• Fri 13 Sep 2019 11:42
    20073 visningar
    190 svar
    190
    20073

    Äta fläskkött eller ej

    Du talar om ett gemensamt beslut att inte servera barnet fläskkött på grund av pappas religiösa föreställningar, men nu verkar det inte som att du är bekväm med detta beslut. Det får mig att undra hur "gemensamt"  beslutet egentligen var.
    Religiösa personer har ofta en inställning att deras föreställningar och regler har företräde och måste respekteras av dem som inte delar deras tro. Var det "gemensamma" beslutet egentligen en eftergift inför mannens religiösa föreställningar?
    Egentligen är det väl inte världens största grej att inte servera vissa saker. Vår familj har också haft saker vi inte serverat, men det har handlat mer om vad vi tycker om, vad vi har råd med och våra matlagningskunskaper. I detta fall handlar matrestriktionerna om religiösa påbud och det är svårt att bortse från detta. Om ert barn inte får äta fläsk för att Koranen säger så, blir budskapet till barnet att Koranen är något man måste lyda. Att inte äta fläsk handlar inte bara om en maträtt, det handlar i grunden om föreställningen att de regler som Muhammed hittade på ska styra människors vardag än idag. Är detta ok för dig?

    Kan man vänta sig att det blir krav på fler "gemensamma beslut" grundade på religiösa idéer?

    Jag var under många år tillsammans med en muslimsk tjej, och jag hade inga problem att för egen del överse med hennes religiösa föreställningar eftersom jag var en vuxen man som själv kunde bestämma hur jag ville leva. Men när tanken på gemensamma barn dök upp insåg jag att det skulle bli svårt. Hon föreställde sig ju på fullt allvar att det fanns gudar som skulle straffa hennes barn om de inte levde enligt Koranen och jag kunde inte tänka mig att uppfostra mina barn med hänvisningar till religiösa påbud skapade för halvtannat årtusende sedan. Jag insåg att det var en omöjlig ekvation Vi skulle aldrig kunna komma överens om hur vi skulle presentera religion, ateism och religiösa levnadsregler för våra barn. Jag bestämde mig för att bryta förhållandet.

  • Fri 13 Sep 2019 11:48
    #80
    +1
    Smillefix skrev 2019-09-13 11:37:55 följande:
    Barnet är född muslim och är alltså muslim, helt säkert anser åtminstone pappan och hans familj det. Att vara muslim är något som tycks värdesättas högt även av muslimer som inte är särskilt religiösa, det är ändå en värdegemenskap som är viktig och få muslimer avsäger sig sin medfödda tro. Det har inte framkommit om pappan är praktiserande muslim (eller har jag missat det?) men även muslimer som aldrig ber eller fastar brukar åtminstone avhålla sig från att äta griskött. Det är ett kulturellt och känslomässigt tabu lika mycket som ett religiöst, och religionen har en betydligt starkare roll och är mer naturligt inflätad i samhället och hela livet i muslimska länder än i Sverige. Sverige är för övrigt svårt att jämföra med nästan något annat land i det avseendet eftersom vi är så extremt sekulariserade. Har vi ens några tabun som är så starkt inrotade i våra medvetanden som grundar sig i kristendomen, som muslimernas förbud mot att äta griskött? Ja förutom de självklara du ska icke dräpa eller begå äktenskapsbrott osv, men i matväg? De kanske är så självklara för oss att vi inte ens tänker på dem som religiösa regler? För en muslim är tanken på att äta griskött lika vämjelig som tanken på att äta människokött, kattögon, fårtestiklar, slemmiga maskar.. ja vad som nu är det smutsigaste och äckligaste du kan komma på som du nästan hellre dör än äter. Det är delvis kulturellt betingat (jämför med ätandet av hundkött och råttkött som är vanligt i vissa länder men otänkbart för de flesta svenskar, även om det säkert inte är något fel på köttet i sig) och nej, om jag fick barn med en kines skulle jag aldrig acceptera att han matade vårt barn med hundkött, tuppfötter och andra äckligheter vare sig vi var separerade eller ej.

