• Anonym (Ts)

    Rädd för att jag kommer att ångra mig

    Jag har alltid velat ha stor familj. Det ända jag verkligen älskar med mitt liv är att vara mamma. Nu verkar det dock som att jag fått min sista. Varje graviditet jag berättar för familjen på både min sida och min mans så är dom aldrig glada. Och tycker att det borde räcka. Så nu har jag och min man sagt under den senaste graviditeten att det får bli den sista eftersom så många gnäller. Så nu har min man ställt sig på kö för sterilisering då jag oavsett preventivmedel blöder. Jag är så rädd för att jag kommer att få extrem ånger när jag aldrig mer får se ett plus på stickan, aldrig mer vara gravid och få ha en liten. Jag är ändå bara snart 32 år så jag känner mig fortfarande rätt ung. Jag har inte vågat prata med min man om detta då han alltid nästan går på andras tycken. Så jag funderar på om jag själv bokar tid för sterilisering så min kropp inte kan bli gravid om det kan göra längtan mindre och kunna få mig själv att förstå att det inte går mer. Jag vet att jag har 8 underbara barn, jag älskar dom oavbrutet, jag lever bara för dom och min man. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Vet inte vad jag vill med inlägget men jag har ingen att prata om detta.

    Kommentera inte om ni vill skriva något nedvärderande jag är redan nedstämd.

  • Svar på tråden Rädd för att jag kommer att ångra mig
  • Anonym (Miljö)

    Som miljöaktivist anser jag att dina 8 barn är 6-7 barn för många.

    Vad får er att tro att det är er uppgift att befolka hela världen?

    Har ni bra gener som ger välartade och intelligenta barn? Eller varför ynglar ni av er så mycket?

    Var glad över de barn du har och se till att fostra de till goda samhällsmedborgare som gör rätt för sig.

  • Fjäril kär

    Men ni skaffar väl barn för att ni vill ha barn och inte utifrån vad andra tycker?

    Varför måste omgivningen gilla varje barnbesked?

    Familj och vänner har alltid åsikter om allt möjligt, allt från hur man röstar politiskt, heminredning, barnuppfostran, sexlivet, graviditeten, bröllop etc etc... Om nu någon steriliserar sig nu så kommer ni få höra det också...tro mig! "jaja vänta bara..om några år kommer x träffa någon ny som kan se till att det blir flera barn.."...

    Barn längtan är ju biologisk och en sterilisering kommer inte att dämpa den längtan. Så länge du är fertil kommer din kropp vilja ha flera barn även om du är steriliserad. Det handlar snarare mer om att lära sig hantera och leva med att det inte blir flera.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Miljö) skrev 2019-09-10 13:00:34 följande:

    Som miljöaktivist anser jag att dina 8 barn är 6-7 barn för många.

    Vad får er att tro att det är er uppgift att befolka hela världen?

    Har ni bra gener som ger välartade och intelligenta barn? Eller varför ynglar ni av er så mycket?

    Var glad över de barn du har och se till att fostra de till goda samhällsmedborgare som gör rätt för sig.


    Jag uppfostrar mina barn till egna individer med egna åsikter och ger dom en trygg tillvaro av att ha en förälder hemma. Jag har beröm ifrån dagis, skola och deras aktiviteter angående hur bra dom beter sig. Bara för att man har många barn så betyder det inte att man inte kan ta hand om dom. Dessutom lär jag alla barnen källsortering, vi städar ofta längs gåvägen då dom små tycker att det är kul. Vi cyklar eller går ditt vi ska med barnen eller kollektiv trafik då vi gjorde oss av med bilen för att inte köra barnen överallt. Så även om jag har många barn så ger jag mycket för att värna om miljön
  • Anonym (Ts)
    Fjäril kär skrev 2019-09-10 13:27:30 följande:

    Men ni skaffar väl barn för att ni vill ha barn och inte utifrån vad andra tycker?

    Varför måste omgivningen gilla varje barnbesked?

    Familj och vänner har alltid åsikter om allt möjligt, allt från hur man röstar politiskt, heminredning, barnuppfostran, sexlivet, graviditeten, bröllop etc etc... Om nu någon steriliserar sig nu så kommer ni få höra det också...tro mig! "jaja vänta bara..om några år kommer x träffa någon ny som kan se till att det blir flera barn.."...

    Barn längtan är ju biologisk och en sterilisering kommer inte att dämpa den längtan. Så länge du är fertil kommer din kropp vilja ha flera barn även om du är steriliserad. Det handlar snarare mer om att lära sig hantera och leva med att det inte blir flera.


    Man borde inte bry sig om andras åsikter. Men ändå så tar man åt sig vad folk säger. Titta på hela denna sidan många som söker just åsikter för att kunna ta ett bra beslut och må bra i vardagen.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-10 13:45:47 följande:

    Man borde inte bry sig om andras åsikter. Men ändå så tar man åt sig vad folk säger. Titta på hela denna sidan många som söker just åsikter för att kunna ta ett bra beslut och må bra i vardagen.


