• Sat 7 Sep 2019 19:25
    512 visningar
    8 svar
    8
    512

    Minska elräkningen i vinter

    Bor i ett hus med övervåning, entreplan och källare.

    Tänkte göra ett försök att få en lägre elräkning i vinter genom att stänga av övervåningen och låta värmen vara på ca 5 grader samt isolera och sätta upp en skiva till övervåningen.

    Då skulle vi bara leva på entreplan och källaren.

    Är det fullt möjligt att minska elräkningen på detta sätt?

  • Svar på tråden Minska elräkningen i vinter
  • Sat 7 Sep 2019 19:32
    #1

    Klart det är möjligt men det kan ju bli fuktigt med unken lukt som följd på övervåningen.

    Sälj och köp ett mindre hus eller lägenhet om ni inte har behov av ytan.


    Ride it like you stole it
  • Sat 7 Sep 2019 21:13
    #2
    Studentpappa skrev 2019-09-07 19:32:22 följande:

    Klart det är möjligt men det kan ju bli fuktigt med unken lukt som följd på övervåningen.

    Sälj och köp ett mindre hus eller lägenhet om ni inte har behov av ytan.


    Sälja är inte ett alternativ just nu. Nu handlar det bara över vintern, det tror jag inte blir ett problem.
  • Sat 7 Sep 2019 21:23
    #3

    Du behöver inte sänka så mycket. Sänker du innetemperaturen 1 grad så r det en besparing med ca 5%. Det låter ju inte supermycket, jag vet. Men lär er att klä på er istället för att höja temperaturen.

    Ett litet exempel md hjälp av Energikalkylen.

    Hus, 120 kvadrat, i Sörmland, med direktvkande el och 22 grader inomhus. Elen kostar 1.15kr/kWh (obs, allt detta är förinställt) Uppvärmningskostnad: 14100 kr/år

    Samma hus, men bara 18 grader inne: 11600 kr/år.

    Samma hus men bara 14 grader inne: 8970 kr/år.

    Sänk övervåningen till 14 grader. Det räcker långt. 

    Och lite som Studentpappa skriver, på sikt kanske ni ska köpa ett mindre hus?


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sat 7 Sep 2019 21:26
    #4
    hon mot strömmen skrev 2019-09-07 21:13:11 följande:

    Sälja är inte ett alternativ just nu. Nu handlar det bara över vintern, det tror jag inte blir ett problem.


    Då är det väl bara att göra det? Att luften blir fuktigare vid så låg temperatur som fem grader är ju inget påhitt, jag bygger garage och blir avrådd att ha under tio grader i det på vintern av dom som installerar värmen.

    Päronen har ett förråd som står kallt på vintern och allt i det luktar. Hur mycket tror du att du sparar 2-3000
    Ride it like you stole it
  • Sun 8 Sep 2019 00:24
    #5

    Som sagt att sälja är inte ett alternativ pga vissa omständigheter, vilka jag inte tänker dra upp här.

    Har redan 18-20 grader inne på vintern så sänka temperaturen mer går inte.

    Tanken är att få ner får ner elräkningen någon tusenlapp.

    Installera andra värmekällor kommer inte att ske pga omständigheter.

  • Sun 8 Sep 2019 00:35
    #6
    hon mot strömmen skrev 2019-09-08 00:24:28 följande:

    Som sagt att sälja är inte ett alternativ pga vissa omständigheter, vilka jag inte tänker dra upp här.

    Har redan 18-20 grader inne på vintern så sänka temperaturen mer går inte.

    Tanken är att få ner får ner elräkningen någon tusenlapp.

    Installera andra värmekällor kommer inte att ske pga omständigheter.


    Men ni skulle ju inte använda övervåningen. Sänk temperaturen däruppe och bomma igen, men inte så lågt som under 10 grader för då kommer ni få fuktproblem.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Wed 1 Jan 2020 11:19
    #7

    Uppdareing:

    November sparade jag 185 kWh.

    December sparade jag 1028kwh.

    Mot i fjol samma tid.

  • Wed 1 Jan 2020 11:21
    #8

    Har 10grader på övervåningen.

Svar på tråden Minska elräkningen i vinter