• Anonym (H@n)

    Kan de tvinga en att jobba?

    Efter många års sjukdom och psykisk ohälsa och total frånvaro från arbetsliv så har hen börjat med praktik. Det pendlar från två till fem dagar i veckan beroende på mående.

    För tillfället är orken noll, men chefen ringer ändå och säger att hen måste jobba för det är kris (många sjuka) trots att hen säger att hen inte orkar just nu.

    Kan chefen verkligen kräva att hen jobbar?

  • Svar på tråden Kan de tvinga en att jobba?
  • hammarhajen
    Anonym (.) skrev 2019-09-10 22:09:07 följande:
    Fast det måste du fatta att man får inte praktik beviljad bara för att man är lite trött några dagar...

    Herregud sånt mästrande. Antar att du mår lite bättre nu när du kunnat klappa dig själv på axeln för din rättrådighet, och vidsynthet. Empatisk förmåga är kanske något du funderat att du behöver träna på?
    Ojoj, lugn!

    Klart jag vet att man inte får praktik hur som helst och att det ligger en historia bakom. 

    Men även om man har praktik och psykisk sjukdom så kan man råka ut för den typen av trötthet som vi alla råkar ut för. Eller inte KAN, man RÅKAR ut för det, det tillhör livet. Många som tappat kontakten med arbetsmarknaden har svårt att skilja på "normal" trötthet och på sin sjukdom, inte ett dugg konstigt eftersom man levt med sin sjukdom länge och normaliserat tillståndet att inte jobba. Det kan hända vem som helst av oss. Däremot är rätta lösningen inte alltid att stanna hemma, om man på sikt vill komma tillbaka i arbete och må bättre. 

    I TS framgår inte på vilket sätt personens ork är i botten, om du läser mitt inlägg står också att trötthet kan vara ett tecken på en sjukdom som SKA behandlas med vila. 
  • Anonym (H@n)

    Tröttheten beror inte på ?dagdriveri?, utan är en del av sjukdomen.

    Det är hen själv som vill försöka jobba, man har inte trott att det kommer vara möjligt.

  • Anonym (H@n)
    Anonym (Flitiga Lisa) skrev 2019-09-10 21:27:08 följande:

    Ibland behövs mycket bestämda regler för att få en person att återgå till arbetslivet. Ursäkta att jag kallar det för dagdrönarliv, men för en del har långvariga sjukskrivningar faktiskt blivit det och då behövs en rejäl kick i ändan.


    Det där är ett perfekt recept på hur hen ska ge upp för gott.
  • Anonym (.)
    hammarhajen skrev 2019-09-11 06:04:05 följande:
    Ojoj, lugn!

    Klart jag vet att man inte får praktik hur som helst och att det ligger en historia bakom. 

    Men även om man har praktik och psykisk sjukdom så kan man råka ut för den typen av trötthet som vi alla råkar ut för. Eller inte KAN, man RÅKAR ut för det, det tillhör livet. Många som tappat kontakten med arbetsmarknaden har svårt att skilja på "normal" trötthet och på sin sjukdom, inte ett dugg konstigt eftersom man levt med sin sjukdom länge och normaliserat tillståndet att inte jobba. Det kan hända vem som helst av oss. Däremot är rätta lösningen inte alltid att stanna hemma, om man på sikt vill komma tillbaka i arbete och må bättre. 

    I TS framgår inte på vilket sätt personens ork är i botten, om du läser mitt inlägg står också att trötthet kan vara ett tecken på en sjukdom som SKA behandlas med vila. 
    Men bara sluta med ditt mästrande. 
    Det handlar aldrig om lite vanlig trötthet som vi alla råkar ut för. Du tycks vill tro det, antagligen för att du är så otroligt avundsjuk på alla som får något som du inte får. Så du bara kan inte hålla dig från att mästra och babbla på.
    Sluta, bara sluta med dina otroligt fula översittarfasoner.
  • EnAnonumius
    Tiina87 skrev 2019-09-10 11:22:03 följande:
    Nej, om han har sjukanmält sig, kanske även här läkarintyg så är det ingen olovlig frånvaro.
    Nej, OM du hade valt att läsa vad TS faktiskt skriver så hade du sett hur fel du har med dessa ord.

