• jjme

    Kan man ha mens cirka 6-7 dagar efter ägglossning ?

    Hej.

    Jag vet till 99% att jag hade ägglossning någongång mellan söndag 25 augusti och ett par dagar framåt då jag använde clearblue advance ägglossningtest och dom gav utslag rätt många dagar frän söndagen och framåt.

    Idag fick jag en blödning som kommit och gått under dagen, absolut ingen stor mängd utan de blir på tampongen om jag stoppar upp den. Har även lite ont i magen..

    Kan man ha mens så kort efter ägglossning ???

    Vi har försökt få barn i 2 år nu så är otålig och har tidigare inte upplevt detta

  • Svar på tråden Kan man ha mens cirka 6-7 dagar efter ägglossning ?
  • Pimpinellan

    Nej, normalt sett definitivt inte. Normal lutealfas är minst 10 dagar uppåt 17 och brukar inte ändras. Däremot stämmer det tidsmässigt med en nidblödning. Den infaller när embryot fäster 5-7 dagar efter äl. Sluta använd tampong, inte bra vid så lite blod. Ta trosskydd istället och testa om en vecka.

  • jjme
    Pimpinellan skrev 2019-09-03 16:28:22 följande:

    Nej, normalt sett definitivt inte. Normal lutealfas är minst 10 dagar uppåt 17 och brukar inte ändras. Däremot stämmer det tidsmässigt med en nidblödning. Den infaller när embryot fäster 5-7 dagar efter äl. Sluta använd tampong, inte bra vid så lite blod. Ta trosskydd istället och testa om en vecka.


    Så du tror inte det är mens ??
    Hur mycket blöder man vid en nidblödning? gör de ont? hur länge?
  • Pimpinellan

    Nej, mens är det inte såvida du inte gravt missräknat när äl var och det verkar du inte ha gjort. Man får helt enkelt inte mens så snart efter äl. Det är så individuellt hur mycket man blöder vid nidblödning. Mina har varit bara beige flytningar. Smärtan kan ju helt enkelt vara molvärk som är jättevanligt som gravid.

  • Anonym (Kan man)

    Ja, det kan man. Ägglossningen misslyckas med jämna mellanrum. Testerna ser ju inte om ägget verkligen släppt, utan bara att hormonet stiger som det ska. För mig har misslyckad ägglossning ofta gett tidig eller ibland sen men (jag har kollat ägglossningen hos gynekolog).

  • Pimpinellan
    Anonym (Kan man) skrev 2019-09-03 18:16:58 följande:
    Ja, det kan man. Ägglossningen misslyckas med jämna mellanrum. Testerna ser ju inte om ägget verkligen släppt, utan bara att hormonet stiger som det ska. För mig har misslyckad ägglossning ofta gett tidig eller ibland sen men (jag har kollat ägglossningen hos gynekolog).
    Nej, inte om man verkligen haft äl! 6-7 dagars lutealfas är extremt ovanligt, inte alls normalt och tyder på nåt fel om det ens förekommer. Har man inte haft äl däremot kan mensen komma precis när som helst.  Dock vanligare att cykeln blir längre än vanligt.
  • Anonym (Kan man)
    Pimpinellan skrev 2019-09-03 18:36:49 följande:
    Nej, inte om man verkligen haft äl! 6-7 dagars lutealfas är extremt ovanligt, inte alls normalt och tyder på nåt fel om det ens förekommer. Har man inte haft äl däremot kan mensen komma precis när som helst.  Dock vanligare att cykeln blir längre än vanligt.
    Ett ägglossningstest kan inte mäta ATT man faktiskt haft ägglossning. Trots positiva tester kan man alltså ha utebliven ägglossning.
  • Buzzlightyear

    Det kunde lika gärna varit jag som skrev inlägget. 28:e var jag hos gyn som såg att äggl snart kommer. 29-30 positivt äggl.test. Vi har legat varje dag sen dess och idag blöder jag. Vad händer?

  • Erla

    Det är inte så jättevanligt, men det finns ju de som tyvärr har för låga halter av hormonet progesteron och det i sin tur kan leda till att man kan få kort lutealfas. Har ni försökt så länge som ni har så skulle jag rekommendera att söka hjälp och be läkarna då att kolla just progesteronet. Om du först vill bekräfta att du faktiskt ägglossar kan jag rekommendera att tempa. Då kan du åtminstone få svart på vitt att du har ägglossat, men ändå har kort lutealfas. Min lutealfas har varierat från 9 dagar till 12 dagar. Någon enstaka gång hade jag 13 dagar.

    Det kan ju såklart också vara så att din ägglossning har uteblivit trots positiva test och då kan det ju bli lite hur som med mensen.

  • Erla
    Erla skrev 2019-09-05 13:14:09 följande:

    Det är inte så jättevanligt, men det finns ju de som tyvärr har för låga halter av hormonet progesteron och det i sin tur kan leda till att man kan få kort lutealfas. Har ni försökt så länge som ni har så skulle jag rekommendera att söka hjälp och be läkarna då att kolla just progesteronet. Om du först vill bekräfta att du faktiskt ägglossar kan jag rekommendera att tempa. Då kan du åtminstone få svart på vitt att du har ägglossat, men ändå har kort lutealfas. Min lutealfas har varierat från 9 dagar till 12 dagar. Någon enstaka gång hade jag 13 dagar.

    Det kan ju såklart också vara så att din ägglossning har uteblivit trots positiva test och då kan det ju bli lite hur som med mensen.


    Och det kan ju också vara så att du fått en implantationsblödning, vilket stämmer väl med tiden. Jag har aldrig fått det, men känner till de som bara fått en liten rosa fläck i trosan och de som trott att mensen varit på ingång.
  • Erla
    Erla skrev 2019-09-05 13:14:09 följande:

    Det är inte så jättevanligt, men det finns ju de som tyvärr har för låga halter av hormonet progesteron och det i sin tur kan leda till att man kan få kort lutealfas. Har ni försökt så länge som ni har så skulle jag rekommendera att söka hjälp och be läkarna då att kolla just progesteronet. Om du först vill bekräfta att du faktiskt ägglossar kan jag rekommendera att tempa. Då kan du åtminstone få svart på vitt att du har ägglossat, men ändå har kort lutealfas. Min lutealfas har varierat från 9 dagar till 12 dagar. Någon enstaka gång hade jag 13 dagar.

    Det kan ju såklart också vara så att din ägglossning har uteblivit trots positiva test och då kan det ju bli lite hur som med mensen.


    Och det kan ju också vara så att du fått en implantationsblödning, vilket stämmer väl med tiden. Jag har aldrig fått det, men känner till de som bara fått en liten rosa fläck i trosan och de som trott att mensen varit på ingång.
Svar på tråden Kan man ha mens cirka 6-7 dagar efter ägglossning ?