• Mon 9 Sep 2019 13:36
    3807 visningar
    15 svar
    15
    3807

    RFSU testa tidigt - falsk positivt?

    Okej jag behöver lite rådfrågning.

    Har tidigare haft erfarenhet av dessa tester där dom visat positivt men sedan har strecket bleknat bort och försvunnit (alltså negativt)

    Idag testade jag med dessa igen, fanns tyvärr inga andra.

    Och dom visade inom 5 min starkt positivt.



    Sedan blev strecket svagare men det fanns ändå kvar.



    Är det positivt? Falsk positivt? Spök?

    Är på bim -5 så ännu väldigt tidigt, har även beställt andra testet som bör trilla i brevlådan snart.

    Tusen tack för era svar <33

    / otålig tjej

  • Svar på tråden RFSU testa tidigt - falsk positivt?
  • Mon 9 Sep 2019 13:42
    #1

    Bättre bild på hur det ser ut nu

  • Anonym (Ni)
    Mon 9 Sep 2019 20:21
    #2

    Jag har tyvärr fått ungefär så där med de testen ett par ggr och det var falskt, eller iaf ingen graviditet. Mensen kom.

    Men samtidigt så kan det ju vara positivt för dig!! :)

    För det syns ju bra tydligt det går ju inte att motsäga!

  • Mon 9 Sep 2019 20:23
    #3

    Tack för svar fina du!

    Har också haft en liknande erfarenhet med dom tidigare, men inte såhär starkt :/ tog CB nu på kvällen och tror banne mig det är början till ett streck där!

    Känner mig försiktigt hoppfull :P

  • Mon 9 Sep 2019 22:43
    #4


    För mig på detta så var det ingen pågående graviditet. Men ditt är ju starkare än va detta var :)
  • Mon 9 Sep 2019 23:01
    #5


    Detta var mitt test BIM -5, tog ett likadant BIM-3 som var helt blankt. Mensen kom när den var beräknad.

    Håller tummarna att det är ett plus för dig!
  • Mon 9 Sep 2019 23:03
    #6
    Tr0ust skrev 2019-09-09 22:43:36 följande:

    För mig på detta så var det ingen pågående graviditet. Men ditt är ju starkare än va detta var :)


    Usch dessa tester är hemska :(((( kommer aldrig använda dom igen!

    Dock fick jag svagt streck även på CB ikväll så hoppas det är positivt <333

  • Mon 9 Sep 2019 23:04
    #7
    CarrooJ skrev 2019-09-09 23:01:41 följande:

    Detta var mitt test BIM -5, tog ett likadant BIM-3 som var helt blankt. Mensen kom när den var beräknad.

    Håller tummarna att det är ett plus för dig!


    Helt sjukt att dom ens får lov att sälja dessa!!!
  • Tue 10 Sep 2019 06:46
    #8
    Majja92 skrev 2019-09-09 23:03:07 följande:

    Usch dessa tester är hemska :(((( kommer aldrig använda dom igen!

    Dock fick jag svagt streck även på CB ikväll så hoppas det är positivt <333


    Ja det är helt sjukt. Det tråkiga är att jag fick samma på CB early med. Men ta med morgon urin :) så hoppas jag att vi får en bild idag här med :)

    Lycka till!
  • Tue 10 Sep 2019 06:47
    #9
    Majja92 skrev 2019-09-09 23:04:16 följande:

    Helt sjukt att dom ens får lov att sälja dessa!!!


    Jag blev förbannad så jag skickade till RFSU och be de se över sina test. Jag fick då hemskickat 3 st paket testa ofta & 1 st digital. Vad han ska jag med 28 test liksom? Haha
  • Anonym (Ni)
    Tue 10 Sep 2019 09:25
    #10
    Majja92 skrev 2019-09-09 23:03:07 följande:

    Usch dessa tester är hemska :(((( kommer aldrig använda dom igen!

    Dock fick jag svagt streck även på CB ikväll så hoppas det är positivt <333


    Åååh! Jag har dock aldrig fått riktigt synligt på CB early! Men det där ser jag!! :D

    Så spännande! <3
  • Tue 10 Sep 2019 09:29
    #11

    Ännu tydligare idag, nu måste det väl va på riktigt!!

  • Tue 10 Sep 2019 09:37
    #12

    Står det inte i bipackssedeln, att det inte kan ge falska positivt?


