• Tue 3 Sep 2019 21:59
    766 visningar
    9 svar
    9
    766

    Åter kontakt med vän. Som inte ser ut att vara så?

    Hej!
     
    Var ska jag börja. Jag en kille på 27 år och har asperger.
     
    Vi träffades på gymnasiet. Hon är lika gammal som jag. och har också  asperger. Vi började umgås. Vi kom nära varandra. Jag var kär i henne. Men hon sa att hon ville bara var kompis med mig. Jag vet inte vad hon ville. Men jag kunde hålla om henne. Hon var min ända vän. Jag är ganska blyg. Det är orsaken till varför jag bara hade en vän.
     
    Hon bor hemma med sina föräldrar och syskon.
    Och Jag bor med min pappa.
     
    För 2 och ett halvt år sedan, så råkade jag skriva ett dumt sms. Men inga fula ord eller liknande. Hon blev inte glad. Hon sa att hon kände sig förolämpad.
    Och hon sa också: "Jag kan sluta var din vän." "Om du vill det."
     
    Jag bad om ursäkt. Men jag fik inge svar. Jag bad om ursäkt också dagen efter och dagen därpå. men inge svar. Jag ringde henne på fjärde dagen. Men hon svarade inte. Jag månde jätte dåligt, och hade själv mords tankar. Sen en månad senare såg jag att vi inte var vänner längre på Facebook. Och hon hade blockat mitt nummer. Och så gick det en månad, och jag skrev till henne på "Facebook messenger". Jag skrev att jag var ledsen för det som hade hänt.
    En sak som jag tillade som jag kanske hade kunnat undvika var: att Jag hade själv mords tankar. Hon svarade ungefär så här: "Jag tänker inte vara din vän länge. Lämna mig ifred. Du får hitta någon annan att vara med. Jag är fort farande arg på dig." Sen låg jag lågt i nästan ett år till hon fyllde år. Jag skev ett kort. Min ledsagare tyckte att jag skulle skriva att det jag gjorde var fel. Och det skrev jag i kortet. Men jag fik inge svar ifrån henne. Det här var i februari 2018.
    Jag skrev till henne i slutet av maj på "Facebook messenger" Jag frågade hur hon mådde och om hon skulle göra något roligt i sommar. Men Jag fik inge svar.
     
    Nu börjar att negativt bil possessivt. Jag skrev till henne på julafton och önskade en god jul. Och hon svarade. Jag blev jätte glad. Jag skrev till henne på Nyårsafton också. På nyårsdagen skrev jag till henne och frågade hur om mådde, och några fler saker. Men jag fik inge svar. Jag blev förivrad.
    Jag skickade ett kort till henne när om fyllde år i februari. Och hon skrev på "Facebook messenger" och tackade för kortet. Jag skickade även ett kort på påsken, och hon tackede för kortet. sen en vecka senare så skickade jag en bil på "Facebook messenger" på en sak jag hade gjort på jobbet. Hon svarade, och sen började vi skiva till varandra. Det var alltid jag som började skriva. Andra gången vi skrev till varandra så av slutade hon men: "Härligt att höra Vännen."
    Jag har aldrig varit så glad på länge. Vi har skrivit till varande några gånger under sommaren.
     
    Men nu till det Jätte förvirrad. Jag ringde till henne i dag. Jag hade frågat henne förr föra veckan. "Är det okej om jag ringer dig?" Hon sa "Du kan ringa när du vill." Nu till samtalet. Hon svarade och sa: "(hennes namn) och vem är det?"
    Jag blev lite förvånad att hon inte visste vem det var. Jag sa: Hör du inte vem det är?" 
    Hon: "Kristian."
    Jag: "Nej det är (mitt namn)."
    Hon: "Vilken (mitt namn)."
    Jag: "(mitt namn och efternamn)."
    Gick någon sekund.
    Hon la på.
     
    Vad ska det här betyda? 
    Intressant nog hörde jag en svag röst i bakgrunden som sa när jag sa mitt namn och efternamn. "Lägg på bara."
     
    Jag mår inte bra. Jag vet inte vad som hände.
     
    Hjälp! Gråter
     
    kram Mvh
  • Svar på tråden Åter kontakt med vän. Som inte ser ut att vara så?
  • Anonym (Hon vill inte ha kontak­t egentl­igen)
    Tue 3 Sep 2019 22:21
    #1
    +2

    Låt henne vara.

