• Tue 10 Sep 2019 13:52
    824 visningar
    17 svar
    17
    824

    Kläder till 7 åring

    Min 7 åriga son har börjat klaga på sina kläder. Vi har alltid köpt ifrån Villervalla, Polarn o pyret, Duns och liknande märken. Nu tycker han att de börjar kännas lite för barnsliga. Vad har era 7 åriga pojkar för kläder? Var ifrån? Han vill ha "coola" kläder, men han gillar även mer unisex.

  • Svar på tråden Kläder till 7 åring
  • Anonym (A)
    Tue 10 Sep 2019 14:00
    #1

    Låt han välja kläder själv när ni går på stan, eller låt han peka ut i en katalog. Min 6 åring tycker tex att ninjago, fortnite, pokemon, Kamoflagemönster, mörka huvtröjjor osv är coolt. Jag skulle aldrig lyckats få på honom villervalla eller småfolk.

    De ser ju vad andra har på sig i skolan och vill ha likadant. Tråkigt kan man tycka. Jag själv hade kunnat gå med alla möjliga färger och mönster fram tills jag var 12.

  • Tue 10 Sep 2019 14:08
    #2

    Min son har valt själv sen typ han var 4 år. Såå jobbigt att jag aldrig kan välja efter min smak haha men men. Han tittar ut själv via hemsidor som jag väljer eller i butik.

    Jag lägger dock fram några alternativ han får välja mellan när det är något speciellt vi ska på (kalas, högtider mm).

  • Anonym (Mamma­)
    Tue 10 Sep 2019 14:24
    #3

    Min 7-åring har mest kläder från hm, de ska vara lite coola, gärna svart /mörkt, kamouflage gillar han också, och lite favoritfigurer, ninjago mm.

    Villervalla skulle jag aldrig få på ungen.

    Ta med honom uu på stan så att han får välja?

  • Tue 10 Sep 2019 14:24
    #4

    Vår 7-åring brukade vara nöjd för alla kläder och gillade färgglatt. Han tog på sig det vi köpte... och älskade dinosaurier, ninjago och vändbara paljetter.

    Men senaste året har han velat välja själv och uttryckt att det är "militärkläder" (dvs kamouflagefärgat) eller något fotbollslag som gäller, så det har jag köpt till viss del, men även mer neutrala/enfärgade kläder. Enstaka gånger har han velat gå med i affären och då har han valt själv och då har det blivit militärgrönt, kamouflage och flanellskjortor i olika färger.

  • LFF
    Tue 10 Sep 2019 15:14
    #5

    Nu är mina grabbar ett år yngre än din men de har en salig röra av kläder från Kappahl, HM, Primark, Kiabi (de två sistnämnda är inte svenska butiker utan vi har handlat när vi varit i Spanien). Det är färgglatt med dinosaurier eller andra tryck på. Det är "vända-tröjor" (såna där med paljettmönster som man kan vända), kamo-mönstrat och mycket annat. Förra sommaren och denna sommaren fick de själva välja vilka kläder de ville att vi skulle köpa när vi var i Spanien och då handlade. Helt plötsligt blev det jättekul att handla.

    Så istället för att du väljer ut vad du ska köpa, låt sonen välja själv. Antingen i affärerna (HM, Kappahl, Lindex) eller på nätet. 

  • Tue 10 Sep 2019 17:40
    #6

    Glömde skriva att jag testat att ta ut honom på stan så han fick välja, men det blev bara problem. Ingenting dög och han kunde inte bestämma sig. Blev två t-hirts iallafall. Tänkte mest höra här från vilka affärer ni köper osv. Han tycker även dinosaurier m.m är barnsligt, åtminstone om det inte ser verklighetstroget ut. Han verkar vilja ha lite rockigare stil.

  • Tue 10 Sep 2019 18:04
    #7

    Vi har köpt mycket tshirts från hm sista åren. Villervallas stjärn-tshirts har han faktiskt verkligen gillat men i övrigt mycket fotbollströjor osv. Sonen är nio år

    Köp hem lite från hm med mönster och tryck så blir det nog bra.

  • Tue 10 Sep 2019 18:08
    #8

    Testa avdelningen på hm som har från strl 134-170 eller vad det är. Där finns det ganska mycket olika plagg och även i rockigare stil. Alltså avdelningen för stora barn. Butikerna du nämner har jag alltid sett som kläder för bebisar och de första åren i förskolan.

