• Anonym (hej)
    Mon 16 Sep 2019 17:56
    1422 visningar
    11 svar
    11
    1422

    Tackar nej till förskola i smyg

    Han har rätt att tacka nej och du ja. Men för att att barnet ska gå i skolan måste båda föräldrarna skriva på att barnet ska gå där. Att han tackat nej utan att informera dig är dock något som ses som negativt om du går till rätten för att söka vårdnad eftersom det visar på att han inte sammarbetar.

  • Anonym (hej)
    Mon 16 Sep 2019 17:58
    #5

    och just det. Få det alltid skriftligt, skriv om det i ett mail, ett sms, om än inte ett dokument. Om ni har varannan vecka brukar det inte påverka att barnet är skrivet hos dig men om du har barnet mer så är du boendeförälder och därmed mer att säga till om. 

  • Anonym (hej)
    Mon 16 Sep 2019 18:04
    #6

    Jag hade gjort så här. (japp jag har haft det så här i många år)
    1. ringt förskolan, förklarat läget och frågat om de kan hålla platsen.
    2. Fått ut dokumentet som ska skrivas på för att barnet ska kunna börja.
    3. Kallat på samarbetsavtal med soc och tagit med pappret. Då måste ditt ex på möte med socialen som vittne förklara varför han inte skriver på trots att ni har haft en överenskommelse och hur partnern tänker lösa att barnet inte har förskoleplats med tanke på att det behövs för att ni ska vara på era jobb. Det troliga är att personen skriver på.

  • Anonym (hej)
    Mon 16 Sep 2019 18:21
    #9
    Anonym (Emma) skrev 2019-09-16 18:10:52 följande:
    Gäller inte förskolor. Har haft tre barn på förskola, och det har aldrig behövts något skriftligt godkännande från pappan. Nu senast har jag skött allt via mitt bank id. Både ansökt och tackat ja
    Då har din förskola gjort fel om dina barn har mer än en vårdnadshavare.
Svar på tråden Tackar nej till förskola i smyg