• Linafalk84

    Renovering



    Hej ska byta golv. Är så att de är fuktigt under grunden. Inte för fuktigt men fick tipset av Anticimex att ta bort plats matan och lägga fuktventelermade under golvet med special loser osv. Så till min fråga. Ska lägga platonmatta under ett parker golv. Måste ju givetvis ta bort plast mattan men måste jag ta bort allt lim (eller va de grå nu är). Så de kommer ända ner till trät? eller är de viktiga att få bort plasten? De gåra sitter stenhået och man måste sitta ocj skrapa bort de alt lösa upp de med t-röd.
  • Svar på tråden Renovering
  • AndreaBD

    Jag är osäker på det där med fukten och platonmattan, men limmet ska man inte behöva ta bort. Jag förstår inte riktigt varför man ska ta bort plastmattan heller egentligen, men nu har du tagit bort den. Jag skulle bara läsa på lite mera om hur man bäst säkerställer att det inte kommer fukt igenom - du har ju också fått tips av Anticimex. 

  • sextiotalist
    AndreaBD skrev 2019-09-05 09:40:51 följande:

    Jag är osäker på det där med fukten och platonmattan, men limmet ska man inte behöva ta bort. Jag förstår inte riktigt varför man ska ta bort plastmattan heller egentligen, men nu har du tagit bort den. Jag skulle bara läsa på lite mera om hur man bäst säkerställer att det inte kommer fukt igenom - du har ju också fått tips av Anticimex. 


    Troligen för att en plastmatta kan hindra att det torkar ut. Plast diekt på golv eller väggar som är utsatta för fuktangrepp är något man ska undvika utan att ha ett ventilerande utrymme bakom (och även organiska material). Alltid en luftspalt så att fukten har någonstans att ta vägen.
Svar på tråden Renovering