    Om det finns tillräcklig med gravidhormon i urinet så visar testet positivt. Om det inte finns, så är det negativt. Därför kan det finnas "falska negativa", dvs. du är gravid, men mängden hormon är ännu inte tillräckligt hög för att ge utslag på test. Men testen kan INTE visa positivt resultat av något annat än gravdihormon.


    Dock så är det väl så att dom allra flesta graviditeter slutar innan man ens har märkt dom. Och de resulterar alltså bara i nåt som man själv upplever som en vanlig mens. Så jag skulle säga att du har ett positivt test och du är gravid (grattis!). Men, risken för ett tidigt missfall är väldigt hög. Och det är väl just därför som jag har förstått att vissa MVC rekommenderar att man inte tar de tidiga testerna, eftersom man blir så besviken över sitt tidiga missfall (som man annars inte ens skulle ha märkt) om mensen ändå dyker upp.

  • Anonym (R)
    Tue 10 Sep 2019 09:49
    #13
    +1

    Hur vet ni att det alltid är falska positiva? Risken att det ide flesta fallen handlar om tidiga missfall (kemiska graviditeter) är nog större än att det är falska positiva skulle jag säga och ja, vid kemiska graviditeter kommer mensen när den ska eller är bara något försenad.

    Hur som helst, min erfafenhet av rfsu?s test är att de är väldigt känsliga och plockar upp hcg ökning tidigt. Plussade tidigast med dem när jag testade olika test (flera dagar innan vissa andra test) och de har även visat svagt svagt + länge vid missfall. Vid ett av mina missfall tog jag blodprov för att kolla hcg, det brukar halveras på 2 dagar vid missfall vilket stämde i det fallet (det var 32 vid första provet och 15 vid andra provet 2 dagar senare). Under hela processen testade jag ut hcg-hormonet med stickor och kunde se att strecket gradvis blev svagare och svagare. 2 dagar efter blodprovet visat 15 kunde jag fortfarande ana ett svagt, svagt, svagt ljusrosa streck på testet trots att de säger sig mäta från 25 och min hormonnivå inte borde varit mer än 7-8 och defintivt inte mer än 15. Efter den dagen var testen negativa.

    Så, om det är möjligt för dessa test att snappa upp en graviditet så tidigt som vid hcg 7-8, eller till och med under 15 bara, så är det inte konstigt om ni plussar med bara detta märke eller plussar och sedan får minus någon/ett par dagar senare. Kemiska graviditeter är tyvärr väldigt vanligt och de flesta vet inte om att de haft det.

  • Anonym (Lika)
    Tue 10 Sep 2019 11:22
    #14
    Anonym (R) skrev 2019-09-10 09:49:56 följande:

    Hur vet ni att det alltid är falska positiva? Risken att det ide flesta fallen handlar om tidiga missfall (kemiska graviditeter) är nog större än att det är falska positiva skulle jag säga och ja, vid kemiska graviditeter kommer mensen när den ska eller är bara något försenad.

    Hur som helst, min erfafenhet av rfsu?s test är att de är väldigt känsliga och plockar upp hcg ökning tidigt. Plussade tidigast med dem när jag testade olika test (flera dagar innan vissa andra test) och de har även visat svagt svagt + länge vid missfall. Vid ett av mina missfall tog jag blodprov för att kolla hcg, det brukar halveras på 2 dagar vid missfall vilket stämde i det fallet (det var 32 vid första provet och 15 vid andra provet 2 dagar senare). Under hela processen testade jag ut hcg-hormonet med stickor och kunde se att strecket gradvis blev svagare och svagare. 2 dagar efter blodprovet visat 15 kunde jag fortfarande ana ett svagt, svagt, svagt ljusrosa streck på testet trots att de säger sig mäta från 25 och min hormonnivå inte borde varit mer än 7-8 och defintivt inte mer än 15. Efter den dagen var testen negativa.

    Så, om det är möjligt för dessa test att snappa upp en graviditet så tidigt som vid hcg 7-8, eller till och med under 15 bara, så är det inte konstigt om ni plussar med bara detta märke eller plussar och sedan får minus någon/ett par dagar senare. Kemiska graviditeter är tyvärr väldigt vanligt och de flesta vet inte om att de haft det.


    Håller med. Därför ska man inte testa förän utebliven mens
  • Anonym (Ni)
    Tue 10 Sep 2019 14:07
    #15

    Jaaaa!! Nu är det på riktigt! :D

Svar på tråden RFSU testa tidigt - falsk positivt?