    Att ta bra beslut handlar ju också om att stå upp för sina egna beslut och därmed acceptera att alla inte kan vara nöjd med resultatet. Att landa i att alla inte går att göra till lags.

    Här handlar det om att ta ett beslut ni mår bra av i längden och inte om att göra folk nöjd. Det är ju ändå ni i vardagen som ska leva med konsekvenser av ett beslut, inte er omgivning.
  • Anonym (jam)

    Jag tror att jag kan förstå hur du känner TS, även om jag inte alls är i samma situation. Jag har ännu så länge noll barn, men längtar väldigt mycket efter att få åtminstone 2-3 st., och har ofta haft svårt att föreställa mig den dagen då jag helt enkelt ska sätta stopp och inte låta min kropp bli gravid mer - när den trots allt fortfarande kan. Det är ju nästan lite som att bestämma sig för att "bli äldre". 

    Du är ju som du säger bara 32 år, vilket känns ungt för mig som bara är ett fåtal år yngre, och du skulle rent biologiskt kunna få flera barn till. Samtidigt har du och din man åtta barn, vilket nu er omgivning har reagerat negativt på och fått er att tveka om ni borde ha fler. 

    Men även om det säkert kan vara tufft att ha många barn, så tycker jag inte alls att det är upp till andra att lägga sig i. Så länge familjen fungerar bra så varför inte? Tycker det känns ganska fel att din man ska göra ett ingrepp på sin kropp, bara för att omgivningen tycker som de gör. Vad känner han själv inför det? Precis som du säger så kan ju han/ni ångra er. 

    Spontant känner jag att du borde ta upp dina känslor och prata igenom det med din man. Vill han själv sterilisera sig är det ju hans eget val, men kommer han fram till att han inte vill så kanske ni kan prova någon hormonfri preventivmetod (natural cycles etc) tills ni helt är på det klara om ni vill ha fler barn eller inte?  

    Önskar dig all lycka till och bry dig inte om vad oförstående personer skriver i tråden! <3

  • Anonym (Alexandra)

    Jag tror att vissa kvinnor aldrig känner sig klara. Det är biologiskt. Vi är skapta för att föröka jorden. Våra biologiska klockar har inte riktigt utvecklats efter vår befintliga jord (alltså att vi är överbefolkade och att det räcker med barn).

    Jag har 3 barn. Det räcker mer än väl. Jag är klar men känslomässigt så är jag inte alls klar med barn. Jag kommer aldrig känna så. Jag får lära mig att sörja det och gå vidare. Vara tacksam för de jag har och att jag fått möjligheten att bära och föda tre barn.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (jam) skrev 2019-09-10 14:08:16 följande:

    Jag tror att jag kan förstå hur du känner TS, även om jag inte alls är i samma situation. Jag har ännu så länge noll barn, men längtar väldigt mycket efter att få åtminstone 2-3 st., och har ofta haft svårt att föreställa mig den dagen då jag helt enkelt ska sätta stopp och inte låta min kropp bli gravid mer - när den trots allt fortfarande kan. Det är ju nästan lite som att bestämma sig för att "bli äldre". 

    Du är ju som du säger bara 32 år, vilket känns ungt för mig som bara är ett fåtal år yngre, och du skulle rent biologiskt kunna få flera barn till. Samtidigt har du och din man åtta barn, vilket nu er omgivning har reagerat negativt på och fått er att tveka om ni borde ha fler. 

    Men även om det säkert kan vara tufft att ha många barn, så tycker jag inte alls att det är upp till andra att lägga sig i. Så länge familjen fungerar bra så varför inte? Tycker det känns ganska fel att din man ska göra ett ingrepp på sin kropp, bara för att omgivningen tycker som de gör. Vad känner han själv inför det? Precis som du säger så kan ju han/ni ångra er. 

    Spontant känner jag att du borde ta upp dina känslor och prata igenom det med din man. Vill han själv sterilisera sig är det ju hans eget val, men kommer han fram till att han inte vill så kanske ni kan prova någon hormonfri preventivmetod (natural cycles etc) tills ni helt är på det klara om ni vill ha fler barn eller inte?  

    Önskar dig all lycka till och bry dig inte om vad oförstående personer skriver i tråden! <3


    Jag känner att även om man skulle säga att det räcker nu så känns det inte omöjligt att kanske vilja ha en om kanske 3-5 år. Inget är ju omöjligt. Min man har alltid lagt stor känsla i vad hans mamma tycker och tänker om allt. Hon är typ med och planerar allt i hans liv.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-10 14:42:46 följande:

    Jag känner att även om man skulle säga att det räcker nu så känns det inte omöjligt att kanske vilja ha en om kanske 3-5 år. Inget är ju omöjligt. Min man har alltid lagt stor känsla i vad hans mamma tycker och tänker om allt. Hon är typ med och planerar allt i hans liv.


