• Anonym (I'm a loser baby)
    Wed 11 Sep 2019 19:40
    458 visningar
    26 svar
    26
    458

    Ni som gått ner i lön

    Nån som blivit tvungen att gå ner i lön av någon orsak? Kanske haft svårt att hitta kvalificerat jobb. Hur hanterade ni det?

  • Svar på tråden Ni som gått ner i lön
  • Anonym (I'm a loser baby) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 22:37
    #11
    Michael 310 skrev 2019-09-11 21:28:16 följande:

    Hade inte så mycket val. Vart uppsagd tillsammans med 200 andra och hittade inget jobb i Sverige med motsvarande lön. Gick ner 36000 i månaden ungefär. Totalt värdelöst fick dra ner på allt och byta bil till en billigare.


    Det var en rejäl bit. Beroende på lön förstås. Men har du fortfarande en lön på säg 80.000 eller mer så går det ingen nöd på dig.

    Hade du inte köpt din bil när du tjänade så bra? Eller varför fick du byta?
  • Thu 12 Sep 2019 05:58
    #12
    Anonym (I'm a loser baby) skrev 2019-09-11 22:37:10 följande:

    Det var en rejäl bit. Beroende på lön förstås. Men har du fortfarande en lön på säg 80.000 eller mer så går det ingen nöd på dig.

    Hade du inte köpt din bil när du tjänade så bra? Eller varför fick du byta?


    Gick ner från 66000 till 30000 så det vart definitivt kännbart. Nu klarar man sig fortfarande helt ok på 30000 så gick ingen nöd på mig på det sättet.

    Bilen handlade om driftskostnader svindyr försäkring 19000/år och en förbrukning på 1,2l/mil Och service som var allt annat än billig.
  • Thu 12 Sep 2019 06:29
    #13
    Tiina87 skrev 2019-09-11 20:07:06 följande:

    Vad sa facket? En lön får normalt sätt inte sänkas även om jobbet ändras. Personligen hadd jag aldrig godtagit det.


    Det där är en vanlig missuppfattning, byter man tjänst så behöver inte lönen hänga med. En del arbetsgivare är schyssta och låter den göra det ändå men de behöver faktiskt inte det.
  • Tiina8­7
    Thu 12 Sep 2019 09:32
    #14
    MsFry skrev 2019-09-12 06:29:35 följande:

    Det där är en vanlig missuppfattning, byter man tjänst så behöver inte lönen hänga med. En del arbetsgivare är schyssta och låter den göra det ändå men de behöver faktiskt inte det.


    Jag tolkade inte sol att vederbörande bytte tjänst frivilligt utan att hennes arbetsuppgifter reducerades.
  • Anonym (qwert­y)
    Thu 12 Sep 2019 09:56
    #15

    Jag bytte jobb vid årsskiftet och fick gå ner lite i lön. Höjde min grundlön något, men jag slutade jobba skift och tappade OBt. Det är några tusenlappar mindre varje månad. Har fått längre pendling och dyrare pendlarkort, men nu slipper jag jobba skift, jag lämnade ett arbete där jag hade alldeles för lite att göra och som jag kände mig överkvalificerad för. Största praktiska fördelen som jag ser det är att jag nu är statligt anställd, med 35 dagars semester i stället för 25, samt att jag inte längre behöver jobba obekväma arbetstider. Men det viktigaste är att jag nu har fullt upp med roliga arbetsuppgifter på en spännande arbetsplats som jag trivs på. Helt klart värt det jag förlorade i pengar.

  • Thu 12 Sep 2019 11:37
    #16
    Tiina87 skrev 2019-09-12 09:32:20 följande:

    Jag tolkade inte sol att vederbörande bytte tjänst frivilligt utan att hennes arbetsuppgifter reducerades.


    Ja? Det beror så klart på vilket avtal man går på men själva knäckfrågan är egentligen om omplaceringen var okej. Var den det så får arbetsgivaren sänka lönen till aktuell tjänsts nivå. Men den ska förhandlas med arbetstagaren vilket verkar ha gjorts här. Så arbetsgivaren har uppfyllt sin plikt.
  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 11:50
    #17

    Jag drabbades av utmattningsdepression och tvingades byta bransch helt för mitt välmåendes skull. Det har inneburit att jag får börja på noll igen och har därmed mer än halverat inkomsten, från 52k till 23. 