    Jag citerar TS från trådstarten:

    "Efter många års sjukdom och psykisk ohälsa och total frånvaro från arbetsliv så har hen börjat med praktik."

    "För tillfället är orken noll, men chefen ringer ändå och säger att hen måste jobba för det är kris (många sjuka) trots att hen säger att hen inte orkar just nu."

    Här gör chefen ett grovt fel och behandlar personen som en vikarie i stället för praktikant/arbetstränare.
    Tiina87 skrev 2019-09-10 15:11:36 följande:
    Ja? Har inte heller påstått något annat. Men sjukreglerna gäller ändå. Det är olovlig frånvaro att inte sjukskriva sig, dvs meddela sin arbetsgivare att man är sjuk eller var blivit sjukskriven av läkare. Vilket ts kompis verkar ha gjort, enligt ts. Då kan inte arbetsgivare tvinga personen att komma in och jobba, oavsett om det är arbetsträning, praktik eller vanlig anställning.

    Och ja, man kan bli uppsagd från både praktik och arbetsträning om man har olovlig frånvaro.

    Javisst kan man bli uppsagd som praktikant/Arbetstränanare, dock så saknar arbetsgivaren rätten att behandla en person som arbetstränar/praktisera som en vanlig vikarie, alternativt fullv'ärdig arbetskraft. Har chefen kort om folk (kris) så skall han kalla in en vikarie eller rimga ett bemanningsföretag, inte ringa in preaktikanten/arbetränade. Detta gäller oavsett om praktikanten/arbetstänaren, är sjuk eller på arbetsplatsen. För en praktikant/arbettränaden är INTE där på en arbetsplats för att "agera vikarie" och vara som en "ordinaire personal".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (.)
    EnAnonumius skrev 2019-09-11 08:40:17 följande:
    Nej, OM du hade valt att läsa vad TS faktiskt skriver så hade du sett hur fel du har med dessa ord.

    Jag citerar TS från trådstarten:

    "Efter många års sjukdom och psykisk ohälsa och total frånvaro från arbetsliv så har hen börjat med praktik."

    "För tillfället är orken noll, men chefen ringer ändå och säger att hen måste jobba för det är kris (många sjuka) trots att hen säger att hen inte orkar just nu."

    Här gör chefen ett grovt fel och behandlar personen som en vikarie i stället för praktikant/arbetstränare.


    Javisst kan man bli uppsagd som praktikant/Arbetstränanare, dock så saknar arbetsgivaren rätten att behandla en person som arbetstränar/praktisera som en vanlig vikarie, alternativt fullv'ärdig arbetskraft. Har chefen kort om folk (kris) så skall han kalla in en vikarie eller rimga ett bemanningsföretag, inte ringa in preaktikanten/arbetränade. Detta gäller oavsett om praktikanten/arbetstänaren, är sjuk eller på arbetsplatsen. För en praktikant/arbettränaden är INTE där på en arbetsplats för att "agera vikarie" och vara som en "ordinaire personal".


    Du pratar om något helt annat och blandar äpplen med päron.

    Även om man har praktik så måste man sjukanmäla sig, det är bara det Tiina87 sagt. Det tror jag att du egentligen förstår men råkar läsa in alldeles för mycket i inläggen av ren förbiseende.

    Du motsäger Tiina, tror du, på fullt allvar att man kan göra med praktik precis som man vill och gå och komma som man vill? Det kan man inte. Praktik är att betrakta som en arbetsPLATS med ALLA de regler som tillhör ett arbete. 