    Hon har svarat dig för att hon inte vill vara elak, men du tar varje svar som intresse från hennes sida och försöker trappa upp kontakten. Något hon egentligen inte vill. Hon slits mellan att vilja vara snäll och oro inför det faktum att du verkar ha svårt med gränser och tränger dig på henne. Du måste sluta! Vissa människor är oerhört påträngande utan att själva inse att de därigenom stöter bort folk. Då hon själv kanske har svårt med sociala kontakter kan hennes lite pendlande intresse bero på att hon egentligen skulle vilja vara vän, men att du gång på gång går över gränsen för vad hon är bekväm med och påminner henne om att du inte klarar av att hantera sociala relationer på ett sunt sätt.

  • Tue 3 Sep 2019 23:48
    #2
    -1
    Rte6 skrev 2019-09-03 21:59:39 följande:
    Hej!
     
    Var ska jag börja. Jag en kille på 27 år och har asperger.
     
    Vi träffades på gymnasiet. Hon är lika gammal som jag. och har också  asperger. Vi började umgås. Vi kom nära varandra. Jag var kär i henne. Men hon sa att hon ville bara var kompis med mig. Jag vet inte vad hon ville. Men jag kunde hålla om henne. Hon var min ända vän. Jag är ganska blyg. Det är orsaken till varför jag bara hade en vän.
     
    Hon bor hemma med sina föräldrar och syskon.
    Och Jag bor med min pappa.
     
    För 2 och ett halvt år sedan, så råkade jag skriva ett dumt sms. Men inga fula ord eller liknande. Hon blev inte glad. Hon sa att hon kände sig förolämpad.
    Och hon sa också: "Jag kan sluta var din vän." "Om du vill det."
     
    Jag bad om ursäkt. Men jag fik inge svar. Jag bad om ursäkt också dagen efter och dagen därpå. men inge svar. Jag ringde henne på fjärde dagen. Men hon svarade inte. Jag månde jätte dåligt, och hade själv mords tankar. Sen en månad senare såg jag att vi inte var vänner längre på Facebook. Och hon hade blockat mitt nummer. Och så gick det en månad, och jag skrev till henne på "Facebook messenger". Jag skrev att jag var ledsen för det som hade hänt.
    En sak som jag tillade som jag kanske hade kunnat undvika var: att Jag hade själv mords tankar. Hon svarade ungefär så här: "Jag tänker inte vara din vän länge. Lämna mig ifred. Du får hitta någon annan att vara med. Jag är fort farande arg på dig." Sen låg jag lågt i nästan ett år till hon fyllde år. Jag skev ett kort. Min ledsagare tyckte att jag skulle skriva att det jag gjorde var fel. Och det skrev jag i kortet. Men jag fik inge svar ifrån henne. Det här var i februari 2018.
    Jag skrev till henne i slutet av maj på "Facebook messenger" Jag frågade hur hon mådde och om hon skulle göra något roligt i sommar. Men Jag fik inge svar.
     
    Nu börjar att negativt bil possessivt. Jag skrev till henne på julafton och önskade en god jul. Och hon svarade. Jag blev jätte glad. Jag skrev till henne på Nyårsafton också. På nyårsdagen skrev jag till henne och frågade hur om mådde, och några fler saker. Men jag fik inge svar. Jag blev förivrad.
    Jag skickade ett kort till henne när om fyllde år i februari. Och hon skrev på "Facebook messenger" och tackade för kortet. Jag skickade även ett kort på påsken, och hon tackede för kortet. sen en vecka senare så skickade jag en bil på "Facebook messenger" på en sak jag hade gjort på jobbet. Hon svarade, och sen började vi skiva till varandra. Det var alltid jag som började skriva. Andra gången vi skrev till varandra så av slutade hon men: "Härligt att höra Vännen."
    Jag har aldrig varit så glad på länge. Vi har skrivit till varande några gånger under sommaren.
     
    Men nu till det Jätte förvirrad. Jag ringde till henne i dag. Jag hade frågat henne förr föra veckan. "Är det okej om jag ringer dig?" Hon sa "Du kan ringa när du vill." Nu till samtalet. Hon svarade och sa: "(hennes namn) och vem är det?"
    Jag blev lite förvånad att hon inte visste vem det var. Jag sa: Hör du inte vem det är?" 
    Hon: "Kristian."
    Jag: "Nej det är (mitt namn)."
    Hon: "Vilken (mitt namn)."
    Jag: "(mitt namn och efternamn)."
    Gick någon sekund.
    Hon la på.
     
    Vad ska det här betyda? 
    Intressant nog hörde jag en svag röst i bakgrunden som sa när jag sa mitt namn och efternamn. "Lägg på bara."
     
    Jag mår inte bra. Jag vet inte vad som hände.
     
    Hjälp! Gråter
     
    kram Mvh
    Jag förstår att du är fundersam och försöker förstå hennes beteende. Jag förstår det inte heller.

    Det är svårtolkat. Hon har sagt till dig att du kan ringa när du vill, och sedan när du gör det, lägger hon på luren.

