• LillyL

    Hur räcker man till?

    Hej,

    Är mamma till en flicka på fem års som bor varannan vecka hos mig och sin pappa. Det är en underbar men viljestark tjej med hett temperament och utbrott för ibland ingenting. Jag kämpar varje dag med det dåliga samvetet att inte räcka till. Jag väcker min dotter 05.30 på mornarna o vi kommer hem runt 17 tiden. Långa dagar för henne och kort tid tillsammans. Väl hemma försöker jag ge henne all tid men mat behöver lagas, disk diskas m.m. känns som vi bara får korta stunder ihop. Mitt arbete är krävande (treskift på sjukhus), så oftast är jag helt slut när vi kommer hem. Hon vill ofta att jag ska ligga kvar vid nattning vilket är jättemysigt men det är så mycket som behöver förberedas o så inför morgondagen. Oftast hamnar jag i säng runt 00 tiden o klockan ringer 04.40. Hemma hos sin pappa finns många jämnåriga kompisar men inte där vi bor. Jag känner att hon inte får samma sociala stimulans av barn hemma hos mig och att hon ledsnar på bara mamma.

    Jag försöker att alltid hitta på roliga saker på helgerna men då är hon oftast trött efter en vecka på förskolan.

    Hur gör ni andra ensamstående? Hur får ni jobb och vardag att fungera med mycket tid för barnen och samtidigt tid för er själva?

  • Svar på tråden Hur räcker man till?
  • Fjäril kär

    Som ensamstående i perioder av livet (just nu bland annat) så får man lära sig att prioritera och rationalisera. Förenkla vardagen.

    På helger och barnledig tid lagas det en hel del mat som fryses in och som blir middagslådor att ta fram på barnveckan. Bara att koka pasta eller göra sallad. Klart på nolltid. Mindre disk. Enklare matlagning de dagarna som måste ha lagad mat. Duger utmärkt med korv och mos eller varma mackor. Veckomenyer rekommenderas.

  • Giftskåneman

    Hade det så förr, men en 5 åring lägger sig väl senast 20, vad har du att göra fram till 00 då?

    Man gör det viktigaste, som laga mat och dammsuga medans barnet är vaken, resten som tvätt disk, betala räkningar osv kan man göra efter barnet somnat.

  • LFF
    LillyL skrev 2019-09-04 20:02:49 följande:

    Hej,

    Är mamma till en flicka på fem års som bor varannan vecka hos mig och sin pappa. Det är en underbar men viljestark tjej med hett temperament och utbrott för ibland ingenting. Jag kämpar varje dag med det dåliga samvetet att inte räcka till. Jag väcker min dotter 05.30 på mornarna o vi kommer hem runt 17 tiden. Långa dagar för henne och kort tid tillsammans. Väl hemma försöker jag ge henne all tid men mat behöver lagas, disk diskas m.m. känns som vi bara får korta stunder ihop. Mitt arbete är krävande (treskift på sjukhus), så oftast är jag helt slut när vi kommer hem. Hon vill ofta att jag ska ligga kvar vid nattning vilket är jättemysigt men det är så mycket som behöver förberedas o så inför morgondagen. Oftast hamnar jag i säng runt 00 tiden o klockan ringer 04.40. Hemma hos sin pappa finns många jämnåriga kompisar men inte där vi bor. Jag känner att hon inte får samma sociala stimulans av barn hemma hos mig och att hon ledsnar på bara mamma.

    Jag försöker att alltid hitta på roliga saker på helgerna men då är hon oftast trött efter en vecka på förskolan.

    Hur gör ni andra ensamstående? Hur får ni jobb och vardag att fungera med mycket tid för barnen och samtidigt tid för er själva?


    Om du pratar med din arbetsgivare så kanske du kan få lite "snällare" schema de veckor du har dottern och jobba mer när du är ensamstående?

    Annars är det ju att du helt enkelt får sänka kraven på tex städning när du har dottern för att prioritera henne då. Kanske diskmaskin istället för att handdiska. Göra storkok på mat så det bara är att ta fram på morgonen till kylskåpet och värma på när ni kommer hem på kvällen. 

    När går hon och lägger sig på kvällen? Vad är det för viktiga saker du måste göra varje kväll som gör att du kommer i säng så sent?
  • Mandel

    Och jag som alltid har ansett att jag har hur mycket dötid som helst även när jag var gift och nu som skild med varannan vecka har jag hur tråkigt som helst!
    Jobbar heltid och har ca 30 min resa till jobbet. Brukar landa hemma efter kl17 om dagarna.

    Cyklar, går, springer massor för att fördriva tiden och då har jag egen villa med trädgård att ta hand om och har ändå tid över.
    Lagar mat ifrån grunden och har det väldigt ordningsamt hemma. 
    Brukar lägga mig kl 22.

    En 5-åring borde ju kunna vara med och laga mat och sortera strumpor, dra runt på en dammsugare torka av köksbordet osv.
    Sedan somnar väl så små barn kl 19-20?
    Vad gör du egentligen mellan 20-00?
    Hur mycket kan en vuxen och 1 barn stöka till och dra ned i smutstvätt?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Hur räcker man till?