• Anonym (Maria­)
    Wed 11 Sep 2019 13:24
    260 visningar
    13 svar
    13
    260

    Är vår fyraåring sen?

    Jag har funderingar kring om vår fyraåring är lite sen i utvecklingen. Det är inget som är väldigt avvikande men jag upplever att jämnåriga generellt förstår lite mer. Jämför jag med hennes storasyster så är det också stor skillnad.

    I alla fall. Hon böjer ofta ord fel när tempus ändras från presens men ibland också fel med ord i dess grundform. Hon är inte intresserad av böcker men om vi ska läsa väljer hon böcker för betydligt yngre barn. Hon har tränat på ett skriva sitt namn i ett halvår (vill själv) men kommer bara ihåg de första bokstäverna. Hon frågar ofta vad som finns på riktigt och då kan det vara saker som vi har pratat om och som vi verkligen trodde hon förstod fanns på riktigt, tex poliser. Hon kan för övrigt att svårt att förstå när vi menar allvar men är samtidigt väldigt känslig för tillsägelser. På förskolan säger de att hon har svårt att säga nej. Hemma har hon dock inte problem att säga nej och hon markerat tydligt när hon blir arg på sin storasyster.

    På fyraårskpntrollen var jag tveksam till om hon skulle förstå alla instruktioner men det fungerade bra. Dock blev det en kortare variant av den kognitiva och språkliga testningen.

  • Svar på tråden Är vår fyraåring sen?
  • Anonym (Hm)
    Wed 11 Sep 2019 13:27
    #1
    Anonym (Maria) skrev 2019-09-11 13:24:54 följande:

    Jag har funderingar kring om vår fyraåring är lite sen i utvecklingen. Det är inget som är väldigt avvikande men jag upplever att jämnåriga generellt förstår lite mer. Jämför jag med hennes storasyster så är det också stor skillnad.

    I alla fall. Hon böjer ofta ord fel när tempus ändras från presens men ibland också fel med ord i dess grundform. Hon är inte intresserad av böcker men om vi ska läsa väljer hon böcker för betydligt yngre barn. Hon har tränat på ett skriva sitt namn i ett halvår (vill själv) men kommer bara ihåg de första bokstäverna. Hon frågar ofta vad som finns på riktigt och då kan det vara saker som vi har pratat om och som vi verkligen trodde hon förstod fanns på riktigt, tex poliser. Hon kan för övrigt att svårt att förstå när vi menar allvar men är samtidigt väldigt känslig för tillsägelser. På förskolan säger de att hon har svårt att säga nej. Hemma har hon dock inte problem att säga nej och hon markerat tydligt när hon blir arg på sin storasyster.

    På fyraårskpntrollen var jag tveksam till om hon skulle förstå alla instruktioner men det fungerade bra. Dock blev det en kortare variant av den kognitiva och språkliga testningen.


    Det kanske visar sig senare. Svårt att avgöra på det lilla du beskrev nu.

    Sonen var sen med att prata och allmänt sen i utvecklingen. Idag är han 11 och är diagnostiserad med expressiv språkstörning och dyslexi.
  • Gameof­throne­s
    Wed 11 Sep 2019 13:35
    #2

    Du måste vara på med BVC. Det där är din mamma instinkt. Gör en utredning, sätt henne i kö. Det är lång tid.

  • Anonym (Maria­) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 13:56
    #3
    Anonym (Hm) skrev 2019-09-11 13:27:28 följande:

    Det kanske visar sig senare. Svårt att avgöra på det lilla du beskrev nu.

    Sonen var sen med att prata och allmänt sen i utvecklingen. Idag är han 11 och är diagnostiserad med expressiv språkstörning och dyslexi.


    Hur tidigt reagerade ni?
  • Anonym (Maria­) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 13:58
    #4
    Gameofthrones skrev 2019-09-11 13:35:59 följande:

    Du måste vara på med BVC. Det där är din mamma instinkt. Gör en utredning, sätt henne i kö. Det är lång tid.