    Det kan vara så att hon plötsligt insett att hon inte vill ha kontakt med dig mer.

    Det kan också vara så att hon hela tiden inte velat ha kontakt, och har ljugit för dig om att du kan ringa, fast hon egentligen inte ville det och trodde kanske inte att du skulle göra det.

    Ett tredje mer positivt alternativ från din sida sett är att hon kanske blev så häpen av att det plötsligt var du i telefonen att hon inte kom på något att säga och lade på luren.

    Så hur ska du hantera det här? Jag tänker att du kan fråga henne rakt ut på messenger något i stilen:
    "Hej. Ville du inte prata med mig när jag ringde, har jag gjort något fel?"

    Då kanske hon svarar och förklarar situationen. Om hon då säger att hon inte vill ha kontakt, ska du förstås inte ha mer kontakt med henne. Om hon förklarar att hon blev lite perplex när du ringde, och gärna vill att du ringer eller textar henne igen, kan du förstås göra det.

    Mitt sista råd handlar om att inte lägga alla äpplen i en korg. Med det menar jag att du kommer att framstå som mer attraktiv och ha större chanser om du försöker ta kontakt med fler tjejer och inte koncentrera hela ditt väsen på just detta exemplar. Har du svårt att hitta någon i din närhet, så kanske du kan testa online och träffa någon fin tjej där.

    Om den här tjejen du ringde skulle få veta att du hade andra tjejer som du också kontaktade, skulle hon kanske börja se på dig med andra ögon. Och om hon dumpade dig även denna gång, skulle du ändå kunna känna att du faktiskt har andra möjligheter. Du kanske inte skulle bli så otroligt ledsen och nedstämd som du blev förra gången. Bara ett tips, och det är ju ditt liv, så du bestämmer.

  • Tue 3 Sep 2019 23:52
    #3
    -1
    Anonym (Hon vill inte ha kontakt egentligen) skrev 2019-09-03 22:21:29 följande:

    Låt henne vara.

    Hon har svarat dig för att hon inte vill vara elak, men du tar varje svar som intresse från hennes sida och försöker trappa upp kontakten. Något hon egentligen inte vill. Hon slits mellan att vilja vara snäll och oro inför det faktum att du verkar ha svårt med gränser och tränger dig på henne. Du måste sluta! Vissa människor är oerhört påträngande utan att själva inse att de därigenom stöter bort folk. Då hon själv kanske har svårt med sociala kontakter kan hennes lite pendlande intresse bero på att hon egentligen skulle vilja vara vän, men att du gång på gång går över gränsen för vad hon är bekväm med och påminner henne om att du inte klarar av att hantera sociala relationer på ett sunt sätt.


    Du har rätt till din tolkning av situationen. Men det är lite magstarkt att framställa den som en absolut sanning. Vi vet helt enkelt inte om din version är den rätta eller ej.
  • Anonym (Tjej)
    Wed 4 Sep 2019 06:40
    #4
    +1

    Låt henne vara.

    Skriv inte till henne mer om hon inte skriver till dig.

    Skriver hon God jul så svara bara God jul.

    Jag vet inte vad du skrev för dumt men det förstörde nog er relation.

  • Anonym (J)
    Wed 4 Sep 2019 13:50
    #5
    +1

    Det är aldrig ok att hota med självmord. Det är inte hennes fel att du får självmordstankar för att ni bråkar.

    Dessutom verkar du vara alldeles för påträngande och det ser inte ut som att hon vill vara din vän egentligen. Avbryt all kontakt med henne. Vill hon ha kontakt med dig senare så får hon höra av sig till dig.

  • Thu 5 Sep 2019 16:59
    #6
    Anonym (J) skrev 2019-09-04 13:50:25 följande:

    Det är aldrig ok att hota med självmord. Det är inte hennes fel att du får självmordstankar för att ni bråkar.

    Dessutom verkar du vara alldeles för påträngande och det ser inte ut som att hon vill vara din vän egentligen. Avbryt all kontakt med henne. Vill hon ha kontakt med dig senare så får hon höra av sig till dig.


    TS har inte hotat med självmord. Åtminstone så står det ingenstans om något hot om självmord i hans trådstart.

    Däremot skriver han att han berättade om sina självmordstankar för henne. Att berätta om sina självmordstankar är inte synonymt med att hota att ta självmord. Därtill så vet TS redan att det var dumt att berätta det.

    Jag tycker att du är väldigt negativ mot TS. Jag tycker inte att han verkar vara mer påträngande än någon annan som är förälskad i en person. Det är väl t.ex. inte alls konstigt att han ringer till henne efter att hon har sagt att det är okej att ringa. Vad är det som är påträngande med det?

