• Carrowliine

    Smärta under antibiotikakur

    hejsan, jag var hos läkaren för att kolla mitt rinnande öga, då fick jag antibiotika och ögondroppar utskrivet. Efter bara 2 dagars behandling börjar det värka rejält vid ögats insida mot näsbenet. ÄR det normalt att man kan känna smärta under behandlingen eller bör jag kontakta läkare? det har nu gått 4 dagar av behandling och ingen förbättring med rinnandet har hänt och nu rinner det och gör fruktansvärt ont. 

  • Svar på tråden Smärta under antibiotikakur
  • Anonym (Klara)

    Jag utgår från att du inte fått ögondropparna i samband med en ögonoperation (ex för starr eller liknande). Har du fått ögoninflammation eller var det du som fick ett slag på ögat i en annan tråd?

    Om du inte fått ögondropparna av någon speciell anledning (mer än ögoninflammation eller liknande) skulle jag fortsätta med antibiotikan men sluta med ögondropparna tills jag haft kontakt med vården.
    Antibiotikan är i tablettform?

  • Carrowliine
    Anonym (Klara) skrev 2019-09-06 13:06:33 följande:

    Jag utgår från att du inte fått ögondropparna i samband med en ögonoperation (ex för starr eller liknande). Har du fått ögoninflammation eller var det du som fick ett slag på ögat i en annan tråd?

    Om du inte fått ögondropparna av någon speciell anledning (mer än ögoninflammation eller liknande) skulle jag fortsätta med antibiotikan men sluta med ögondropparna tills jag haft kontakt med vården.
    Antibiotikan är i tablettform?


    Läkaren misstänkte att det kan vara någon inflammation i tårkanalen. Jag fick antibiotika i salva till ögonen (morgon och kväll)  samt ögondroppar för att ta ögat då det känns torrt och irriterat. 
  • Anonym (Klara)
    Carrowliine skrev 2019-09-06 13:33:22 följande:
    Läkaren misstänkte att det kan vara någon inflammation i tårkanalen. Jag fick antibiotika i salva till ögonen (morgon och kväll)  samt ögondroppar för att ta ögat då det känns torrt och irriterat. 
    Att det rinner ur ögat kan helt enkelt bero på att du nu tillför vätska både genom salva och ögondroppar, så det behöver inte vara konstigt i sig. Men är ögat mer rött och irriterat nu än när du började behandlingen? Hur pass ont har du? Om det ser värre ut nu än när du började  behandlingen, tycker jag du skall sluta med den och kontakta vården. Normalt skall man inte på egen hand avsluta en antibiotika kur, men om det blivit värre tycker jag du skall göra det tills du haft förnyad vårdkontakt.
    Tar du ögondroppar och salva "på rätt sätt" dvs nudda inte ögonvitan?


Svar på tråden Smärta under antibiotikakur