• JodiBabe

    Vilken storlek babykläder första tiden?

    Hej!
    Känner mig ganska clueless i vilka storlekar man ska köpa i babykläder inför den första tiden...

    Hur länge kan de ha storlek 50? Ska man ha ett set strlk 50, ett strlk 56 och ett set strlk 62? 

    Syrrans barn var så stort så han kunde inte ens ha storlek 50. Men hur länge har de strlk 56 då?

    Så svårt allt. Spöke

  • Svar på tråden Vilken storlek babykläder första tiden?
  • Anonym (Kortis)

    De har kläderna väldigt kort tid där början. Men allt beror ju på storleken när de föds och det är ju oftast en överraskning. Mitt råd är att inför födseln köpa tre set kläder i strl 50 respektive 56 och några dregglisar. Sen köper ni mer när ni vet vilken storlek som behövs. Ni kanske får lite i present också.

    Just bebiskläder kan man hitta i nyskick på andrahandsaffärer just eftersom de växer ur dem så snabbt.

  • LoveRain

    Beror ju på hur stort barnet är vid födseln. Satsa på 56 snarare än 50, går ju vika upp ärmar och ben och sen vika ner när barnet växer.

    Hur mkt kläder du behöver beror på om du har egen tvättmaskin eller bor i hyreshus med tvättstuga. Med egen tvättmaskin behöver du förre plagg. Skulle satsa på kanske 4-5 pyjamas, lika många bodys, något färre byxor, några par strumpor, en kofta, två hjälmmössor i strl 56.

    Mindre storlekar kan du men fördel köpa begagnat. De används i regel få gånger och är ofta i bra skick. Kolla in Facebook Market place eller barnloppisar om du bor i lite större ort. Annars finns tradera.

    Köpte större delen av kläderna i strl 55,62,68 på loppisar för 10-20 kr/plagget. Vissa var lite tvättpåverkade men mycket såg i princip nytt ut.

  • Sisisisi

    Ingen av mina kunde ha 50. Ettan kunde knappt ha 56 som nyfödd, 62 passade bättre. Tvåan kunde ha 56 några veckor innan han gick över till 62.

    Jag skulle köpa lite 56 och lite 62. Sen köpa mer kläder när babyn är född. Man brukar ju få en del oxå.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Fröken W

    Svårt att säga. Men ha några få plagg i 50 är mitt tips. Strl 56 hade min dotter länge, men hoppade nästan över strl 62. Så som sagt, köp några plagg i 50, 3-4 ombyten, och sedan några fler uppsättningar i strl 56. Om bebisen är liten så har ni några ombyten i 50 och kan ta er till en butik och köpa fler om det behövs. Många plagg går ju att ha trots att de är för stora också.

    Sen är det ju olika hur stora storlekarna är. Polarn och Pyret är stora i storleken medan H&M är små. Lindex och Kappahl skulle jag säga är normala, dock upplever jag att Kappahls märke Newbie är rätt små i storleken.

  • JodiBabe

    Wow! Tack alla, vilken respons!

    Trodde jag skulle få svar först imorgon.

    Ska kolla in Facebook-sidan som rekommenderades. Och satsa på några plagg i lite olika storlekar, som de flesta skriver.

    Storlek 56 lät användbar. Kan nämligen tänka mig att min inte blir stor som syrrans, men man vet ju aldrig. Han fick också hoppa till storlek 62 snabbt.

  • Erkens mamma

    Mina barn har varit korta vid födseln. För dem har storlek 50 varit för stort.

    Äldste sonen var 49 cm och då funkade 50 även om jag fick vika upp. Mina två minsta hade 44.

    Dottern var 46 cm och yngste sonen prematur på 40 cm.

  • JodiBabe

    Noterar även storleksskillnaden på olika märken och att det är bättre har några extra set kläder om man bor i hyreshus med gemensam tvättstuga = vårt fall.

    Angående senaste inlägget om att få små barn, där storlek 50 är stort. Hmmm... varken sambon och jag är så långa, var det så för er?

    Så svårt, kanske är för tidigt ute med klädköp? Bf i slutet av november.

  • Anonym (Kortis)
    Erkens mamma skrev 2019-09-03 21:51:55 följande:

    Mina barn har varit korta vid födseln. För dem har storlek 50 varit för stort.


    Samma här. Vi vek upp ärmarna men det var ändå lite som att stoppa ner henne i en påse. Men med tiden tjockade hon till sig. :)
  • cosinus

    Man vet helt enkelt inte. Beror på hur fort barnen växer.

    Mina har slutar kunna ha strl 50 vid 3 månader men då passade ju 56 bra och 62 gick använda om än något stort så jag varvade ofta 3 storlekar samtidigt. En optimal och så två som funkade om de bästa tog slut.

    Min ena är född i mars, han fick mycket bodys med korta ärmar i strl 62. De passade året efter när han var 1 år och 3 månader. Kombination av liten unge och att mina barn verkar ha kortare ryggar än snittet så just bodys med korta ärmar växte de ur väldigt sent i förhållande till andra kläder.

  • BuoBä

    Vårt barn följde den här tabellen ganska bra upp till 2 år, förutom att stl 50 bara passade i 2 veckor och stl 68 hoppade vi över helt.

    barnstorlekar.se/storleksguide/

    Generellt kan man säga att när barnet är så långt som storleken heter, då är det dags att byta till nästa storlek. Och koftor är supergulligt, men extremt opraktiskt. Är det kyligt i vagnen är en filt eller åkpåse mycket smidigare.

  • Fröken W
    JodiBabe skrev 2019-09-03 21:56:04 följande:

    Noterar även storleksskillnaden på olika märken och att det är bättre har några extra set kläder om man bor i hyreshus med gemensam tvättstuga = vårt fall.