    Men kan ni inte sätta en deadline då? Ta inga förhastade beslut nu utan vänta tills 1-2 år har gått och se hur det känns och se vart i livet ni är nånstans då. Kör fler barn då eller ta beslut om steeiliseringen då. Under tiden kanske ni får köra med Natural cykles, kondom eller annat som funkar bäst och hjälp varandra att det inte får bli fler under tiden ni funderar.
  • Anonym (mm)

    Om någon av er ska sterilisera sig så är det din man. På kvinnan är det ett mycket större ingrepp, plus att det inte går att göra ogjort. På din man kan de fixa det.
    Du kan fortfarande leva för dina barn om du vill det. Du har 8 stycken att ta hand om. Det blir fullt upp. Du behöver inte ha fler för att leva för dina barn.

  • Anonym (Hmmm)

    Tycker så synd om de större barnen i familjer med så många barn. De får agera "föräldrar"och ta hand om de mindre syskonen. Detta brukar envist förnekas av föräldrarna men så är det. Dessutom kan en förälder omöjligt tillgodogöra alla dessa barns behov av omsorg och egentid. Förstår mor och farföräldrar som tycker det borde räcka nu.

    Hur hinner man ens med att skaffa så många ungar på så kort tid? Du måste ju typ alltid varit gravid eller nyförlöst under ert förhållande. Vad vill pappan? Är det samma till alla ungar?

    Men bortsett från detta så är det enbart du och mannen som beslutar om ni vill ha fler, ingen annan har med det att göra. Du kommer troligen inte jobba på många år (någonsin?) oavsett.

  • Anonym (Miljö)
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-10 13:43:58 följande:

    Jag uppfostrar mina barn till egna individer med egna åsikter och ger dom en trygg tillvaro av att ha en förälder hemma. Jag har beröm ifrån dagis, skola och deras aktiviteter angående hur bra dom beter sig. Bara för att man har många barn så betyder det inte att man inte kan ta hand om dom. Dessutom lär jag alla barnen källsortering, vi städar ofta längs gåvägen då dom små tycker att det är kul. Vi cyklar eller går ditt vi ska med barnen eller kollektiv trafik då vi gjorde oss av med bilen för att inte köra barnen överallt. Så även om jag har många barn så ger jag mycket för att värna om miljön


    Du missar poängen!

    Om en barnlös kör bil dygnet runt i 50 år, så är det INGENTING i jämförelse med alla resurser dina avkommor kräver.

    Det mest miljö-ovänliga är att skaffa barn.
  • Anonym (A)
    Fjäril kär skrev 2019-09-10 13:27:30 följande:
    Men ni skaffar väl barn för att ni vill ha barn och inte utifrån vad andra tycker?
    Varför måste omgivningen gilla varje barnbesked?

    Familj och vänner har alltid åsikter om allt möjligt, allt från hur man röstar politiskt, heminredning, barnuppfostran, sexlivet, graviditeten, bröllop etc etc... Om nu någon steriliserar sig nu så kommer ni få höra det också...tro mig! "jaja vänta bara..om några år kommer x träffa någon ny som kan se till att det blir flera barn.."...

    Barn längtan är ju biologisk och en sterilisering kommer inte att dämpa den längtan. Så länge du är fertil kommer din kropp vilja ha flera barn även om du är steriliserad. Det handlar snarare mer om att lära sig hantera och leva med att det inte blir flera.
    +1
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-09-10 16:06:44 följande:

    Tycker så synd om de större barnen i familjer med så många barn. De får agera "föräldrar"och ta hand om de mindre syskonen. Detta brukar envist förnekas av föräldrarna men så är det. Dessutom kan en förälder omöjligt tillgodogöra alla dessa barns behov av omsorg och egentid. Förstår mor och farföräldrar som tycker det borde räcka nu.

    Hur hinner man ens med att skaffa så många ungar på så kort tid? Du måste ju typ alltid varit gravid eller nyförlöst under ert förhållande. Vad vill pappan? Är det samma till alla ungar?

    Men bortsett från detta så är det enbart du och mannen som beslutar om ni vill ha fler, ingen annan har med det att göra. Du kommer troligen inte jobba på många år (någonsin?) oavsett.


    Mina äldsta har sina aktiviteter dom väljer att vara på där jag följer med så ofta som fyra dagar i veckan och kollar på. Jag har och kommer aldrig tvinga någon att ta hand om mina barn. Jag har aldrig haft barnvakt inte ens av våra föräldrar. Jag valde ifrån början av mitt vuxna liv att flytta långt ifrån dom. Och min mans föräldrar vill våra barn knappt umgås med då dom från första tiden i livet blivit bortvalda pga deras kusiner. Jag har jobbat till och från med. Och har pluggat på distans hemifrån. Jag och min man gör ofta egna saker med enskilda barn för att göra vad varje barn gillar. Jag har inget emot att jobba men vår äldsta har haft en jobbig Skol tid i många år där hon mobbats och varit misshandlad så hon klarar inte ännu heller att jag inte är hemma när hon slutar även om det blivit bättre.
Svar på tråden Rädd för att jag kommer att ångra mig