    TS skriver att pappan aldrig skulle acceptera att barnet äter griskött, du har svaret där. Du gjorde ett val när du skaffade barn med honom och ni har en överenskommelse. Är det så principiellt viktigt för dig att få mata ditt barn med just griskött borde du aldrig ha skaffat barn med en muslim.
    Att någon "är född muslim" är en muslimsk föreställning. Det finns ingen "medfödd tro" som du påstår. All tro, eller för den delen brist på tro, påverkas av omgivningen. Det finns ingen självklarhet i att TS barn är muslim bara för att den ena föräldern är det. Det skulle faktiskt inte ens vara självklart om båda föräldrarna vore det.
  • Fri 13 Sep 2019 15:41
    #95
    +2
    Smillefix skrev 2019-09-13 13:42:18 följande:
    Nja det är ett sekulariserat svenskt synsätt på religion. Här väljer vi religion lika lätt och fritt som vi väljer politisk åskådning och allt är upp till individen att välja själv, t.o.m vilket kön man vill identifiera sig som. När en muslims barn föds skyndar han sig att viska en bön i det nyfödda barnets öra, genom det blir hen muslim och skyddas mot Satan. Jag har bott i flera muslimska länder och är gift med en muslim, vi praktiserar inte religionen och min man är inte särskilt religiös, men han följer muslimska traditioner långt mycket mer än jag följer kristna eller ens hedniska svenska. Och det är en självklarhet för honom att kalla sig muslim, han är född muslim och kommer därför alltid att vara det. Något han är stolt över och som är en viktig del av hans identitet. Skulle vi få barn vore det självklart att barnet är muslimskt, även om vi sedan inte uppfostra det alls enligt religionen. Men griskött skulle barnet aldrig få äta.
    Detta sätt att resonera är ett av skälen till att jag verkligen tycker mycket illa om islam. Det är naturligtvis upp till varje individ vilken religion denna vill tillhöra. Det gäller även barn. Det är inte föräldrarnas sak att bestämma och är det två föräldrar inblandade så är det inte självklart att den ena förälderns vilja ska gälla bara för att hen råkar tro på gudar.
    Att din man kallar sig muslim är hans ensak, precis som det är varje barns, även ert barns, ensak vad hen vill tro på eller kalla sig.
  • Fri 13 Sep 2019 15:45
    #96
    +1
    Smillefix skrev 2019-09-13 14:16:58 följande:
    Jag menar att här i Sverige tar vi extremt lätt på religion och väldigt få kallar sig ens kristna. För oss är det snarare lite suspekt med religiösa människor vare sig de är muslimer, kyrkliga eller frireligiösa. Men självklart anser vi att alla har rätt att tillhöra vilken religion de vill, det är t.o.m ok att mixa och matcha eller byta religion lite när man känner för det. "Jag tror inte på Gud men jag tror på en högre makt.. gillar idén bakom buddhismen och jag gillar att gå på yoga så jag mixar in lite hinduism också.. men jag gifter mig i kyrkan!" Någon som hört det resonemanget förut?

    Jag är likadan själv, jag konverterade till islam för några år sedan (innan jag träffade min man, jag gjorde det pga mitt eget sökande och för att jag levde i ett muslimskt land och ville komma med i gemenskapen) men jag är en väldigt "svensk" muslim och väljer lite fritt av det jag tycker är bra i religionen och struntar i det jag inte håller med om.

    Klart att jag tycker religionsfrihet är bra! Men vi kan inte utgå ifrån vårt extremt sekulariserade synsätt utan måste förstå att i de flesta andra kulturer tar man mycket mer allvarligt på religionen och det är oavsett om du är en muslim, jude eller bara polsk katolik. Religionsfrihet i Sverige innebär att respektera både dem som är djupt troende och dem som kallar sig ateister, och hela spektrat där emellan.

    TS skaffade barn med en muslim, jag hoppas att de samtalade i någon mån innan de skaffade barn om hur de vill att barnet ska uppfostras och kom de då överens om att barnet exempelvis inte ska äta griskött, ja då kan inte TS nu plötsligt ångra sig och börja kräva att få göra något som faktiskt är haram enligt faderns religion. Jag vidhåller, är det så principiellt viktigt för TS att mata sitt barn med griskött, ja då borde hon ha hittat en svensk kille, eller en tysk kanske, och skaffat barn med honom istället.
    Jag tar vår svenska religionsfrihet väldigt seriöst. Tyvärr verkar många muslimer ta lätt på religionsfriheten. Det ser jag som ett stort problem.
    Jag tar också min ateism väldigt seriöst.
    Blanda inte ihop ateism med lättsinne! För oss ateister kan vår övertygelse om att det inte finns några gudar vara minst lika viktig som religiösa människors tro.

