• Vildbi

    Vilket instrument skulle du vilja kunna spela?

    Vilket instrument skulle du vilja kunna spela?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket instrument skulle du vilja kunna spela?
  • sextiotalist

    Skulle vilja återuppta fiol igen, spelade under många år, men har tappat det fullständigt. Ett instrument som man måste vara aktiv med för att kunna spela

  • sextiotalist
    brallison skrev 2019-09-04 12:01:35 följande:
    Rent tekniskt skulle jag säga att spela piano är svårare än fiol - man måste samtidigt läsa två rader av noter och spela de med två olika händer. Fiol i den bemärkelse är enklare - bara en rad noter och vänster hand gör rätt ton för den högra
    Håller nog inte med om detta, spelat både fiol, piano och gitarr. Fiol är absolut svårare, framför allt tekniskt svårare. Stråken är mer aktiv i spelandet än vad man tror.
  • brallison
    Anonym (Fiol!) skrev 2019-09-04 12:08:24 följande:
    Fiol är svårare då det bara låter bra när man verkligen kam spela. Piano kan alla lära sig.
    Ja, piano har lägre tröskel för att börja spela och få fram rätt/bra ljud, vilket är mycket svårare med fiol. Men det är ju bara en del i det hela
  • Anonym (Fiol!)
    brallison skrev 2019-09-04 12:47:54 följande:

    Ja, piano har lägre tröskel för att börja spela och få fram rätt/bra ljud, vilket är mycket svårare med fiol. Men det är ju bara en del i det hela


    Jag spelar piano och gitarr galant efter att ha tagit lektioner mellan åk 2-4.

    I åk 6-9 försökte jag mig på fiol men kan det inte alls.

    Piano och gitarr är som engelska och tyska, medan fiol är som franska.
  • AniieeHär

    Nyckelharpa.

    Av de listade kan jag redan spela.... ok, det ska jag inte skriva för det skulle ni ändå aldrig tro på.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Fiol!) skrev 2019-09-04 12:51:24 följande:

    Jag spelar piano och gitarr galant efter att ha tagit lektioner mellan åk 2-4.

    I åk 6-9 försökte jag mig på fiol men kan det inte alls.

    Piano och gitarr är som engelska och tyska, medan fiol är som franska.


    För mig var det tvärt om. Började med fiol när jag var 8 och spelade fram till jag var 13. Tyckte det började bli tråkigt att inte kunna använda alla oktaver och varianter. Många låtar som bara blev halva eller som inte alls gick att spela. Valde vid 13 år att spela piano och gick fram till jag var 20. Jag kan några mer avancerade men jösses var de var mycket att hålla koll på. Sällan jag utsattes för C-klaven tidigare. Men vi är väl olika.
  • sextiotalist
    brallison skrev 2019-09-04 12:47:54 följande:
    Ja, piano har lägre tröskel för att börja spela och få fram rätt/bra ljud, vilket är mycket svårare med fiol. Men det är ju bara en del i det hela
    Du kan nog få en fiol att låta, men frågan är vad som kommer ur lådan ;)
  • sextiotalist
    Anonym (Tvärtom) skrev 2019-09-04 15:57:59 följande:
    För mig var det tvärt om. Började med fiol när jag var 8 och spelade fram till jag var 13. Tyckte det började bli tråkigt att inte kunna använda alla oktaver och varianter. Många låtar som bara blev halva eller som inte alls gick att spela. Valde vid 13 år att spela piano och gick fram till jag var 20. Jag kan några mer avancerade men jösses var de var mycket att hålla koll på. Sällan jag utsattes för C-klaven tidigare. Men vi är väl olika.
    Fick ni aldrig gå upp i tredje läget, visst är det begränsat genom att det endast är 4 strängar, men man kunde komma långt (och rätt många oktaver) genom att utnyttja fiolens hela kapacitet
  • Anonym (Tvärtom)
    sextiotalist skrev 2019-09-04 16:01:55 följande:

    Fick ni aldrig gå upp i tredje läget, visst är det begränsat genom att det endast är 4 strängar, men man kunde komma långt (och rätt många oktaver) genom att utnyttja fiolens hela kapacitet


    Jo, men fortfarande tycker jag att piano ett annat djup. Jag hade svårt att lära mig att ta 6 eller 8 toner samtidigt i ett snabbt tempo. Jag var van vid att vara koncentrera mig på en ton i taget, tyckte dock de var svårt med höga tempon där med.
  • flygrl

    Jag älskar musik & dans och tycker det vore kul kunna spela olika instrument som gitarr/elgitarr, elbas, trummor mm. Mest av allt skulle jag villa lära mig lira keyboard/synt.

  • Anonym (H)

    Jag spelade tvärflöjt i skolan och det var riktigt kul! Började även spela piano, men gav upp rätt snabbt.. Skulle vilja lära mig det!

  • brallison
    sextiotalist skrev 2019-09-04 16:00:13 följande:
    Du kan nog få en fiol att låta, men frågan är vad som kommer ur lådan ;)
    Det är just det - fiol inte ens låter från början (köpt en helt ny till dottern och innan läraren fixade till den (ffa hartsa stråket som jag hade ingen aning om), så kom det inte ens nåt ljud alls från den
  • brallison
    Anonym (Tvärtom) skrev 2019-09-04 15:57:59 följande:
    För mig var det tvärt om. Började med fiol när jag var 8 och spelade fram till jag var 13. Tyckte det började bli tråkigt att inte kunna använda alla oktaver och varianter. Många låtar som bara blev halva eller som inte alls gick att spela. Valde vid 13 år att spela piano och gick fram till jag var 20. Jag kan några mer avancerade men jösses var de var mycket att hålla koll på. Sällan jag utsattes för C-klaven tidigare. Men vi är väl olika.
    Exakt det jag menar - det är svårare att hålla koll på så många saker samtidigt när man spela pianot.
  • Anonym (HC)
    farman skrev 2020-04-07 19:50:44 följande:

    Hej!
    vilka spelar gitarr, balalajka eller piano här?


    Jag spelar gitarr, bas och trummor. (Fast jag är inte så bra på trummor - än.)
Svar på tråden Vilket instrument skulle du vilja kunna spela?