• Blomblomma

    HJÄLP! Klarar ej abort, pappan tvingar mig

    Hej!

    Jag fick sent reda på att jag var gravid (v.13+3) och fick en chock!! Allt talar mot att behålla barnet. Jag är ung, studerar på högskola, idrottar och har inget förhållande med pappan. Pappan till barnet skriver till mig varje dag hur jag förstör hans liv, hur detta är en dålig idé och det är så egoistiskt av mig att behålla barnet. Jag förstår vad han menar men jag vill inte göra abort.. jag har på nåt sätt redan fäst mig vid barnet (är nu i v.14+3) och känner nåt slags band redan...

    jag har idag varit på gyn för att påbörja en abort men bröt ihop och KLARADE VERKLIGEN INTE AV DET!! Jag vill inte.. självklart är jag orolig för hur allt ska bli.. det va ju inte så här jag planerat mitt liv men det blir inte alltid som man tänkt sig. Jag ringde pappan och sa att jag inte klarade av det och hoppades att han skulle förstå men han fick bara mer panik och skrek på mig att åka tillbaka till mottagningen på direkten och ta ett piller

    VAD SKA JAG GÖRA??? vill tänka på barnets bästa också.. vill ge bebisen det bästa och hen förtjänar ju en bättre pappa än så.. har ni tips/ varit i liknande situation? BEHÖVER VÄGLEDNING????

  • Svar på tråden HJÄLP! Klarar ej abort, pappan tvingar mig
  • viseversa

    Tycker du ska blocka den jävla idioten till att börja med. Och vill du inte göra abort så gör du inte det. Låt honom inte komma åt dig. Det är ju något allvarligt fel i huvudet på den mannen. Anmäl honom om han inte låter dig vara.

  • Fjäril kär

    Det är DITT beslut och ingen annans. Det är du och bara du som har bestämmanderätt. Punkt!

    Sluta höra av dig till pappan och red ut känslor och tankar först och främst och har du nu beslutat om att behålla så är det så.

    Du har ingen skyldighet att tala om något alls för pappan förrän barnet är fött och faderskap ska fastställas.

    Hur han tycker och tänker är inte ditt ansvar. Alls.

  • viseversa

    Btw så behöver du gå igenom en liten förlossning så sent. Och föda ut fostret. Det är inget man gör för någon idiots skull. Det ska du BARA göra om du själv vill och du vill inte så du behöver inte göra någonting. Sluta ring honom och uppdatera. Blocka hans nummer och säg att du kommer anmäla honom om han kontaktar dig mera.

  • Tazzme

    Det är ju lika mycket hans "fel" som ditt att du är gravid, så han kan inte bara skylla på dig för att du "förstör hans liv". För jag gissar att du inte våldtog honom...
    Tänker han på att han förstör ditt liv om han tvingar dig till en abort mot ahns vilja?

    Nu vet jag ju inte hur det råkade sig att du blev gravid, trots att ni uppenbarligen inte planerat ett barn. Men vet att många, många killar ogärna vill använda kondom vid sex. "Äh, du går väl på p-piller? Jag litar på dig!" Hur dum får man vara? Finns inget preventivmedel som är 100% säkert, så om killarna verkligen absolut inte vill ha barn, så ska de se till att själva ta lite ansvar för det och tametusan använda kondom! (För att inte tala om riskerna med könssjukdomar etc.)

    Förstår dock hur du tänker. Vem vill föda ett barn till världen som inte är välkommet? Men gör inte våld på dej själv genom att göra en abort som du absolut inte vill göra!

  • Samtalshoran

    Och kom ihåg att du inte förstör hans liv, har man sex kan det bli barn. Vill man VERKLIGEN inte ha barn så får man låta bli att sticka kuken i folk eller sterilisera sig.

  • Tazzme
    Tazzme skrev 2019-09-06 14:37:19 följande:

    Det är ju lika mycket hans "fel" som ditt att du är gravid, så han kan inte bara skylla på dig för att du "förstör hans liv". För jag gissar att du inte våldtog honom...
    Tänker han på att han förstör ditt liv om han tvingar dig till en abort mot ahns vilja?

    Nu vet jag ju inte hur det råkade sig att du blev gravid, trots att ni uppenbarligen inte planerat ett barn. Men vet att många, många killar ogärna vill använda kondom vid sex. "Äh, du går väl på p-piller? Jag litar på dig!" Hur dum får man vara? Finns inget preventivmedel som är 100% säkert, så om killarna verkligen absolut inte vill ha barn, så ska de se till att själva ta lite ansvar för det och tametusan använda kondom! (För att inte tala om riskerna med könssjukdomar etc.)