    I TS fall var det ju inte bara hon som skaffade barn med en muslim utan även en muslim som skaffade barn med en som inte var det. Varför inbillar sig muslimer så ofta att andra ska anpassa sig till just deras religiösa föreställningar.
  • Sat 14 Sep 2019 07:32
    +1
    Smillefix skrev 2019-09-13 16:10:37 följande:
    Det är inte något särskiljande för just islam, i alla religioner i hela världen föds och indoktrineras du in i en religion vare sig du är kristen, katolik, hindu, muslim, jude, mormon osv. Religion och kultur är något du får hemifrån och från samhället du lever i. Det är vi svenskar som särskiljer oss genom att ha väldigt svaga band till kyrkan, och kyrkan till samhället. Kyrkorna står kvar som historiska monument i kulturlandskapet och det var länge sen barn nöddöptes om de föddes svaga för att de skulle upptas i den kristna församlingen innan de dog.

    Det är naturligtvis föräldrarnas sak att bestämma vilken religion barnet ska tillhöra. Som vårdnadshavare har du rätt att ansöka om inträde i en församling, samt att lämna den, för ditt barns räkning. Det är alla föräldrars rätt att ge sina barn den kulturella, politiska och religiösa fostran som de anser lämplig, och det oavsett om du är muslim, sverigedemokrat eller socialdemokrat.

    I ett föräldraskap har man ett ansvar att samarbeta och komma överens om exempelvis vilken religion barnet ska tillhöra och grundläggande synsätt på barnens uppfostran och fostran. Sånt är ju bra att ha kommit överens om i förväg och det finns klara fördelar av den anledningen med att skaffa barn med någon som har liknande synsätt och religion som en själv. Eller att välja en partner som har stor respekt och förståelse för religionen om den är viktig för en.

    Jag är själv uppvuxen i en ateistisk familj men har alltid fått höra att jag väljer helt själv. Eftersom min man är muslim och religionen är en viktig del av hans kultur och identitet skulle vi ge barnet åtminstone grundläggande muslimsk fostran och kunskap, sedan skulle han självklart få välja själv när han är stor nog.
    Om vi återgår till TS fall,  handlar det ju om att en av två föräldrar vill diktera religiösa föreskrifter som ska gälla för deras gemensamma barn. Jag kan inte se att pappans regler har större berättigande bara för att han är muslim. Att en överenskommelse ska gälla för evigt när en av parterna uppenbarligen inte längre gillar den är inte rimligt i synnerhet som "överenskommelsen" uppenbarligen endast tillgodoser den ena partens intressen.

    Att muslimer har den befängda idén att människor föds med en tro (det saknas fullständigt belägg för det påståendet) betyder ju inte att de som inte tror detta måste rätta sig efter det.
  • Sat 14 Sep 2019 17:50
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-13 21:42:53 följande:
    Hur vet du att jag är svensk? Men ska inte hålla på gå in på detaljer. Barnet har ju två traditioner jul, påsk, midsommar. Barnet är född i Sverige och hans far är muslim. Så han har två kulturer. Vad fattar ni inte?!

    Det är det här ser blir barn blir curlade för mkt, inga gränser alls. Tycker synd om våran kommande generation.

    Svarar inte mer.
    Det vi inte fattar är varför faders regler ska gälla över moderns önskningar bara för att fadern råkar vara muslim. Det har ni inte förklarat. Det verkar som att det är ni, du och smillefix, som inte fattar att barnet har två kulturer och inte bara pappans.
    Att äta fläskkött är inte något curlande.
    Om någon blir curlad i denna historia är det den muslimska pappan! Han borde växa upp och inse att hans tro inte är lag för hans ex-fru/flickvän.
  • Mon 16 Sep 2019 11:19
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-15 15:53:46 följande:

    Åh herregud.

    Ni borde verkligen bara acceptera att andra har kulturer.

    Ni tror verkligen att man ska bryta kultur för at hon är skild ifrån sitt ex? Dem kom överens redan när dem va tillsammans. Det kan man inte bara bryta.

    Så nu tycker att det är ok om ni har två olika matkulturer om ni skiljer er? Patetiska människor.


    Det är uppenbart att det är DU som inte kan acceptera att andra har en annan kultur. 

    Pappan i det fall det handlar om, här drivit igenom en "överenskommelse" som modern uppenbarligen inte är bekväm med. Det är två föräldrar med två olika uppfattningar, men det verkar du ha väldigt svårt att förstå. Varför är det pappans regler som ska gälla i detta fall. För att pappan tror på någon gud? Det är inte så samhället fungerar. Religiösa har inte beslutanderätt över dem som inte är religiösa. 