  • Tue 10 Sep 2019 18:21
    #9

    Vi köper mycket från sportaffärerna.

    Min yngsta son har alltid varit så rackarns liten så han var kvar på småbarns-avdelningen tills han började skolan. Det dög då såklart inte med småbarnstryck men jag upplevde de vanligaste kedjorna som svåra att hitta något vettigt under 128 så då började vi handla mycket adidas-byxor och t-shirts från stadium och liknande.

    Sen blev vi kvar...

  • Tue 10 Sep 2019 19:08
    #10
    Utbrytarkonst skrev 2019-09-10 17:40:56 följande:

    Glömde skriva att jag testat att ta ut honom på stan så han fick välja, men det blev bara problem. Ingenting dög och han kunde inte bestämma sig. Blev två t-hirts iallafall. Tänkte mest höra här från vilka affärer ni köper osv. Han tycker även dinosaurier m.m är barnsligt, åtminstone om det inte ser verklighetstroget ut. Han verkar vilja ha lite rockigare stil.


    Det missade jag att skriva...

    Vi köper mest på de vanliga kedjorna, Lindex, Kappahl, Zara och från Name It.
  • Tue 10 Sep 2019 19:44
    #11
    Grusibrallan1 skrev 2019-09-10 18:08:04 följande:

    Testa avdelningen på hm som har från strl 134-170 eller vad det är. Där finns det ganska mycket olika plagg och även i rockigare stil. Alltså avdelningen för stora barn. Butikerna du nämner har jag alltid sett som kläder för bebisar och de första åren i förskolan.


    Han har fortfarande strl 122 i kläder så det funkar nog inte på den avdelningen ännu, tyvärr. Men ska kolla hm nätbutik och ta fram en drös olika plagg som han kan tänkas gilla så kanske det inte blir så svårt att välja heller.
  • Tue 10 Sep 2019 19:47
    #12
    cosinus skrev 2019-09-10 18:21:51 följande:

    Vi köper mycket från sportaffärerna.

    Min yngsta son har alltid varit så rackarns liten så han var kvar på småbarns-avdelningen tills han började skolan. Det dög då såklart inte med småbarnstryck men jag upplevde de vanligaste kedjorna som svåra att hitta något vettigt under 128 så då började vi handla mycket adidas-byxor och t-shirts från stadium och liknande.

    Sen blev vi kvar...


    Tack för tips! Adidas tror jag nog att han kan gilla. Visst finns de i olika färger också? Han gillar fortfarande färgglatt, även om svart numera är en favoritfärg. Bara inte med barnsliga tryck på osv.
  • Tue 10 Sep 2019 20:46
    #13

    Pröva Lager 157, finns både butiker och på nätet, kan vara smart att kolla vid datorn och inte behöva stressa i butiken. Min son är också 8 och har mycket kläder därifrån, de är billiga men bra och om han vill ha en ny stil så kan du få ihop en liten basgarderob ni sedan kan komplettera. Ser många andra killar i hans klass som också har kläder därifrån.

  • Tue 10 Sep 2019 20:58
    #14
    Äpplenopäron skrev 2019-09-10 20:46:50 följande:

    Pröva Lager 157, finns både butiker och på nätet, kan vara smart att kolla vid datorn och inte behöva stressa i butiken. Min son är också 8 och har mycket kläder därifrån, de är billiga men bra och om han vill ha en ny stil så kan du få ihop en liten basgarderob ni sedan kan komplettera. Ser många andra killar i hans klass som också har kläder därifrån.


    Där fanns det ju massor som jag tror att han kan gilla! Och billigt! Tack för tipset! Är de små eller stora i strl tycker du? Eller normal?
  • Tue 10 Sep 2019 22:05
    #15
    Utbrytarkonst skrev 2019-09-10 20:58:14 följande:

    Där fanns det ju massor som jag tror att han kan gilla! Och billigt! Tack för tipset! Är de små eller stora i strl tycker du? Eller normal?


    Jag tycker att lager 157 är ganska stora i storleken. Normal till stor snarare än liten iaf. Håller med om att det är bra priser och en del bra basplagg där.
  • Wed 11 Sep 2019 12:05
    #16

    De är lite mindre i storlekarna upplever jag

  • Wed 11 Sep 2019 13:51
    #17

    HM, Lindex, Stadium. 

Svar på tråden Kläder till 7 åring