• tpi

    förlorar allt, hur tar jag mig vidare

    min älskade sambo vill separera å vill köpa ut mig från vårt hus, hon har en 5årig son som ja funnits hos sen han va 5månader, nu förlorar ja dom och mitt hem, allt är svart å overkligt. nån som varit i samma sits?

  • Svar på tråden förlorar allt, hur tar jag mig vidare
  • Rudbeckius

    Ledsamt att höra. Du blir lämnad och din snart f d sambo är en lämnare. Har ni kunnat prata om möjligheter att rädda kärleken eller har hon bara meddelat detta rakt ut i det blå? Lämnare gör så ofta.

    Det brukar inte löna sig att vädja och visa sig ledsen. Lämnare brukar förakta visade känslor och inte bearbeta sina egna.

    Sörj ordentligt men kortare stunder hos de som håller av dig. Familj och vänner. Det brukar ta ett år typ. Det blir särskild svårt att sörja barnet. Lämnare brukar inte bry sig om ert känslomässiga band. Du ska bara raderas ur deras liv. Ta stöd hos vårdcentralen om det blir för tungt.

    Sköt jobbet ordentligt. Koncentrera dig.

    Sov ordentligt. Inga dataspel. Ta det lugnt med alkohol. Träna din kropp. Nyttig mat.

    Fixa boende, kanske först temporärt hos en kompis.

    Bete dig strikt professionellt mot ditt ex. Som om hon var en chef på jobbet. Räkna med att hon kommer att försöka skinna dig på allt hon kan. Lämnare gillar pengar och prylar. Gör bara lagom motstånd. Du är bättre än så.

    Gör roliga saker med vänner och familj. Skratta. Var i naturen. Tyng dem inte med din separation mer än lite. Visa att du är ledsen men stark.

    Dejta när du är redo. Sex är avstressande och kul. Du får nya spännande relationsproblem att hantera.

    Var självständig. Hon fattade inte vilken bra kille du är. Hennes förlust. Vi killar ska ha bra tjejer, de svekfulla ska vi undvika.

    Styrkekram.

  • Anonym (Sebben)

    Tufft. Har varit där.

    Går det att snacka om att provseparera? Väldigt många tjejer verkar ångra sig efter ett tag då de märker att de saknar dig.

    Var rak och tydlig. Inte köra drama. Var vänlig om du kan klara det.

    Har hon koll på sina beslut. Kan ni snacka eller vill hon bara kasta ut dig?

  • tpi

    nä hon har bestämt sig för att separera men ja vill stanna å reparera, d har aldrig varit bråk otrohet lögner el svek, vi har haft svårt att kommunicera, hennes son kallar mig för pappa å i mitt hjärta är han min son, klarar inte av att förlora honom

  • Rudbeckius
    tpi skrev 2019-09-08 20:38:42 följande:

    nä hon har bestämt sig för att separera men ja vill stanna å reparera, d har aldrig varit bråk otrohet lögner el svek, vi har haft svårt att kommunicera, hennes son kallar mig för pappa å i mitt hjärta är han min son, klarar inte av att förlora honom


    Då tror jag inte du lyckas reparera. Hon bryr sig knappast alls om dig och sonen, era känslor.

    Försök att ha en provseparation först. Kanske hon förstår vad hon kastar bort efter ett tag. Varför kan hon inte kommunicera? Skärmmissbruk? Stress på jobbet? Lådvin? Har hon vänner?

    Är du söker på att du älskar henne? Hon sviker och vägrar kommunicera eller försöka reparera. Låter som en rätt kass egenskaper hos en kvinna tycker jag.

    Hur respektfullt har hon hanterat sonens biologiske far? Sannolikt kan du få liknande eller sämre roll som han har i hennes märkliga tillvaro.
  • tpi

    nä kommunikationen beror inte på nåt som du skriver, fadern till barnet är en sol och vårare som stack när hon blev gravid, nä ja vet inte men hon har blivit helt kall å provseparation är inte aktuellt, har även föreslagit parterapi men d vägra hon, känns så jävla hopplöst och overkligt

  • Limajo

    Först och främst så känner jag verkligen med dig. Det är fruktansvärt svårt när världen rycks bort under ens fötter på det viset.

    Ni har haft svårt att kommunicera och nu vill honom inte försöka mer säger du. Hon har förmodligen gått och bearbetat detta under lång tid och nu är hon färdig och har kommit fram till ett beslut medan du står där förvirrad. Det är väldigt vanligt vid separationer och måste inte tyda på någon direkt illvilja från hennes sida eller att hon kommer bete sig så illa som Rudbeckius ovan förutspår.

    Mitt råd till dig är att du ska fokusera på dig själv. Du kommer gå igenom faser av förtvivlan, uppgivenhet och ilska och det tar enormt med energi. Så se till att du har det bra runtomkring. Råden om att sova, träna och göra saker som stärker dig är kloka.

    Pojken är liten men om du får möjlighet att säga till honom att du älskar honom och alltid kommer att finnas där för honom så ta chansen. Det är inte säkert att mamman tillåter det men man får hoppas för barnets bästa.

  • Anonym (Sebben)
    Limajo skrev 2019-09-08 21:23:33 följande:

    Först och främst så känner jag verkligen med dig. Det är fruktansvärt svårt när världen rycks bort under ens fötter på det viset.

    Ni har haft svårt att kommunicera och nu vill honom inte försöka mer säger du. Hon har förmodligen gått och bearbetat detta under lång tid och nu är hon färdig och har kommit fram till ett beslut medan du står där förvirrad. Det är väldigt vanligt vid separationer och måste inte tyda på någon direkt illvilja från hennes sida eller att hon kommer bete sig så illa som Rudbeckius ovan förutspår.

    Mitt råd till dig är att du ska fokusera på dig själv. Du kommer gå igenom faser av förtvivlan, uppgivenhet och ilska och det tar enormt med energi. Så se till att du har det bra runtomkring. Råden om att sova, träna och göra saker som stärker dig är kloka.

    Pojken är liten men om du får möjlighet att säga till honom att du älskar honom och alltid kommer att finnas där för honom så ta chansen. Det är inte säkert att mamman tillåter det men man får hoppas för barnets bästa.


    Hoppad du har rätt men jag tror tyvärr inte att hon kommer att sköta detta schysst. TS ska absolut skydda sig men räkna med massivt svek och elak hantering.

    Har aldrig hört om en sån tjej som agerar snyggt mot en kille hon bara vill ha bort. Särskilt en sån som inte ens vill snacka.
  • tpi

    ja ja hoppas vekligen ja får möjlighet att säga det till honom, hon har bott hos sin familj nu ett tag så ja har inte träffat han på några veckor, älskar å saknar han så mycket!

  • Limajo
    tpi skrev 2019-09-08 21:33:56 följande:

    ja ja hoppas vekligen ja får möjlighet att säga det till honom, hon har bott hos sin familj nu ett tag så ja har inte träffat han på några veckor, älskar å saknar han så mycket!


    De kan vara så att du ska vänta lite tills allt lugnat sig lite och sen föreslå att du och pojken kan ses då och då och fika, gå på bio etc. Fattar hon sitt barns bästa borde hon gå med på det. Sen inser jag också att det är en klen tröst för dig när du ser honom som din egen son.
Svar på tråden förlorar allt, hur tar jag mig vidare