• Anonym (Labbe­)
    Tue 3 Sep 2019 22:37
    6137 visningar
    29 svar
    29
    6137

    Ser svenskar ner på invandrare?

    plkdcdc skrev 2019-09-03 19:53:14 följande:

    Jag kom till Sverige för 6 år sedan från Irak och jag är 18 år gammal och går i tvåan på gymnasiet. Jag lever ett extremt ensamt liv. Jag har bokstavligen inga vänner alls och ingen vill vara vän med mig. Jag har märkt sedan jag gick i åttan att svenskar inte gillar att umgås med personer som är invandrare. I min klass alla svenskar snackar med varandra och äter med varandra och bjuder varandra på fest men jag är alltid den som sitter ensam och är osynlig för dem. När jag försöker snacka med dem brukar de svara på frågan och vill så snabbt som möjligt avsluta conversationen. Jag har också märkt att det inte är bara jag som upplever denna ensamhet. Jätte många invandrarelever upplever samma sak, de känner sig alltid utanför. Det känns som att alla i min skola ser ner på mig eftersom jag båda är invandrare och ensam. Jag mår jätte dåligt av det här och jag tänker alltid på att jag kommer dö ensam. Om man inte lyckas skaffa en enda vän på sex år hur ska man kunna skaffa dem i framtiden. Jag har börjat hata mig själv pga det här. Vad tycker ni om det här? Håller ni med att svenskar brukar göra så? Vad ska man göra?


    Om du tittar på det historiskt så har du svaret!

    Väldigt asociala människor sökte sig till de nordliga breddgrader!

    Vi svenskar är väldigt skygga och blyga folk.

    Väldigt primitiva då vi interagerar med de som påminner sig om oss dvs

    folk som ser likadana ut och har samma språk och seder mm, ungefär som orangutanger.

    Globaliseringen har hjälpt oss en hel del men inte tillräckligt.
  • Anonym (Labbe­)
    Wed 4 Sep 2019 09:10
    #9
    Giftskåneman skrev 2019-09-04 08:18:38 följande:

    De flesta blir bemötta efter hur de själva är, är du en ok kompis lär du få kompisar


    Ja underförutsättningen att de accepterar di härkomst

    Socialstatus är eftertraktad och minoriteter har alltid sett som svaghet oavsett folkslag
  • Anonym (Labbe­)
    Wed 4 Sep 2019 09:13
    #10

    www.familjeliv.se/forum/thread/79838724-vad-ar-det-med-oss-har

    Vi ser ner på oss själva med

    Du verkar ha dåligt självförtroende

  • Anonym (Labbe­)
    Wed 4 Sep 2019 11:05
    #14
    Anonym (Hmmmmmmm.....) skrev 2019-09-04 11:01:39 följande:

    Enligt en undersökning som gjordes för några år sedan är svenskarna mycket mindre främlingsfientliga än man är i många andra länder i Europa. Gissningsvis för att vi inte haft krig på 200 år. Vi har inte behövt försvara vårt land mot inkräktare.


    Enligt vilken undersökning? Du ljuger friskt om du inte kan hänvisa till en seriös vetenskplig källa!
  • Anonym (Labbe­)
    Wed 4 Sep 2019 11:38
    #17
    -1
    Anonym (Hmmmmmmm.....) skrev 2019-09-04 11:12:46 följande:

    Det var en undersökning som publicerades i Sydsvenskan för några år sedan, så det blir lite svårt att länka. Man frågade bland annat - i flera europeiska länder - om man kunde tänka sig att bo granne med en invandrarfamilj och svenskar var mycket mer positiva till detta än exempelvis italienare, fransmän osv.


    Det var ingen vetenskaplig undersökning!

    Du menar säkert många Youtube klipp där någon låtsas vara reporter och ställer frågor till förbipasserande.

    Sedan vad folk säger inför en kamera kan lätt misstolkas då många är inte medvetna om vad de säger.

    Ska du hänvisa till någon undersökning kom gärna med källa som är grundad på vetenskap.

    Då blir du tagen seriöst.
  • Anonym (Labbe­)
    Wed 4 Sep 2019 11:40
    #18
    +1
    Anonym (cvbn) skrev 2019-09-04 11:27:28 följande:

    Det måste inte ha att göra med att du är invandrare.

    jag är svensk och uppväxt i ett i stort sett helsvenskt område i en helsvensk skola (det fanns väl 3-4 utländska varav en var adopterad)  och jag var utanför som du.

    Oftast tror jag utanförskap beror på att kompisgäng kan bildas ganska snabbt - antingen bildas de när man är barn, eller också bildas de fort, under bara ett par veckor i början av ny termin i ny skola. När de väl har bildats är det svårt att ta sig in i dem. Ingen kommer bjuda in utan man måste nog vara tuff och modig att bjuda in sig själv.

    Finns det några personer som du tror att du skulle passa som vän med? Som du uppfattat har liknande åsikter, intressen osv? Kanske något mindre kompisgäng på bara ett par, tre personer? Försök våga fråga om du får hänga med att äta. Försök våga fråga om att plugga ihop till provet. Försök bjuda in dig själv helt enkelt. Visa vem du är, skapa ett intresse att ha dig med.


    Bra sagt men svensken är ofta svår och ensam
Svar på tråden Ser svenskar ner på invandrare?