    Varför skulle mamman inte "få byta kultur för att hon är skild ifrån sitt ex"? Varje människa bestämmer väl själv vilken kultur de vill leva efter, så länge ingen annan mån dåligt av det. Och för din kännedom: Man mår inte dåligt av att äta fläskkött.
  • Mon 16 Sep 2019 11:58
    +2
    Gameofthrones skrev 2019-09-16 11:34:59 följande:
    Har jag sagt att man mår dåligt utav äta fläsk?! Nu får du fan ta ge dig. Nu är det så här när man ger in sig på andra kulturer ska man respektera det såsom våran kultur. Därefter möts man och hon valde från början att avstå från kött till barnen. Överenskommelse ska hållas även i skilda vägar!!!!!

    Det var ett jävla tjat!. Ni är helt blinda. Det märks att många av bara JAG som. Gäller här.

    ( slår mig just i pannan, douh)

    I mina ögon är det DU, Gemofthrones, som  saknar respekt för andra kulturer som tycker en mor att anpassa sig till en kultur som hon uppenbarligen inte är bekväm med. Det är DU som står för den mest själviska inställningen i detta sammanhang eftersom DU uppenbarligen anser att det är andra som ska respektera DIN kultur och DINA religiösa föreställningar och att den respekten ska visas även i det privata hemmet av personer som inte delar DIN kultur.


     


    Det är DU som om och om igen tjatar om att den muslimska faderns kultur måste respekteras, men aldrig andas ett ord om att modern också har en kultur och att den förtjänar respekt. Du upprepar att modern har ?gett sig in i en annan kultur? men vägrar inse att fadern har gjort detsamma. 

    Det är DU som är oförskämd och kallar dem som inte böjer sig för DIN kultur och DINA religiösa föreställningar för "patetiska", det är DU som tycker att vi har för mycket "uttrycksfrihet" (vad menar du med det egentligen. Är det DIN religion som ska avgöra hur vi andra för uttrycka oss?). Det är DU som häver ur dig att vi uppfostrar våra barn fel. Fel på vilket sätt då? För att vi äter fläskkött? Nu är det min tur att slå mig för pannan.

  • Mon 16 Sep 2019 13:52
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-16 12:37:25 följande:
    Har jag någonsin sagt att jag tycker att det är fel och äta fläskkött!? Enligt den kulturen tycker jag ska respekteras! Jag äter allt kött. Våran kultur ska respekteras då ska dem mötas göra en kombination med överenskommelse. Som dem har gjort.

    Ja det tycker jag, endel föräldrar är mesiga med barnens mat, därför många har kräsna barn idag.

    Det är du som ältar om sanna och så blir det samma svar. Ifrån mig.
    Du har upprepade gånger skrivit att det är fel att låta barnet äta fläskkött för att fadern ENSIDIGT önskar att barnet inte ska äta fläskkött. 
    Så har i alla fall jag läst dina inlägg. Om du menar något annat så får du gärna förtydliga det.

    Att du tycker att DIN kultur ska respekteras är inte heller något som går att missa. Att du dessutom tycker att andra kulturer INTE behöver respekteras är också ganska tydligt. Samt din uppfattning att vi andra är "mesiga" och att det på något sätt fördärvar barnen om man ger dem fläskkött även om det är väldigt oklart hur detta med vår mesighet, fläskköttet, och vår förkastliga barnuppfostran hänger ihop.
    Kanske beror det på att vi har för mycket "uttrycksfrihet"? Du kanske tycker att vi borde ha lite censur, eller?
  • Mon 16 Sep 2019 13:54
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-16 13:28:00 följande:

    Grattis kom ni på det nu!?

    Ja han har ju accepterat våra högtider, julen, midsommarafton, påsken.

    Kan hon inte så låta barnen äta det dom vill förutom gris!? Hon äter det hon vill. Hon kan äta fläskkotlett när barnen inte är hemma eller ute på restaurang!?

    Vilket jävla tjat.


    Du vill inskränka en kvinnas rätt att bestämma över sitt eget barn och när någon protesterar mot din åsikt att den muslimska pappan ska ha vetorätt över barnets matvanor kallar du det för tjat. 
    Vad är det för fel med att "tjata" om individens frihet?
  • Mon 16 Sep 2019 14:43
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-16 14:05:17 följande:
    Du borde göra en resa till Mellanöstern. Bo där rätt länge så du förstår det perspektivet. Eller annat land med ngn annan tro. Men just nu handlar det om muslimsk person

    Han har accepterat våra högtider då borde hon göra det med.
    Du har fel. Det handlar inte om en muslims person. Det handlar om tre personer, varav endast EN är muslim, nämligen pappan.

