• Fenestra

    Östrogen

    Ska man ta eller inte ta östrogen? Vill veta vilka är era erfarenheter av behandling? Tankar och funderingar kring det. Någon som har provar bioidentiska hormoner? 
    Blev ni bättre/ sämre/ oförändrade i ert mående?
    Tacksam för alla svar.

  • Svar på tråden Östrogen
  • Anonym (A)

    Jag blev ordinerad östrogen då jag hamnade i klimakteriet tidigt (32). Både för att avhjälpa mina svettningar men också för att min kropp behöver det för att bla förhindra benskörhet.
    Är nu 45 och äter det fortfarande och ska så göra många år till enligt min professor.
    Det hjälper absolut mot svettningarna men i omgångar får jag dessa ändå. Samt kan få extremt ont i brösten i perioder.

  • Anonym (klimakteriehäxan är ingen myt)

    Många kvinnor vill ju försöka klara sig på naturlig väg men de flesta får ett helvete mer eller mindre. Mitt började med extrema sömnstörningar, brist på livslust och ansamling av vätska och viktuppgång runt 47-48. Också väldigt oregelbundna menstruationer, täta urinvägsinfektioner, smärta vid sex och svamp hela tiden, samt katastrofala svettningar ( hade ibland upp till 30 attacker på en timme) svettades igenom kappor, och luktade pyton ca 10 min efter dusch osv. Helt ohållbart och gjorde att jag inte orkade vara bland folk eller ha sex.

    Jag stod inte ut ,ed alla syptomen och kunde inte sköta mitt jobb, så började med bioidentiska "Divigel "+ "Provera" innan mensen försvann. Svettningarna blev ca 80-90% bättre. Sömnen kanske 50-60% bättre. Jag började även med lokalt östrogen i krämform "Ovesterin" i underlivet 2 ggr/vecka vilket var det bästa jag gjort. Underlivet blev friskt och motståndskraftigt igen och dofterna blev mer normala. Urinet började nämligen lukta starkt av urinoar pch manslikt efter mensen upphörde. Fruktansvärt och pinsamt. Luktade värre än min man.

    Ca ett år efter mensen tappade jag sorgligt nog otroligt mycket fasthet och fyllighet. i huden. Jag blev slapp och rynkig mer eller mindre över en natt. kändes det med påsar under ögonen och allmänt trött och litet utseende.  Samtidigt som håret blev som svinto och jag tappade ögonbryn och fick dåliga fransar mm.

    Allt håret gick till mustaschen istället;) Klimakteriet är liksom "välkommen till helvetet" så skulle verkligen rekommendera hormoner i alla former. Tror jag hade avlidit utan eller varit ett psykfall. Men jag har kompisar som tillhört de lyckliga 30 % av kvinnorna som inte fått några eller bara lindriga symptom, så du kan ju  ha tur

  • Anonym (n)

    Jag mår hyfsat under klimakteriet och har inte ätit medicin.

  • Anonym (A)

    Det där lukten av urin gör mig galen! Kan jag testa ovesterin trots att jag redan äter östrogen tror du?

  • Anonym (Jag med)
    Anonym (A) skrev 2019-09-12 15:47:22 följande:

    Jag blev ordinerad östrogen då jag hamnade i klimakteriet tidigt (32). Både för att avhjälpa mina svettningar men också för att min kropp behöver det för att bla förhindra benskörhet.
    Är nu 45 och äter det fortfarande och ska så göra många år till enligt min professor.
    Det hjälper absolut mot svettningarna men i omgångar får jag dessa ändå. Samt kan få extremt ont i brösten i perioder.


    Oj, hamnade du så tidigt i klimakteriet? Det måste vara ovanligt.
    Jag fyller 52 snart och fick min sista mens i april. Och nu brottas jag med tanken om jag skall ta eller inte ta östrogen.
    Var på st. Görans gynkliniken för några månader sedan (/väldigt opersonligt och stressigt möte med någon som heter Hilde) och fick recept på bioidentiska hormoner. Men har inte påbörjat behandling. Känner mig kluven.

    Jag svettas inte och mår någorlunda bra med ett undantag - jag går upp i vikt ( 5 kg på 6 månader). 

    Jag undrar hur skulle du må om du inte åt hormoner?
  • Anonym (A)

    (Jag med) jag gjorde ett uppehåll på några månader och svettningarna på nätterna är helt galna. Sen träffade jag min professor som ?skällde ut? mig och efter det så tar jag östrogen igen.

    Vi har tidigt klimo i släkten så nåt fel är det på oss

  • Fenestra
    Anonym (klimakteriehäxan är ingen myt) skrev 2019-09-12 16:56:28 följande:

    Många kvinnor vill ju försöka klara sig på naturlig väg men de flesta får ett helvete mer eller mindre. Mitt började med extrema sömnstörningar, brist på livslust och ansamling av vätska och viktuppgång runt 47-48. Också väldigt oregelbundna menstruationer, täta urinvägsinfektioner, smärta vid sex och svamp hela tiden, samt katastrofala svettningar ( hade ibland upp till 30 attacker på en timme) svettades igenom kappor, och luktade pyton ca 10 min efter dusch osv. Helt ohållbart och gjorde att jag inte orkade vara bland folk eller ha sex.

