• IndexPinde

    Ensam pappa

    Jag erkänner att jag bara skummat igenom lite rubriker och kollat på rubriker i "pappagruppen" där det mest handlar om sex... Jag börjar känna mig väldigt ensam, jag är en pappa med en sladdis tjej i nedre tonåren på heltid, hon träffar sin mamma c:a ett dygn i månaden, några drogrelaterade problem föreligger inte. Men med "mee too" och jämställdhet mm som alla säger sig jobba så mycket för så kan jag bara säga att: Jämställdhet finns bara åt ett håll!!! Det verkar inte finnas någon som helst förståelse eller tolerans för en ensamstående pappa med barn 24/7. Det är så att kvinnor vill stå i centrum, dom vill inte dela min uppmärksamhet med ett barn, kanske på halvtid, men när jag måste välja bort biokvällar/middagar på tu man hand/teaterbesök/resor mm för att jag har ALLTID barn då väljs man bort. Alla vill ha en man som tar ansvar och tar hand om sin familj, men när dom ställs inför ett faktum som dom flesta män ställs inför så gäller helt andra regler för män och kvinnor. Kvinnor får ha barn, men inte män. Kvinnor ska ta ansvar för barn, men män får inte. Det är KVINNORS syn på verkligheten. Inte många kan tänka sig att vänta flera dagar på nästa date, för att man inte är barnledig, det kan ju vara så att jag är en idiot mot alla så det är därför jag väljs bort, men jag tror inte det. Utan jämställdheten har bara nått så långt att den är ensidig tror jag, kvinnor är vana vid att bli "jagade" då behöver man inte bry sig om nåt annat. Jag erkänner att jag är bitter, jag hade hoppats att vårat samhälle kommit längre än en ensidig syn på detta med jämställdhet...

  • Svar på tråden Ensam pappa
  • jrockyracoon

    Jag beklagar din situation, men jag tycker det är fel att du vänder din ilska mot kvinnor som grupp.

    Det är klart att man behöver tid för att lära känna varandra i en ny relation. Och då blir det svårt att påbörja en sådan process när en av parterna har fullt upp att ta hand om ett barn.

    Har du inga avlastningsmöjligheter? Far- eller morföräldrar som kan ställa upp?

    Annars får du väl vänta tills du har mer tid och ork att lära känna en ny potentiell partner.

  • BurningDiamond

    Du får väl göra samma som kvinnor har fått göra för att komma dit de kommit idag; engagera dig socialt och politiskt, samla andra män i samma sits som dig, och alliera dig med sympatiserande kvinnor.

  • Knappast nu

    Alltså trist för dig men detta är ingen jämställdhetsfråga. Förhållande är ingen rättighet & inte heller flirtande/raggande. Du får tycka att det är tradigt men thats it.

  • Kusinen

    Jag är helt ensamatående och singel sedan länge. Försrår abaolut att tidsskäl kan vara en orsak till att inte ha möjlighet att skapa en relarion. Kan förstå att man vill träffas oftare för att lära känna varandra vilket är svårt som ensamstående förälder. Jag förstår dock inte riktigt kopplingen till jämställdhet, situationen är ju samma oavsett kön på den ensamstående.

  • Tomas melgaard

    Hej jag är ensam pappa till min 6 åriga dotter. Mamman har valt bort sin dotter för hon anser att hon går först.sen sina hästar och sen sen är det alkohol.jag tror att hon gör sitt livs största misstag när hon väljer bort sitt barn.ock det kommer hon att få leva med resten av sitt liv.

    Likaså min dotter tyvärr.

  • Moder1

    Spelar nog ingen roll om man är mamma eller pappa och har barnen heltid.

    Många vill inte ha bonusbarn på heltid och då är de inte rätt för dig heller.

  • Kramklubba
    Knappast nu skrev 2019-09-06 02:10:48 följande:
    Alltså trist för dig men detta är ingen jämställdhetsfråga. Förhållande är ingen rättighet & inte heller flirtande/raggande. Du får tycka att det är tradigt men thats it.
    Om förhållande inte är en jämställdhetsfråga, vem fan ska då diktera vad som är jämställdhetsfrågor och vad som inte är det.

    Nej självfallet ska det vara allt som är jämställdhetsfrågor som adresseras, orättvisor som måste tas tag i, annars kan vi ju skita helt i någon jämställdhet. Det är allt eller inget.
  • Morre

    Tråkigt för dig, det förstår jag verkligen. Men, som flera redan har skrivit, precis samma svårighet har ensamstående mammor som har barnen på heltid.

    Vet inte var du bor men det finns en förening som heter "Makalösa föräldrar" som har lokalföreningar i flera olika delar av Sverige. Där kan du träffa andra i samma situation.

  • Gargamel PJ

    Jag förstår hur du känner.

    Jag är precis i samma situation.

    Vill även inte blanda in mina barn för tidigt heller, som tydligen kan vara för svårt att förstå.

    Kan bli sura miner om man inte svarar på en gång eller orkar prata i telefon hela tiden.

    Mina pojkar är ganska unga, så det här med att dejta lägger iaf jag ner tills pojkarna blir mer självständiga.

Svar på tråden Ensam pappa