• Wed 11 Sep 2019 11:23
    750 visningar
    2 svar
    2
    750

    Orolig för mina levervärden, hur ska jag tolka dem???

    Jag har det senaste året druckit mer alkohol än jag borde, pga hälsoproblem som orsakat långvarig sjukskrivning som i sin tur gjorde mig isolerad och deprimerad. Under sommarmånaderna blev det ännu mer alkohol pga alla grillkvällar och fester.
    I april i år var mina levervärden fortfarande normala: GGT var 31 UI/L (referensvärde 9-36) vilket kom som en positiv överraskning. Men prover från förra veckan visar GGT på 39 så något över ref värdet.

    Min förmodligen urdumma fråga lyder: räcker det att dra ned på alkoholintaget nu? Eller tyder mitt senaste provsvar på obotliga leverskador?

    Tilläggas kan att jag utöver alkohol också ätit en del mediciner det senaste året, som anti-depressiva och blodtryckssänkande tabletter. 

    Vore väldigt tacksam för input från andra här som upplevt samma sak. Jag har tid hos min läkare i slutet av månaden men vill gärna veta mer innan jag går dit.

  • Svar på tråden Orolig för mina levervärden, hur ska jag tolka dem???
  • Wed 11 Sep 2019 12:22
    #1

    Det blir effekt av att du dra ned alkoholen omedelbart, helst hålla dig helt vit.

  • Sat 16 Nov 2019 10:09
    #2

    Nu har du säkert varit hos läkaren redan, som svar på din fråga så nej, GT några steg utöver referensvärdet är ingen fara. Har sett GT upp på 1000 när vi talar om alkoholister. Levervärdena kan stiga av mediciner, övervikt eller alkohol/gifter. Men 1 värde lite över gränsen är inget att bekymra sig för. Om alla levervärden börjar stiga rejält, eller 2-3 stycken..då kan man börja undersöka. (Alat, asat, GT, AFOS). 
    GT reagerar snabbt på alkohol, men sjunker snabbt när man minskar intaget. GT 39 är absolut inte permanenta leverskador.

Svar på tråden Orolig för mina levervärden, hur ska jag tolka dem???