    Jag tänker såhär att vi generellt sett är alldeles för mycket penga- och statusfixerade. Vi värderar oftast bankkontot högre än hälsan, sen sitter vi där gamla och bittra. Idag lever jag i nuet och njuter av det lilla i stunden. Fastän jobbet kan vara stressigt upplever jag inte det som det utan mer att det är "bråttom". Stressen påverkar mig alltså inte idag.

    Hur man hanterar det ekonomisk? Man reviderar sina värderingar och rättar munnen efter matsäcken, det är faktiskt inte svårare än så.

  • Anonym (Bee)
    Thu 12 Sep 2019 12:01
    #18
    Anonym (I'm a loser baby) skrev 2019-09-11 19:40:26 följande:

    Nån som blivit tvungen att gå ner i lön av någon orsak? Kanske haft svårt att hitta kvalificerat jobb. Hur hanterade ni det?


    Jag har gått ner rejält i lön 10000kr i månaden. Från att få ut ca 30000 efter skatt till ca 20000 efter skatt. 

    Jag gjck igenom alla mina utgifter och drog ner på alla fasta kostnader som jag kunde dra ner på. Avslutade alla abbonemang som jag kände att jag kunde leva utan. Började planera matinköp noggrannare och veckohandla, alltid ta med mat till jobbet. Slutade äta ute osv. Har dragit ner flera tusen enbart på mat och att avsluta abbonemang.

    Och sen behöver jag såklart tänka efter mer när det gäller övriga inköp, kläder, smink, hår och hudvård. Jag tar omvägar och hittar på billigare affärer.

    Men över lag tycker jag att jag har kunnat hålla samma livskvalitet och sparar ungefär lika mycket, det kräver bara lite mer planering.
  • Anonym (Mm)
    Thu 12 Sep 2019 12:06
    #19
    Anonym (I'm a loser baby) skrev 2019-09-11 20:04:06 följande:

    Förstår att det fortfarande känns surt. Oavsett om man klarar av det så skulle man kunna uppgradera boendet eller bilen, resa till ett finare resmål...

    Tog du upp det med facket? Man får inte sänka en anställds lön har jag för mig.


    Det beror på hur hennes lön var utformad. Får man en lönehöjning så kan inte arbetsgivaren sänka den igen utan den anställdes medgivande. Och det skulle nog de flesta anställda inte gå med på. Men en chef kan också ge något som kallas lönetillägg. Det handlar om ett tillägg på lönen kopplat till ett visst ökat ansvar. Om den anställde slutar ha det ansvaret försvinner ovkså lönetillägget.
  • Anonym (Mm)
    Thu 12 Sep 2019 12:08
    #20
    Tiina87 skrev 2019-09-11 20:07:06 följande:

    Vad sa facket? En lön får normalt sätt inte sänkas även om jobbet ändras. Personligen hadd jag aldrig godtagit det.


    Det beror på om de nya jobbet genererade en löneförhöjning eller ett lönetillägg. Det sistnämnda får chefen ta bort. Men det förstnämnda får chefen inte sänka utan samtycke.
  • Anonym (Mm)
    Thu 12 Sep 2019 12:12
    #21
    MsFry skrev 2019-09-12 06:29:35 följande:

    Det där är en vanlig missuppfattning, byter man tjänst så behöver inte lönen hänga med. En del arbetsgivare är schyssta och låter den göra det ändå men de behöver faktiskt inte det.


    Jo. Har man fått löneförhöjning får inte chefen sänka den utan ens samtycke även om chefen vill ge en andra arbetsuppgifter. Han man ett lönetillägg kopplat till ett visst ansvar får det dock tas bort om ansvaret försvinner.

    Självklart kan dock ens månadslön sänkas om man frivilligt söker en annan tjänst som har lägre lön.
  • Thu 12 Sep 2019 12:35
    #22
    Anonym (Mm) skrev 2019-09-12 12:12:13 följande:

    Jo. Har man fått löneförhöjning får inte chefen sänka den utan ens samtycke även om chefen vill ge en andra arbetsuppgifter. Han man ett lönetillägg kopplat till ett visst ansvar får det dock tas bort om ansvaret försvinner.

    Självklart kan dock ens månadslön sänkas om man frivilligt söker en annan tjänst som har lägre lön.


