Inlägg från: Tihi |Visa alla inlägg
  • Tihi

    Vilket guld är finast? Rött / vitt

    Rött alla dagar i veckan. Jag vill och har försökt att gilla vitt också men kommer aldrig över känslan att det ser "billigt" ut då det är så likt silver.

  • Tihi
    Anonym (R A) skrev 2019-09-11 05:08:14 följande:
    Vitt guld är verkligen inte likt silver! Sen att du föredrar rött är naturligtvis helt ok.


    Instämmer till fullo.
    Tack för att du inte bara talar om för mig hur jag ska tycka utan även ger mig tillåtelse att föredra rött framför vitt guld. Jag uppskattar att du tar dig tid att berätta för mig hur jag får tänka och tycka. Solig
  • Tihi
    Anonym (L) skrev 2019-09-11 06:09:32 följande:
    Det beror på din hudton skulle jag säga. På mig passar rött guld bäst då jag har lite olivton.
    Anonym (L) skrev 2019-09-11 07:57:55 följande:
    Jag tycker att vitt guld kan vara jättefint på andra, men på mig ser det inte alls lika bra ut tyvärr. Önskar annars att jag hade kunnat bära vitt guld.
    Har funderat på det där med vem som passar i vad. Man brukar väl säga att mörkare hudtoner/hår passar i guld och ljusa i silver/vitt guld men på mig stämmer det inte alls. Jag är ljus men i silver/vitt guld så blir det liksom skrikigt och smycket syns på långa vägar medans rött smälter in lite fint och syns inte på en mils avstånd.

    Samma sak om jag tar på mig en guldfärgad tröja så är mina färger mer smickrande men i en silverfärgad tröja så ser jag sjuk ut. Jag passar inte heller i kritvitt så det kanske har med saken att göra då båda är kalla färger? Men det går ändå inte ihop med att jag har ljusa skandinaviska färger då jag tydligen ska passa bättre i silver/vitt guld. Hur avgör man vad man passar i?



  • Tihi
    Anonym (R A) skrev 2019-09-11 15:24:20 följande:
    Varsågod.

    Och vitt guld ser inte ut som silver, den som tycker det måste ha synfel.
    Hur är det med läsförståelsen? Jag skrev liknar silver inte att det ser ut exakt som silver.
  • Tihi
    IceKitten skrev 2019-09-12 13:50:00 följande:
    Man brukar kolla på blodådrornas färg. Om de går mer år det gröna eller blåa hållet. Vit eller brun gör ingen skillnad utan om ens hudton är varm eller kall.
    Kan man ha blågröna ådror haha? Jag har jättesvårt att se vad jag har men om jag måste välja så skulle jag säga att dom är blå så vad skulle det innebära för mig? Jag ser som sagt döende ut i en vit tröja och silver syns på en mils avstånd men guld smälter in i min hudton.
    Anonym (Lillemor) skrev 2019-09-12 13:37:30 följande:
    Jag tycker om båda men väljer alltid vitt guld eller platina till dyrare smycken som förlovningsring/vigselring. Tycker vitt är mer tidlöst, rött guld går in och ut i modet.
    Vad lustigt att jag upplever det helt tvärtom att vitt guld kommer och går men att rött guld består. Vore intressant att veta vilket som har sålts mest genom tiderna men jag orkar inte googla.

  • Tihi
    MallaL skrev 2019-09-14 08:30:27 följande:
    Rött guld alla gånger! Klassiskt elegant och tidlöst. Vitt guld känns lite nyrikt och flashigt.
    Jag tycker att rött är "flashigare" än vitt. Rött ser dyrare ut i mitt tycke. Förmodligen för att jag tycker att vitt guld är likt silver och därmed lika med billigt. Om jag ser likadana smycken i vitt respektive rött guld så kommer jag att tycka att det röda smycket ser mycket dyrare ut fast jag förstås vet att priset är detsamma.


  • Tihi
    IceKitten skrev 2019-09-14 06:20:48 följande:
    Man kan ha blandade eller neutrala ådror men då passar man generellt lika bra i alla färger. Om man har åt de blåa hållet så passar man bättre i kalla färger (vitt guld) och om de ligger åt det gröna håller så passar man bättre i varma toner (rött guld).
    Väldigt användbart om man ska hitta rätt hårfärg.
    Jag skulle eventuellt kunna vara neutral faktiskt. Har svårt att avgöra vilken färg mina ådror har av någon knasig orsak.

    Hur tänker ni andra när ni väljer mellan rött eller vitt guld? Att smycket ska "stå ut" och synas ordentligt mot er hudton eller smälta in?
  • Tihi
    Anonym (klara) skrev 2019-09-13 23:10:31 följande:
    Rött alla dagar i veckan! Vitt ser barnsligt ut .
    Barnsligt? Hur menar du?
  • Tihi

    PE och IceKitten, Klara verkar vara på dåligt humör så det är nog ingen idé att försöka diskutera med henne.

    Jag tycker inte att vitt guld ser barnsligt ut men om jag gjorde det så skulle det nog vara för att jag associerar det med silver för mycket. Och tonåringar har silver för att det är ganska billigt. Lite så kanske?

    Roligt är det hur som helst att se hur dom flesta av oss verkligen tar ställning för en eller annan metall. Det verkar vara få av oss som gillar både rött och vitt guld lika mycket.

  • Tihi
    Ällingen skrev 2019-09-15 15:19:43 följande:
    Jag passar i båda, men tycker vitguld (och silver) är snyggare och mer tidlöst. När jag var yngre tyckte jag mer om rött guld. Då trodde jag att det även var mer exklusivt. Ju fler jag ser nu med vitguld desto snyggare tycker jag att det är.
    Just det där är intressant... Jag misstänker att många överlag tror att rött guld är mer exklusivt och dyrare. Speciellt när det kommer till män och ungdomar eller kvinnor som inte har något intresse i smycken. Jag skulle tro att ointresserade personer ser rött guld och tänker att det är dyrt och vitt guld och tror att det är silver och alltså billigt. Det är min teori i alla fall.

    Läste på ett annat forum och folk verkade gilla kontrasten som blir om en metall sticker ut mot deras hudton jämfört med en som smälter in.

  • Tihi
    Anonym (Röd) skrev 2019-09-17 07:47:33 följande:
    Underligt, både Schalins och Engelbert använder rödguld i sina ringar. Trodde rödguldet var det vanliga i Sverige och gult i Sydeuropa. Men jag har ärligt inte sett de olika bredvid varandra.

    Tycker det gula/röda är finare än vitt. Associerar det vita med silver.
    Yes! En till som precis som jag förknippar vitguld med silver. Jag vill tycka om vitt guld men det går bara inte hur mycket jag än försöker. Jag kommer aldrig över billighetskänslan tyvärr.

    Du har rätt i att svenskt guld är rött och Sydeuropa och USA med flera länder har gult guld.
  • Tihi
    Anonym (myself) skrev 2019-09-18 10:42:25 följande:
    Svenskt guld är inte rött (se bilden över). Att guldet i Sydeuropa och USA är ännu gulare - kan va, men som sagt, det gör inte svenskt guld rött ändå smile2.gif
    Du får tro det då om du tror att just dina ringar visar hur det ligger till.
  • Tihi
    Anonym (Röd) skrev 2019-09-19 21:48:38 följande:
    Varför skriver då ringtillverkarna själva att det är rödguld?
    Dom har fel för anonym "myself" kan det här bättre än alla Sveriges guldsmeder förstår du väl.  
Svar på tråden Vilket guld är finast? Rött / vitt