• Anonym (Rick)

    Förslag för min sociala fobi

    Hej,

    Jag har sedan länge plågats av att när jag pratar med andra så påverkas jag av andras känslor eller av mina egna på ett visst sätt att det "skadar" mitt beteende och ger mig ångest.

    Pratar jag dock tex. in i en kamera som jag spelar in har jag inte detta problem alls och får ingen ångest.

    Jag använder nu säkerhetsbeteenden i all kommunikation med andra. Det började först när jag var runt 13 år när jag pratade med jämnåriga, sedan när jag var runt 18-19 även med vuxna, och sedan började jag även få ångest när jag chattade etc. Jag är nu 29 år.

    De enda gångerna jag haft "luckor", senast 5 år sedan var i samband med extremt hård fysisk träning. Men jag vet inte om jag skulle klara av det själv (motivera mig) på en daglig basis, och jag vet inte om jag har någon som skulle kunna hjälpa mig. Kanske finns det alternativ.

    Hur kan jag jobba bort detta?

    Tack.

    Mvh,

    Rick

  • Svar på tråden Förslag för min sociala fobi
  • Anonya

    Hurdana säkerhetsbeteenden har du? Skönt att du inte har problemen när du talar in i en kamera. Kanske är det ett sätt att jobba vidare med. 

  • Anonym (Läs)

    Mitt råd är att du läser mycket om social fobi. Finns mycket bra självhjälps böcker och bara du blir mer medveten så minskar ångesten och du inser att det inte är farligt utan bara hjärnspöken.

  • Anonym (Rick)

    Anonya: Mitt säkerhetsbeteende är att när jag pratar med andra får konversationen "ske av sig själv". Nog svårt att förstå, men säger nån "hej" säger jag hej etc. Det fungerar i alla fall för att vara observant och inte agera på mina destruktiva impulser som är 90% fel, men jag behöver som sagt alltid vara observant kring detta, och jag tror det också tar energi.

    Ja, eftersom jag kan prata i en kamera utan att få ångest eller att få mitt beteende påverkat på ett negativt sätt funderade jag om det kanske fanns någon behandling där jag kunde prata till en kamera i tex 10 minuter, för att sedan växla till en vanlig person och tillbaka?

    Vet någon duktiga psykologer i Stockholm som ni kan rekommendera (är nyinflyttad dit), och kanske nummer dit?

    Mitt problem med social fobi tror jag även är komplext då jag tror jag har en viss högre känslighet (Hsp) och jag kan behöva viss tystnad/tid för mig själv (något mina demon impulser tidigare inte tagit hänsyn till)

  • Anonym (Rick)

    Tacksam för mer hjälp:) Mitt mål är alltså mer specifikt att öva bort de impuls-beteenden jag har när jag kommunicerar med andra, så jag inte "gör till mig" eller skadar mig själv, och då utan att använda "säkerhetsbeteenden".

    Det är svårt för när jag kommunicerar med andra är jag ofta i en "känslomässig dimma" och vet inte vad som är rätt och fel.

    Jag har varit mobbad, men kanske har jag också något deprissivt självskadebeteende eller sjukdom?

  • Anonym (A)
    Anonym (Läs) skrev 2019-09-10 22:22:09 följande:
    Mitt råd är att du läser mycket om social fobi. Finns mycket bra självhjälps böcker och bara du blir mer medveten så minskar ångesten och du inser att det inte är farligt utan bara hjärnspöken.
    +1
  • Anonym (Rick)

    Men det är säkert att någon annan sjukdom inte kan vara inblandad? Tex. borderline? Jag har ju problem med mina impulser, varav de ofta bidrar till att jag agerar på ett sätt som ger mig sämre självkänsla och ångest. Visst, det inte farligt rent fysiskt, men inte direkt behagligt att ha de här problemen.

    Ni som föreslog att läsa på ang. social fobi, får ni gärna föreslå ett par böcker?, så köper jag dem direkt!

Svar på tråden Förslag för min sociala fobi