  • Anonym (H@n)
    Anonym (.) skrev 2019-09-11 09:14:25 följande:

    Du pratar om något helt annat och blandar äpplen med päron.

    Även om man har praktik så måste man sjukanmäla sig, det är bara det Tiina87 sagt. Det tror jag att du egentligen förstår men råkar läsa in alldeles för mycket i inläggen av ren förbiseende.

    Du motsäger Tiina, tror du, på fullt allvar att man kan göra med praktik precis som man vill och gå och komma som man vill? Det kan man inte. Praktik är att betrakta som en arbetsPLATS med ALLA de regler som tillhör ett arbete. 


    Men nu är det så det är bestämt, att hen ska ta en dag i taget och försöka ta sig dit, men känns det för svårt den dagen så ska hen stanna hemma då det ändå inte kommer fungera att jobba.
  • Anonym (.)
    Anonym (H@n) skrev 2019-09-11 09:18:26 följande:
    Men nu är det så det är bestämt, att hen ska ta en dag i taget och försöka ta sig dit, men känns det för svårt den dagen så ska hen stanna hemma då det ändå inte kommer fungera att jobba.
    Absolut, det är intre ovanligt med de kriterierna vid sådana praktiker. Men det gäller fortfarande att sjukanmäla sig på vanligt sätt. 
  • EnAnonumius
    Anonym (.) skrev 2019-09-11 09:14:25 följande:
    Du pratar om något helt annat och blandar äpplen med päron.


    Nej jag blandr inte äpplen och päron. Och nej det blir inte rätt om du väljer att upprepa ditt falska påstånde.
    Anonym (.) skrev 2019-09-11 09:14:25 följande:
    Du pratar om något helt annat och blandar äpplen med päron.

    Även om man har praktik så måste man sjukanmäla sig, det är bara det Tiina87 sagt. Det tror jag att du egentligen förstår men råkar läsa in alldeles för mycket i inläggen av ren förbiseende.


    Men Ojdå, vad har jag hävdat att man inte skall sjukanmäla sig när man har praktik om man är sjuk?
    Just det, ingenstans du.

    Så du har inget att komma med här. Du sitter ju och direkt hittar på vad jag har skrivit och sedan använder ditt "hitte på vad jag skrev" emot mig.
    Anonym (.) skrev 2019-09-11 09:14:25 följande:
    Du motsäger Tiina, tror du, på fullt allvar att man kan göra med praktik precis som man vill och gå och komma som man vill? Det kan man inte. Praktik är att betrakta som en arbetsPLATS med ALLA de regler som tillhör ett arbete. 
    Har aldrig påstått att man får gå och komma som man vill på en praktik. Vad bygger du den _direkta lögnen_ på som är snyggt inbäddad i en fråga?

    Jag har skrivit att en arbetsgivare INGEN rätt att behandla en person som arebtstränar/praktisera som en vanlig vikarie, utan om det är kris på jobbet så skall arbetsgivaren kalla in en vikarie alternativt ringa ett bemanningsföretag.

    Ser du och förstår den signifgikanta skillnaden?
    Eller skall du forsätta att till skriva mig utlåtande som jag aldrig haft, och lägga ord i min mun?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (H@n) skrev 2019-09-11 09:18:26 följande:
    Men nu är det så det är bestämt, att hen ska ta en dag i taget och försöka ta sig dit, men känns det för svårt den dagen så ska hen stanna hemma då det ändå inte kommer fungera att jobba.
    Hen skall göra som det är avtalat mellan AF och/eller FK, hen och arbetsgivaren från början.

    Det hen skall hålla i minnet är att en arbetsgivare har ingen rättighet att använda en person som arbettränar/praktisera som en "vanlig vikarie" och ringa in vid "kris".
    Dett gäller oavsett om det är en frisk person som arbetstränar/praktiserar eller har din  vän/sambos bakgrund.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Kan de tvinga en att jobba?