    Jag vet inte om jag litar på min instinkt och även om hon faktiskt är sen så kan det ju vara inom normalspannet.
  • Anonym (A)
    Wed 11 Sep 2019 18:06
    #5
    Gameofthrones skrev 2019-09-11 13:35:59 följande:
    Du måste vara på med BVC. Det där är din mamma instinkt. Gör en utredning, sätt henne i kö. Det är lång tid.
    +1
  • Gameof­throne­s
    Wed 11 Sep 2019 19:06
    #6
    Anonym (Maria) skrev 2019-09-11 13:58:16 följande:

    Jag vet inte om jag litar på min instinkt och även om hon faktiskt är sen så kan det ju vara inom normalspannet.


    Vet du vad.

    Din magkänsla vad säger den?! Oavsett så är du orolig. Sätt ditt barn i kö för det där tar tid. Även om du inte känner oro så. När du väl är där sen och det blir en utredning då får du svar på dina frågor. Om det är så. Det är bra om barnet är i den här åldern och då kan man få hjälp det är en tidig ålder. Tänk om det blir bättre då har du hjälpt på traven.
  • Wed 11 Sep 2019 19:10
    #7

    Jag tycker inget av det där låter så konstigt, men är du orolig så kolla upp förstås.

  • Anonym (Maria­) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 19:16
    #8
    Gameofthrones skrev 2019-09-11 19:06:03 följande:

    Vet du vad.

    Din magkänsla vad säger den?! Oavsett så är du orolig. Sätt ditt barn i kö för det där tar tid. Även om du inte känner oro så. När du väl är där sen och det blir en utredning då får du svar på dina frågor. Om det är så. Det är bra om barnet är i den här åldern och då kan man få hjälp det är en tidig ålder. Tänk om det blir bättre då har du hjälpt på traven.


    Jag är nog väldigt osäker själv på vad min magkänsla säger. Ibland reagerar jag på att hon inte förstår det jag trodde hon skulle förstå. men ibland är det som att det bara tar tid att förstå systemet men att hon klarar av att använda det när hon väl förstår det.
  • Wed 11 Sep 2019 19:53
    #9

    Du ställer för höga krav på henne! Snälla, låt henne vara den hon är utan att bedöma henne.

    Jag lovar, hon är normal. Ingen 4-åring pratar helt korrekt. Det känns sorgligt att du ser hennes "brister". Eftersom hon är tjej kommer hon bli bedömd och kritiserad hela livet av samhället.

    Man rättar flickor oftare och kräver att de ska prata och göra rätt.

    När jag skolade in min dotter skällde förskolepersonalen på de 3-åriga flickorna när de sa fel ord, något som än idag får det aty vända sig i magen på mig. Medan "boys will be boys".

    Jag tycker det är charmigt när barn fortfarande uttalar ord tokigt, som semat istället för senap.

    Så sluta bedöm henne.

  • Wed 11 Sep 2019 20:15
    #10

    Det verkar inte vara något konstigt med henne. Koppla av lite.

  • Anonym (Hm)
    Thu 12 Sep 2019 10:42
    #11
    Anonym (Maria) skrev 2019-09-11 13:56:24 följande:

    Hur tidigt reagerade ni?


    Just att han var sen märktes i 3-4 års åldern. Han var sen med att prata, förstod inte åldersadekvata saker som han borde, det tog lång tid innan man kunde höra eller förstå honom. Han kunde tex inte riktigt hålla besticken ordentligt, han ritade inte som en 4 åring ska osv. Han förstod inte enkla förklaringar heller.
  • Anonym (Lugn)
    Thu 12 Sep 2019 10:54
    #12

    Lugn nu.

    Tycker inget av det låter anmärkningsvärt. Att hon inte kan skriva sitt namn t ex. Har hon långt namn? Känner hon igen sitt namn när hon ser det? Kan hon benämna bokstäver osv? Det är ju skillnad på att kunna skriva ?Eva? och ?Angelina? tänker jag. Klart att Eva är lättare att komma ihåg och också lättare bokstäver att forma.