    Jag har arbetat i Mellanöstern. Jag har varit tillsammans med en muslimsk kvinna i många år. Därför menar jag att man ska vara mycket försiktig med eftergifter för islam. 
    Islam har ingen respekt för andra kulttur, vilket du om och om igen bevisar genom att hävda att mamman måste böja sig för pappans religiösa föreställningar.
  • Tue 17 Sep 2019 15:40
    +3
    Gameofthrones skrev 2019-09-16 15:16:17 följande:
    Jag har inte fel. Du är en nog en insnöad person . Som inte vill fatta. Du har förmodligen varit i Mellanöstern men har du sett verkliga Mellanöstern?! Men det är skitsamma.

    Ja absolut, man ska följa mannens tradtion och han ska acceptera såsom min tradtion. Och saker kommer i kläm då är det bara hitta en lösning.

    Hon ( TS) gick med på det och valde det då måste man stå för det!?! Överenskommelsen
    Jo, du har alldeles uppenbart fel när du låtsas som att detta handlar om en person, den muslimska fader, och att denna person ensam bestämmanderätt över barnet. 

    Jag har därför lite svårt att inse vad förhållandena i Mellanöstern har för betydelse för denna familj boende i Sverige.. 
    Av länderna i Mellanöstern är det bara Tunisien och Israel som räknas som något slags demokratier. 13 av länderna har dödsstraff för dem som lämnar islam inskrivet i sina lagar, människor straffas för hädelse. På vilket sätt tycker du att man ska använda Mellanöstern som rättesnöre i något som helst sammanhang.

    Min tid i Mellanöstern och min tid tillsammans med min muslimska flickvän har fått mig att förstå att  inom det islam finns en föreställning om att islams regler går före allting annat. Så är det inte! 

    Människor har rätt att ändra sig, människor har rätt att byta religion, människor som inte önskar följa islams regler behöver inte följa islams regler även om de har gjort så tidigare. 

    Det är uppenbart att du är insnöad eftersom du inte erkänner individers frihet utan fortsätter förutsätta att islam har något slags överhöghet gentemot någon som inte ens är muslim.
  • Thu 19 Sep 2019 17:49
    Gameofthrones skrev 2019-09-18 07:20:51 följande:
    Vilket långt inlägg du gör, du har nog läst i Wikipedia för få snabb information och predika till mig.

    Du ska absolut inte säga ngt om att jag inte vet om individens frihet du vet inte vem jag är, vad jag sysslar med och vad jag har för bakgrund och erfarenheter.

    Man vet aldrig vad det är för person du möter på Ica, Coop, den som sitter i kassan kan vara insider/konsult för ge information, den som är i receptionen möter kunder/ klienter /patienter så fort man visar avvikande beteende, eller hur personen beter sig, om den gör ett gott intryck, sägs till kollegor / chef direkt. Söker du jobb och är otrevlig mot receptionen tror du att du får jobbet sen?!

    Självklart har människor rätt och ändra sig men inte i detta fall. Hon måste säga detta först innan TS gör ngt. Jag tror inte detta fall är rätt och ändra sig.
    Det är väldigt svårt att argumentera med dig eftersom du främst använder oförskämdheter blandat med insinuationer, kryddat med en ganska tydlig uppfattning om att islam har något slags förkörsrätt. 

    Hur många gånger har du inte gjort antydningar om att svensk barnuppfostran är usel? Vad har det ens med fläskkött att göra?
    Hur många gånger har du inte resonerat på ett sätt som i alla fall på mig ger intryck av att du anser att islam har något slags förtur trots att vi pratar om att det handlar om ett barn med bara en muslimsk förälder?

    Jag har inte skrivit att du inte vet något om individens frihet. Jag skrev att du inte erkänner den, vilket är ganska tydligt i det du skriver. 
  • Thu 19 Sep 2019 17:51
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-17 14:55:48 följande:
    Varför skaffar man barn när man inte kommer överens!? Hon gjorde ett val. Då ska man stå för det.

    Inga mer kommentarer.
    Även mannen har gjort ett val då han skaffade barn med en person som inte är muslim. Han borde ha insett att det var fullt möjligt att hon inte vill uppfostra sitt barn till muslim i och med att hon själv inte är det.
Svar på tråden Äta fläskkött eller ej