• Anonym (ok?)

    Är det ok att vi utan barn alltid ska jobba jul?

    Julschemat är justerat och spikas imorgon och det är väl viktigaste schemat på året men alla år är det samma visa, vi som inte har barn åker på att jobba julhelgen.

    Är det verkligen ok? ok om man är föräldraledig men det är inte alla som har begärt det bland föräldrarna och de har ändå fått ledigt medan vi som inte har barn får jobba i år igen. har nog jobbat de senaste tre åren på jul och två nyår. kollade runt lite och alla vi som är barnlösa jobbar julhelgen i år igen!!

    Hade velat vara ledig i jul då vi tänkte fira med partnerns familj långt bort så hade lagt in ledigt. Nu jobbar jag både julafton och annandagen så det blir ju helt omöjligt att fira med dem.

    Chefen är inte på jobbet idag eller imorgon och schema ansvariga hänvisar till chefen som godkänt schemat men hon är ju inte här förrän på måndag och då är ju det redan spikat och jag är dessutom ledig. Så jag kan prata med henne förrän på tisdag.
    Vad tycker ni? Är det ok?

  • Svar på tråden Är det ok att vi utan barn alltid ska jobba jul?
  • Anonym (Gubben 56)

    Jag har inga småbarn och jobbar adlrig julhelgen. Tror aldrig jag har gjort det.
    Byt jobb eller sluta gnäll, är nog det enda som gäller för dig.

  • Anonym (Nej)

    Nej, de där är abslout inte ok. Jobbade du förra och året innan dess medan flertal personer kommer undan år efter år är det dags att säga till. Din ledighet är minst lika viktig.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Gubben 56) skrev 2019-09-05 11:33:34 följande:

    Jag har inga småbarn och jobbar adlrig julhelgen. Tror aldrig jag har gjort det.

    Byt jobb eller sluta gnäll, är nog det enda som gäller för dig.


    Jättebra svar du, vi vill ha personer som jobbar på sjukhus dygnet runt alla dagar. Arbetsplatsen är ju dålig planerad och då är inte lösningen att våra läkare, sjuksköterskor, undersköterskor mm. byter jobb som du föreslår. Bättre med rättvid behandling.
  • Fiona M
    Anonym (Gubben 56) skrev 2019-09-05 11:33:34 följande:

    Jag har inga småbarn och jobbar adlrig julhelgen. Tror aldrig jag har gjort det.
    Byt jobb eller sluta gnäll, är nog det enda som gäller för dig.


    Men gnälla i svar på forum är mer berättigat än att försöka ändra snedfördelning i arbetsbelastning på jobbet?
    Hur tänkte du nu?
  • LoveRain

    Nej det är inte ok. Låter som chefen är rädd för att ge ett negativt besked till småbarnsföräldrarna.

    Det rättvisa hade varit att alla jobbar varannan julhelg. Önskar man vara ledig på sin jobbjul får man söka semester eller FL. För att det ska vara rättvist bör chefen hålla hårt på regeln om 3 FL-perioder per år. FL är en fantastisk förmån som det är så FL kan och bör inte gå före mer än vad lagen säger.

  • Anonym (L)

    Självklart inte o.k.

    Man bör turas om eller försöka hitta frivilliga.

    Det är inte okej att samma personer ska jobba varenda jul oavsett vad de skyller på.

  • Anonym (Hmmm)

    Nej det är inte OK. Även människor som inte har barn har rätt att få träffa sina nära och kära på julen!

  • Zarch

    Nej det tycker jag inte är okej.

    Eller då får väl barnfria människor kontra med argumentet att då ska dom vara lediga under ?suparhögtiderna? nyår, påskhelg och midsommar för att små barn ska sova då. Liten knäpp på näsan kanske?

    Fast själv skulle jag bara vilja arbeta under kontorstider så trivs du inte på din arbetsplats där storhelger ingår så tycker jag att du ska byta jobb.

  • Anonym (Hmmm)
    Zarch skrev 2019-09-05 12:04:35 följande:

    Fast själv skulle jag bara vilja arbeta under kontorstider så trivs du inte på din arbetsplats där storhelger ingår så tycker jag att du ska byta jobb.


    TS har väl inte sagt något om att aldrig jobba på julen?
Svar på tråden Är det ok att vi utan barn alltid ska jobba jul?