    Och hon är 4 år.

    Du trodde inte hon skulle förstå instruktioner på bvc men hon gjorde ju det. Vad menar du att de kortade? Var nyss på 4 års kontroll med mitt barn. Kan inte minnas något moment som skulle kunna kortas av.

    Du jämför med syster och det är vanskligt. Det är två olika individer och utvecklar olika starka sidor. Mina två pojkar är väldigt olika varandra. Jag skulle säga den stora är mer kunskapstörstig och vetgirig. Mkt pratsam och vill förstå omvärlden. Varit det sen han var liten. Lillebror vill välta omkull hela huset ist. Klättrar, tar sig framåt. Orädd osv. Bryr sig väldigt lite om böcker. Vilket storebror gjirt sen dag 1 typ. Mina är nyss fyllda 4 år och 21 mån.

    Jag tycker inte jag hör något som låter konstigt. Min 4 åring skriver sitt namn om jag bokstaverar för honom. Han har långt namn. Min väninnas dotter samma ålder skriver sitt namn men har 3 bokstäver i sitt namn. Varav två är samma bokstav. Säger ju sig självt att det inte är lika svårt att minnas och lära sig.

    Ta det lugnt.

  • Anonym (Maria­) Trådstartaren
    Thu 12 Sep 2019 14:32
    #13
    Anonym (Lugn) skrev 2019-09-12 10:54:52 följande:

    Lugn nu.

    Tycker inget av det låter anmärkningsvärt. Att hon inte kan skriva sitt namn t ex. Har hon långt namn? Känner hon igen sitt namn när hon ser det? Kan hon benämna bokstäver osv? Det är ju skillnad på att kunna skriva ?Eva? och ?Angelina? tänker jag. Klart att Eva är lättare att komma ihåg och också lättare bokstäver att forma.

    Och hon är 4 år.

    Du trodde inte hon skulle förstå instruktioner på bvc men hon gjorde ju det. Vad menar du att de kortade? Var nyss på 4 års kontroll med mitt barn. Kan inte minnas något moment som skulle kunna kortas av.

    Du jämför med syster och det är vanskligt. Det är två olika individer och utvecklar olika starka sidor. Mina två pojkar är väldigt olika varandra. Jag skulle säga den stora är mer kunskapstörstig och vetgirig. Mkt pratsam och vill förstå omvärlden. Varit det sen han var liten. Lillebror vill välta omkull hela huset ist. Klättrar, tar sig framåt. Orädd osv. Bryr sig väldigt lite om böcker. Vilket storebror gjirt sen dag 1 typ. Mina är nyss fyllda 4 år och 21 mån.

    Jag tycker inte jag hör något som låter konstigt. Min 4 åring skriver sitt namn om jag bokstaverar för honom. Han har långt namn. Min väninnas dotter samma ålder skriver sitt namn men har 3 bokstäver i sitt namn. Varav två är samma bokstav. Säger ju sig självt att det inte är lika svårt att minnas och lära sig.

    Ta det lugnt.


    Du har helt rätt. Hon har ett längre namn. Jag har egentligen inte tänkt så mycket på det tidigare (även om jag tänkt att storasyster var tidigare) men har nyligen reagerat på att jämnåriga i omgivningen ät väldigt verbala och framåt när det kommer till läsning. Hon kommer inte riktigt ihåg alla bokstäver i namnet även när jag säger dem men det brukar funka med en ledtråd (tex den med mage)

    När det gäller fyraårskpntrollen så visade de fler kort för hennes storasyster än vad de gjorde för henne.

    Någon nämnde tidigare att det är sorgligt att jag bedömer henne men riktigt så illa ät det inte. Hon är fantastisk på alla sätt och vis och jag rättar inte när hon säger fel.

    Hon har ett bra uttal men vänder byter ibland plats på subjekt och objekt vilket kan göra det lite svårförstått. Men i övrigt är det inte svårt att förstå henne.
Svar på tråden Är vår fyraåring sen?