter. Man får ju hursomhelst reda på om barnet har något fel vid RUL. Och de flesta foster som kommer så långt är ju friska så man har ju statistiken på sin sida...

    Kanske är jag bara mer orolig nu när jag är äldre...
  • Querty

    Hos oss erbjuds alla KUB eller en tidigt UL. Vi valde KUB och hade bestämt att vid dåliga siffror gå visaren med NIPT men inte FV eller moderkaksprov. Vi hade också bestämt innan att DS inte spelar nån roll för oss men att de andra trisomierna gör det. Tror det är viktigt att vara överens innan, för annars sätter man sig i en svår sits tror jag. Vi gjorde det för att ev kunna förbereda sig på ett barn med extra behov. Nu fick vi jättefina siffror 1:20000 på alla, men är väldigt glad att vi gjorde det.

Svar på tråden Varför gjorde ni KUB?