    Jag undrar om du kanske har fördomar om personer med asperger och att det är det som får dig att ge råd som om han vore en stalker.

  • Anonym (Mumsi­)
    Thu 5 Sep 2019 17:34
    #7

    Jag tycker att du ska minimera dina försök till kontakt. Det verkar som att hon inte vill ha något att göra med dig längre. Förstår att du har det jobbigt och mår dåligt över det. Men man kan aldrig tvinga någon annan att vara vän med en. Du behöver skaffa andra och nya vänner. Det finns många fina personer ute i världen.

  • Tue 18 Aug 2020 13:47
    #8

    Hej igen! Efter nästan ett år.

    Jag har aldrig mått så bra som i år på länge. Och det går så bra.

    Efter jag försökte ringa henne den 3/9. Så lång jag lågt till Julafton. Jag önskade henne god jul, och det gick jätte bra. Vi skev till varandra några dagar efter jul.
    Och hon tog initiativ och önskade mig gott nytt år! på nyårsafton. Jag blev jätte glad. Sen skev jag inte till henne förens hon fyllde år i februari. Jag skickade ett födelsedags kort till henne. Det gick jätte bra som vanligt. Sen väntade jag till Påsken. Och Vi skev till varandra. Och nu kommer det bästa. Hon avslutade konversationen med Kram! Vi skev till varandra i början på juni. Hon skev att hon tyckte det var trevligt att parta med mig. Hon brukar avsluta med "Ta han om dig vännen. Glad" Hon skickade vykort till mig i juli. Vi skev till varandra den 14/8.

    Nu kommer jag till det som är märkligt. Jag skrev till henne igår. och det sista jag skrev var:"Förresten jag kom på en sak. Jag tänkte om du ville fika eller gå en promenad. GladGlad Så kan du tänka på saken. Det är bara om du vill *****. För mig så är det okej. Det är ingen stress vännen. Glad"

    Jag har inte fått något svar. Hon har läst meddelandet. Jag skrev till henne på kvällen:"Gott natt min vän. Glad" Hon skrev lika dant tillbaka.

    Jag är så förivrad. Allt går ju så bra. Förvånad

    Mvh
    Rte6

  • Wed 19 Aug 2020 10:43
    #9
    Rte6 skrev 2020-08-18 13:47:31 följande:

    Hej igen! Efter nästan ett år.

    Jag har aldrig mått så bra som i år på länge. Och det går så bra.

    Efter jag försökte ringa henne den 3/9. Så lång jag lågt till Julafton. Jag önskade henne god jul, och det gick jätte bra. Vi skev till varandra några dagar efter jul.
    Och hon tog initiativ och önskade mig gott nytt år! på nyårsafton. Jag blev jätte glad. Sen skev jag inte till henne förens hon fyllde år i februari. Jag skickade ett födelsedags kort till henne. Det gick jätte bra som vanligt. Sen väntade jag till Påsken. Och Vi skev till varandra. Och nu kommer det bästa. Hon avslutade konversationen med Kram! Vi skev till varandra i början på juni. Hon skev att hon tyckte det var trevligt att parta med mig. Hon brukar avsluta med "Ta han om dig vännen. Glad" Hon skickade vykort till mig i juli. Vi skev till varandra den 14/8.

    Nu kommer jag till det som är märkligt. Jag skrev till henne igår. och det sista jag skrev var:"Förresten jag kom på en sak. Jag tänkte om du ville fika eller gå en promenad. GladGlad Så kan du tänka på saken. Det är bara om du vill *****. För mig så är det okej. Det är ingen stress vännen. Glad"

    Jag har inte fått något svar. Hon har läst meddelandet. Jag skrev till henne på kvällen:"Gott natt min vän. Glad" Hon skrev lika dant tillbaka.

    Jag är så förivrad. Allt går ju så bra. Förvånad

    Mvh
    Rte6


    Jag skulle tolka det som att hon inte vill ha en närmare kontakt med dig. Hon var nöjd med att ha en sporadisk kontakt några få gånger per år, men när du blev lite mer närgången och ville ses, fick hon kalla fötter.

    Jag tänker att det vore bra om du kunde släppa henne och försöka rikta fokus mot någon annan ett tag. Det vore också din bästa chans att få tillbaka vänskapen med din vän. När hon inser att hon inte betyder så mycket för dig, då kan hennes intresse kanske väckas igen.

    Men det är förstås inte säkert att hon någonsin vill ha kontakt med dig, heller. I så fall är det något du behöver acceptera och hitta andra människor som du kan skapa bra relationer med. Att lägga tid och energi på någon som inte är intresserad av en är inte nyttigt för en.

    Hoppas att du hittar en ny fin vänskap!
Svar på tråden Åter kontakt med vän. Som inte ser ut att vara så?