    Förstår dock hur du tänker. Vem vill föda ett barn till världen som inte är välkommet? Men gör inte våld på dej själv genom att göra en abort som du absolut inte vill göra!


    Mot "DIN vilja", ska det ju stå....
  • LoveRain

    Pappan är säkert lika chockad som du och det är därför han beter sig illa. Absolut inte ok från hans sida på något sätt men han är inte gravid och har inte alls samma känslor kring fostret som du har. Kan ha förståelse för hans känslor men absolut inte ok att uttrycka sig så som han gör.

    Har varit i en liknande situation som du. Jag blev oplanerat gravid med en man jag inte var i en relation med och han ville absolut inte ha (fler) barn. Han menade att det skulle förstöra hans liv osv. Mitt hjärta sa att jag skulle behålla, tänkte saker som om ?kanske aldrig mer kan bli gravid, i så fall kommer jag alltid ångra en abort?.

    Kände alltid att det var mitt val och tillslut valde jag abort. Jag tänkte mycket på att jag ville att mitt barn skulle vara önskat men också kring hur mycket svårare mitt liv skulle bli som ensamstående (ekonomi, krångligare hitta rätt partner senare, svårt att jobba heltid eftersom min familj bor på annan ort och inte kan stötta osv). Funderade också på om detta var en msn jag vill ha i mitt liv i minst 18 år. Det var ett mycket svårt beslut och jag tänkte på aborten och det som skulle kunnat bli i över ett år efteråt. Tänker fortfarande på det ibland. Nu har jag en underbar partner och ett litet barn tillsammans och de hade jag inte haft om jag inte gjort aborten.

    Jag själv kom till oplanerat, min pappa ville inte ha barn. Min mamma var ung men valde att behålla mig. Jag har haft en relation till min pappa hela livet, han skärpte till sig när jag väl var född.

    Det jag vill säga är att det inte finns något rätt och fel. Det är lätt att tänka att msn skulle göra på ena eller andra sättet tills man står där och känslorna är all over the place.

    Hoppas du har någon klok att prata med!

  • Johanna1986

    Behål p satsa på ditt mående å barnets. Ville inte killen ha barn borde han inte ha sex heller! Många killar förstår inte detta tyvärr!!

  • Blomblomma
    Tazzme skrev 2019-09-06 14:37:19 följande:

    Det är ju lika mycket hans "fel" som ditt att du är gravid, så han kan inte bara skylla på dig för att du "förstör hans liv". För jag gissar att du inte våldtog honom...
    Tänker han på att han förstör ditt liv om han tvingar dig till en abort mot ahns vilja?

    Nu vet jag ju inte hur det råkade sig att du blev gravid, trots att ni uppenbarligen inte planerat ett barn. Men vet att många, många killar ogärna vill använda kondom vid sex. "Äh, du går väl på p-piller? Jag litar på dig!" Hur dum får man vara? Finns inget preventivmedel som är 100% säkert, så om killarna verkligen absolut inte vill ha barn, så ska de se till att själva ta lite ansvar för det och tametusan använda kondom! (För att inte tala om riskerna med könssjukdomar etc.)

    Förstår dock hur du tänker. Vem vill föda ett barn till världen som inte är välkommet? Men gör inte våld på dej själv genom att göra en abort som du absolut inte vill göra!


    Jag har ätit p-piller under tiden vi träffades och nu under resten av sommaren och hoppat över sockerpillerna och därför inte fått min mens. Nu när jag valde att ha "mensvecka" kom den inte och det var så jag förstod att jag var gravid. 

    Och håller med dig med killar och kondom!! De måste börja ta större ansvar själva, kan inte alltid förlita sig på tjejen.. 
  • Blomblomma
    LoveRain skrev 2019-09-06 14:44:30 följande:

    Pappan är säkert lika chockad som du och det är därför han beter sig illa. Absolut inte ok från hans sida på något sätt men han är inte gravid och har inte alls samma känslor kring fostret som du har. Kan ha förståelse för hans känslor men absolut inte ok att uttrycka sig så som han gör.

    Har varit i en liknande situation som du. Jag blev oplanerat gravid med en man jag inte var i en relation med och han ville absolut inte ha (fler) barn. Han menade att det skulle förstöra hans liv osv. Mitt hjärta sa att jag skulle behålla, tänkte saker som om ?kanske aldrig mer kan bli gravid, i så fall kommer jag alltid ångra en abort?.