    Angående senaste inlägget om att få små barn, där storlek 50 är stort. Hmmm... varken sambon och jag är så långa, var det så för er?

    Så svårt, kanske är för tidigt ute med klädköp? Bf i slutet av november.


    Kanske vänta en månad till med att köpa kläder. Då har det ju kommit mer kläder som är för höst/vinter. Nu är det ju mycket sommarkläder kvar i butikerna.
  • Erla

    Oj, det där är så olika verkligen! Mitt första barn var normalstor vid födseln, men har växt väldigt långsamt. Storlek 50 hade hon i två månader och samma med storlek 56. Lillebror är en helt annan historia. Han var stor vid födseln och kom inte i storlek 50. 56 hade han i några veckor och nu vid snart fem månaders ålder håller han på att växa ur storlek 68. Jag skulle nog köpa några plagg i storlek 50 och några i 56 och sedan köpa mer efter hand, om det skulle behövas. Ta med ett set i vardera storlek till bb så att ni har ifall storlek 50 inte passar.

  • Sasu

    Min dotter växte ur stl. 50-56 på 6 veckor.. nu har hon storlek 62-68 (7.v) trots att hon bara är 59cm lång. när det börjar bli tight nere vid blöjan så brukar man få gå upp några storlekar :)


    Om du inte har egen tvättmaskin skulle jag köpa åtminstone 6 set då det kan hända många Bajs Surprise som sitter upp på ryggen i början! och om man då måste anpassa sig till en tvättid så blir det lite dumt om man bara har 2-3 stycken!

  • Körsbärsdalen

    TS, skaffa några uppsättningar 50-62, så ser du om du behöver komplettera efter barnet har fötts.

    Min första hoppade i princip över strl 50, hade 56-62 till ca 2 månader, sedan storlek 68 länge och strl 74 länge.

    Mitt andra barn hade strl 50 länge, strl 56 länge, och sedan blev det nästan ett hopp till strl 92 kändes det som

    Mitt råd är att aldrig köpa på sig för mycket, det går så snabbt att beställa hem saker i efterhand numera.

  • JodiBabe

    Hej!
    Läser alla svar och tar till mig. Kan ju konstatera att det är väldigt olika och att, precis som ni säger, det kan vara bra att vänta lite. Samt att det går snabbt att beställa hem i efterhand. Glad

  • JodiBabe
    BuoBä skrev 2019-09-03 22:00:13 följande:

    Vårt barn följde den här tabellen ganska bra upp till 2 år, förutom att stl 50 bara passade i 2 veckor och stl 68 hoppade vi över helt. barnstorlekar.se/storleksguide/

    Generellt kan man säga att när barnet är så långt som storleken heter, då är det dags att byta till nästa storlek. Och koftor är supergulligt, men extremt opraktiskt. Är det kyligt i vagnen är en filt eller åkpåse mycket smidigare.


    Bra med storleksguide! Tack!
  • JodiBabe
    Fröken W skrev 2019-09-03 22:01:46 följande:
    Kanske vänta en månad till med att köpa kläder. Då har det ju kommit mer kläder som är för höst/vinter. Nu är det ju mycket sommarkläder kvar i butikerna.
    Jo är väl bäst. Tungan ute
  • Anonym (..)
    JodiBabe skrev 2019-09-03 21:29:53 följande:

    Hej!
    Känner mig ganska clueless i vilka storlekar man ska köpa i babykläder inför den första tiden...

    Hur länge kan de ha storlek 50? Ska man ha ett set strlk 50, ett strlk 56 och ett set strlk 62? 

    Syrrans barn var så stort så han kunde inte ens ha storlek 50. Men hur länge har de strlk 56 då?

    Så svårt allt. Spöke


    Det är verkligen så svårt och väldigt individuellt. Jag var 49 cm när jag föddes och jag var störst av oss syskon, så för min mamma gick det åt en del ganska små kläder i början.. Min syster fick rådet att köpa 56 när hon fick barn "för 50 är så himla litet, dom växer ur det direkt och det går att vika upp". Likt mamma fick hon små barn så det var bara att åka och shoppa mer kläder i mindre storlekar när dom kom hem från bb (stl 50 var stort rätt länge..) Sedan finns det ju så klart dom som har 56 direkt eller bara har 50 i någon vecka innan dom måste byta..

    Jag kommer köpa någon uppsättning av varje och komplettera i efterhand. Jag köper dock det mesta begagnat (det finns så mycket som knappt ens är använt!) så det blir inte så dyrt. (+ bra för miljön också)
  • Omstart2019

    Barn 1 och 3 har alla använt stl 50 i början, i 4-5 veckor iaf.

    Vissa vill ju använda kläder som är lagom storlek till bebisen, och andra hellre vara ekonomiska och vika upp ärmar för att använda plaggen längre. Det är ju så olika hur man gör.

    Men sen vill jag även poängtera skillnaden i storlek mellan olika märken och även mellan olika plagg. Har t ex haft många HM-plagg i stl 56 som varit lika stora som Lindex stl 50, och även plagg från Lindex i stl 50 och 56 som varit jämnstora.


    2007, 2010, och 3/6 2019
  • Pimpinellan

    Mina har varit ganska stora när de fötts och har inte kunnat ha 50 mer än nån vecka. Hade köpt allt nytt i storlek 56 ( 50 var ärvda) som tur var. Men min systerson drunknade i stl 50 eftersom han föddes v.35 så man vet ju aldrig innan. Dock bättre med för stort man kan ha länge än massor smått som passar 2 veckor.

Svar på tråden Vilken storlek babykläder första tiden?