    Den kan även sänkas om den tjänst man har försvinner och man blir omplacerad till något annat. Själva bytet av tjänst ska förhandlas men lönen får sättas enligt den nya tjänstens.

    Det handlar inte renodlat om nya arbetsuppgifter utan att man får en helt annan tjänst vid exempelvis neddragningar eller omstruktureringar.
  • Anonym (Ellen­)
    Thu 12 Sep 2019 12:42
    #23
    Anonym (Mm) skrev 2019-09-12 12:12:13 följande:
    Jo. Har man fått löneförhöjning får inte chefen sänka den utan ens samtycke även om chefen vill ge en andra arbetsuppgifter. Han man ett lönetillägg kopplat till ett visst ansvar får det dock tas bort om ansvaret försvinner.

    Självklart kan dock ens månadslön sänkas om man frivilligt söker en annan tjänst som har lägre lön.
    Du blandar lite äpplen och päron här. Handlar det om omorganisation så blir du ju indirekt uppsagd och erbjuden en annan tjänst som du tackar ja eller nej till.
    I det läget får man ju förutsättningarna klara för sig och sedan är det upp till den enskilde att antingen acceptera den nya tjänsten med de villkor som kommer med den, som tex. lön.
    Eller tacka nej och därmed riskera att bli uppsagd och stå utan jobb.

    Jag jobbar delvis med frågor likt denna och i vårt kollektivavtal finns angivet som en lönetrappa som man använder sig av när man pga arbetsbrist eller omorganisation "flyttar" folk inom organisationen. Där växlar man ner lönen över en förutbestämd tidsperiod och man kan även frysa lönen så att vederbörande inte deltar i lönerevisionen för x antal år framöver.

    För mig är det dock helt solklart att om jag tex frånträder en chefstjänst för att jag inte kan eller vill fortsätta vara chef så kan jag inte förvänta mig att få en chefslön för att göra en handläggares uppgifter. Jag har sett många exempel där man frångår vårt avtal och den möjlighet som finns där, och låter folk jobba vidare med höga löner på helt andra positioner. Men det är inte konsekvent fel att göra så utan är enligt vissa avtal fullt görbart.
  • Anonym (Lyckl­igare nu)
    Thu 12 Sep 2019 18:09
    #24
    Anonym (I'm a loser baby) skrev 2019-09-11 19:40:26 följande:

    Nån som blivit tvungen att gå ner i lön av någon orsak? Kanske haft svårt att hitta kvalificerat jobb. Hur hanterade ni det?


    Jag har inte blivit tvingad att gå ner i lön, det gjorde jag självmant när jag bytte jobb. Jag trivdes verkligen inte på mitt förra jobb. Dålig stämning på arbetsplatsen, en chef som var totalt oengagerad, lat, slapp och ljög sig undan obekväma situationer. Det var kaos. Så jag bytte jobb och gick ner rätt mycket i lön. Men nu har jag inte en klump i magen när jag ska till jobbet, jag har kul på min arbetsplats och har trevliga kollegor och en engagerad chef.

    Den enda nackdelen med att byta jobb när jag försökte vägde för- och nackdelar var lönen. Men herregud, pengar ÄR inte allt. Jag mår hellre bra och tjänar lite mindre än tvärt om.
  • Anonym (nöjd 45 åring.­)
    Thu 12 Sep 2019 18:18
    #25

    Bytte jobb tidigare i år.
    Jobbar i samma företag så jag behåller mina anställningsår, kontaktnät.
    Underbart att jobba dagtid, sova på nätterna, ledig alla klämdagar...
    Det tråkiga är att all OB och lediga vardagar försvann.
    Jag mår så mycket bättre.

  • Thu 12 Sep 2019 18:19
    #26

    För att få mer givande uppgifter inom ett område som intresserar mig mer har jag nyss gått från fastanställd på heltid, med 32 semesterdagar per år och bonus till 75 % tidsbegränsad projektanställning. Jag gick upp i grundlön men i och med nedgång i tid blir det en förlustaffär. Men eftersom det var helt frivilligt så finns det egentligen inget att hantera, inkomsttappet kompenseras nog till stor del av att jag oftare hinner/orkar laga mat hemma så jag "slipper" ute mat och uteluncher.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Ni som gått ner i lön