• Anonym (ung kille)

    Att leva med MS

    Hej,

    Min sambo har fått sjukdomen MS och det påverkar ju oss alla och sjukdomen är svår på många sätt. Någon annan som kan ge råd om detta? Sexlivet påverkas ju också väldigt mycket och lusten finns ju till kvinnan på samma sätt som tidigare men hennes intresse har helt försvunnit. Några tips på hur man ska göra och tänka?

  • Svar på tråden Att leva med MS
  • Anonym (Peppa)
    Anonym (ung kille) skrev 2019-09-12 07:33:22 följande:

    Hej,

    Min sambo har fått sjukdomen MS och det påverkar ju oss alla och sjukdomen är svår på många sätt. Någon annan som kan ge råd om detta? Sexlivet påverkas ju också väldigt mycket och lusten finns ju till kvinnan på samma sätt som tidigare men hennes intresse har helt försvunnit. Några tips på hur man ska göra och tänka?


    Jag har haft MS i drygt 10 år. Jag har inte märkt att min sexlust minskat. Jag har öht inte hört att sjukdomen kan påverka lusten. Inte direkt i alla fall. Om hon nyligen fått diagnosen är det nog väldigt många jobbiga tankar som snurrar i huvudet. Sex är inte det första man tänker på i det läget. är det så är det bäst att hon "får landa" först.

    Man kan drabbas av nån form av neurologisk smärta och är man drabbad av det vill man kanske inte ha sex. Det kan också vara så att man känner som obekväm med sig själv och sin kropp pga sjukdomen. Man känner inte igen sin kropp. Man kan också ha må dåligt pga biverkningar av nån medicin såklart.

    Jag har varit hos sexolog. Mest för att jag blev erbjuden det och tyckte att det var intressant. Jag kan rekommendera det! Hon pratade mycket om att ta det lugnt och stegvis. Att börja med att bara smeka varandra. Att bestämma i förväg att det inte skulle bli mer än så och hålla det.
  • Anonym (Peppa)

    Kan tillägga att jag blev remitterad till sexolog via neurologen!

  • Anonym (ung kille)

    Att sexlusten påverkas av MS är väldigt vanligt och naturligtvis många svåra känslor. En sexolog tror jag också vore bra att träffa.

  • Anonym (Peppa)
    Anonym (ung kille) skrev 2019-09-12 09:16:14 följande:

    Att sexlusten påverkas av MS är väldigt vanligt och naturligtvis många svåra känslor. En sexolog tror jag också vore bra att träffa.


    Där ser man. Det har jag aldrig hört faktiskt, men eftersom jag blev tillfrågad om jag var intresserad av att träffa sexolog av neurologiteamet så kan det väl vara så. Jag blev också tillfrågad om jag ville träffa dietist och sjukgymnast. Jag sa ja till allt!

    Om din sambo är intresserad av det kan sexolog som sagt vara bra. Då kan ni få klarhet i vad den minskade sexlusten beror på. Om det är en biverkan av en medicin är det i och för sig bättre att ta upp det med läkare.

    Jag hoppas att det löser sig och att ni får träffa någon som kan hjälpa er. Behövs det får ni ligga på.
  • Queeniee42

    Det måste ju vara en tuff tid direkt efter besked så sexlivet kanske inte är det som din sambo fokuserar på i nuläget. Prata med henne och lyssna på vad hennes tankar snurrar runt...

Svar på tråden Att leva med MS