    Jag stod inte ut ,ed alla syptomen och kunde inte sköta mitt jobb, så började med bioidentiska "Divigel "+ "Provera" innan mensen försvann. Svettningarna blev ca 80-90% bättre. Sömnen kanske 50-60% bättre. Jag började även med lokalt östrogen i krämform "Ovesterin" i underlivet 2 ggr/vecka vilket var det bästa jag gjort. Underlivet blev friskt och motståndskraftigt igen och dofterna blev mer normala. Urinet började nämligen lukta starkt av urinoar pch manslikt efter mensen upphörde. Fruktansvärt och pinsamt. Luktade värre än min man.

    Ca ett år efter mensen tappade jag sorgligt nog otroligt mycket fasthet och fyllighet. i huden. Jag blev slapp och rynkig mer eller mindre över en natt. kändes det med påsar under ögonen och allmänt trött och litet utseende.  Samtidigt som håret blev som svinto och jag tappade ögonbryn och fick dåliga fransar mm.

    Allt håret gick till mustaschen istället;) Klimakteriet är liksom "välkommen till helvetet" så skulle verkligen rekommendera hormoner i alla former. Tror jag hade avlidit utan eller varit ett psykfall. Men jag har kompisar som tillhört de lyckliga 30 % av kvinnorna som inte fått några eller bara lindriga symptom, så du kan ju  ha tur


    Tack för ditt ärliga svar.

    Låter som du har haft det riktigt jobbigt. Verkligen. Beklagar detta

    Jag är en bit över 50 och fick min sista mens (riktiga mens alltså inte nitblödningar) för cirka 8 månader sedan.

    Har fått Ovesterin föreskrivet av min gynekolog men har inte provat ännu. Efter att ha läst din insändare så skall jag prova det absolut. 
    Men kan man kombinera Ovesterin med östrogen?

    Min största problem är viktuppgång (som någon annan här i tråden nämnde) och minskad sexlust. Har fått bakteriell vaginos också men det fick jag snabb och effektiv behandling för (har ALDRIG någonsin haft problem med underlivet). 

    En fråga till dig, hur blev det med vikten? Gick du ner dina kilon? Jag är skit orolig över min viktuppgång som beror inte på att jag inte tränar eller äter dåligt, snarare tvärtom. Har varit atlet hela mitt liv men nu, fan... Nu kryper kilon upp...
  • Fenestra
    Anonym (n) skrev 2019-09-12 17:21:46 följande:

    Jag mår hyfsat under klimakteriet och har inte ätit medicin.


    Hur menar du "hyfsad"? Nyfiken på vilka symptom du känner av?
  • Anonym (klimakteriehäxan är ingen myt)
    Fenestra skrev 2019-09-12 18:19:10 följande:
    Tack för ditt ärliga svar.

    Låter som du har haft det riktigt jobbigt. Verkligen. Beklagar detta

    Jag är en bit över 50 och fick min sista mens (riktiga mens alltså inte nitblödningar) för cirka 8 månader sedan.

    Har fått Ovesterin föreskrivet av min gynekolog men har inte provat ännu. Efter att ha läst din insändare så skall jag prova det absolut. 
    Men kan man kombinera Ovesterin med östrogen?

    Min största problem är viktuppgång (som någon annan här i tråden nämnde) och minskad sexlust. Har fått bakteriell vaginos också men det fick jag snabb och effektiv behandling för (har ALDRIG någonsin haft problem med underlivet). 

    En fråga till dig, hur blev det med vikten? Gick du ner dina kilon? Jag är skit orolig över min viktuppgång som beror inte på att jag inte tränar eller äter dåligt, snarare tvärtom. Har varit atlet hela mitt liv men nu, fan... Nu kryper kilon upp...
    Tack för din omtanke:) Jo verkligen..gick in en riktig livskris samtidigt och tappade min identitet och kände mig passé som kvinna, på något sorgligt sätt, samtidigt som min lust för sex ökade enormt första åren trots att jag bara fick besvär vid sex.

    Jag gick mest upp i vikt i början. Bev pluffsig och fick den berömda muffinsmagen och omfördelning av fettet på kroppen. Inte roligt alls, har aldrig gillat tantkroppar nåt vidare, men nu efter några år på östrogen är jag tillbaks i min vanliga vikt.

    Men så är jag precis som du väldigt noga med vad jag äter och tränar flera gånger i veckan och drar ner på kalorierna fort jag känner valkarna komma krypande. Jag tror vi har det som tuffast precis i menopausen där östrogen nivåerna sjunker som mest.

    Tror vi tappar ca 30-40 % bara första två åren så inte konstigt att kroppen blir obalanserad och försöker hålla fast östrogenet genom att omfördela till fett ( det lagras nämligen i våra fettceller). Tror jag läst att smala kvinnor drabbas mycket hårdare av klimakteriet pga bristen på kroppsfett.

    Du kan lugnt kombinera Ovesterin (lokalt östrogen) med bioidentiska hormoner. Har ingen påverkan förutom bara i underlivet.

    Kan tipsa om en bra sida som jag fått mycket tröst och info ifrån som heter  Hormoni. Där kan man ställa frågor själv.

    Har inte heller fått några direkta biverkningar av Divigelen förutom att jag fått mer celluliter på ben och rumpa, men kanske inte har med den att göra?

    En annan viktig sak du ska tänka på är att du måste ta Provera som inte är bioidentiskt utan gjort av urin från hästston. Det är denna medicin som ökar cancerrisken något därför ska man bara ta den var 3-6:e månad. Man behöver det för att stöta ut livmoderslemhinnan så den inte förtjockas.

  • Anonym (A)

    Provera har jag inte hört talas om och är inget jag tar?

Svar på tråden Östrogen