    Kände alltid att det var mitt val och tillslut valde jag abort. Jag tänkte mycket på att jag ville att mitt barn skulle vara önskat men också kring hur mycket svårare mitt liv skulle bli som ensamstående (ekonomi, krångligare hitta rätt partner senare, svårt att jobba heltid eftersom min familj bor på annan ort och inte kan stötta osv). Funderade också på om detta var en msn jag vill ha i mitt liv i minst 18 år. Det var ett mycket svårt beslut och jag tänkte på aborten och det som skulle kunnat bli i över ett år efteråt. Tänker fortfarande på det ibland. Nu har jag en underbar partner och ett litet barn tillsammans och de hade jag inte haft om jag inte gjort aborten.

    Jag själv kom till oplanerat, min pappa ville inte ha barn. Min mamma var ung men valde att behålla mig. Jag har haft en relation till min pappa hela livet, han skärpte till sig när jag väl var född.

    Det jag vill säga är att det inte finns något rätt och fel. Det är lätt att tänka att msn skulle göra på ena eller andra sättet tills man står där och känslorna är all over the place.

    Hoppas du har någon klok att prata med!


    Exakt sånna tankar som går runt i huvudet på mig.. Min största dröm är att få barn och tänk om det här är min enda chans.. Självklart kanske inte så jag tänkt mig men har alltid tagit livet lite som det kommer och har inte framtiden särskilt planerad så är så rädd att ångra en abort.. Känns inte som man ångrar ett barn liksom. Önskar så man kunde få se en liten "sneak peek" på sitt liv så man därefter kunde få välja och göra det rätta valet haha.. 

    Men det är ju som du säger, alla situationer är olika och finns inget rätt och fel! Jag har ett fantastiskt stöd från både familj och vänner men det är ändå jobbigt att ha 0 stöd från honom. begär inte att han ska finna i barnets liv men vore skönt att han i alla fall förstod mitt beslut att vilja behålla
  • LoveRain

    Är han en annars bra person? Tror du att du skulle kunna samarbeta med honom i 18 år? Har han någon familj runt sig?

    Han kommer nog inte förstå det just nu. För honom blir det kanske inte verkligt förens barnet är fött.

  • Blomblomma
    LoveRain skrev 2019-09-06 15:23:49 följande:

    Är han en annars bra person? Tror du att du skulle kunna samarbeta med honom i 18 år? Har han någon familj runt sig?

    Han kommer nog inte förstå det just nu. För honom blir det kanske inte verkligt förens barnet är fött.


    Ja asså tyckte mycket om honom innan det tog slut. Han var en allmänt bra kille och pratade ofta om framtiden och familjeliv.. de sidor han visar nu hann jag inte se innan då vi inte träffades så länge eller så är det bara chocken.. Jag märkte att han ville ha livet under kontroll och hade planerat sitt liv i minsta detalj så för honom fanns ju inte detta på kartan
  • LoveRain

    [quote=79883108][quote-nick]Blomblomma skrev 2019-09-06 16:12:52 följande:[/quote-nick]Ja asså tyckte mycket om honom innan det tog slut. Han var en allmänt bra kille och pratade ofta om framtiden och familjeliv.. de sidor han visar nu hann jag inte se innan då vi inte träffades så länge eller så är det bara chocken.. Jag märkte att han ville ha livet under kontroll och hade planerat sitt liv i minsta detalj så för honom fanns ju inte detta på kartan[/

    Okej, då har du i alla fall gjort bedömningen att han inte är våldsam eller kriminell (vad du vet). Om du tror att han skulle bli en bra pappa och det är en person du kan samarbeta med (en som inte startar vårdnadstvist, kidnappar barnet, har väldigt annorlunda värderingar än du har) så är det ju bra. Det är viktigt vem som är pappa till ens barn då den personen får stor inverkan på ens liv, vare sig man vill eller inte.

    Om du bestämmer dig för att behålla är det viktigt för ditt barn att du inte stänger honom ute. Du ska inte acceptera att han behandlar dig illa men du behöver nog förstå att han inte har samma känsla för det blivande barnet som du har. Kanske kan ni träffa en kurator tillsammans?

    Är han en vettig person kommer han att acceptera att han ska bli pappa, det kan ta lite tid bara. Är han vettig så kommer han vilja vara en del av barnets liv, för barnets skull.

  • Richard1986

    Han är uppenbarligen inte redo. Ingen idé att hålla på och tjata på honom då. Synd bara att han inte tänkte på det innan han gjorde dig gravid...

    Tänk noga igenom vad du vill och vad du har för förutsättningar och ta ett beslut efter det. Bolla med någon som du har förtroende för

Svar på tråden HJÄLP! Klarar ej abort, pappan tvingar mig