• Magdaaa

    Ni med barn födda v24 eller likande när försvann cpap? Syrgas?

    Hej!

    Ni med barn födda v24,25,26 eller liknande, undrar bara när era barn blev fri cpap och syrgas?

    Bebis född v 25 som nu är i v 33 men samma syrgasbehov som i starten och i princip högsta tryck på cpap och verkar inte gå att sänka än.

    Känns som man är i ett ekorrhjul och inte går framåt alls fast jag förstår man måste ha tålamod.

    Mest bara nyfiken av andras erfarenheter.

    Ni som har barn som är födda senare får såklart också jättegärna skriva:)

  • Svar på tråden Ni med barn födda v24 eller likande när försvann cpap? Syrgas?
  • Erkens mamma

    Sonen är född vecka 28..

    Cpap slapp vi från v. 34 ungefär. Syrgasen från v. 38. När vi väl kunde börja skruva ner den gick det ganska snabbt framåt.

    Vi kom hem ett par dagar efter utfasningen av syrgasen. Då det var jul och nyår fick vi inte syrgaskursen så att vi kunde få komma hem med tuben utan fick stanna på sjukhuset.

    Sedan var vi inlagda igen i flera omgångar efter hemkomst då han inte tålde förkylningar och andra sjukdomar så bra.

    Det är sega veckor men man får vara glad om det kan vara transportsträcka utan komplikationer.

  • Lillflickan

    Jag kan inte svara på frågan då jag fick mina barn i v 33. De hade bara cpap 1 respektive tre dygn. Hoppas ni kan trappa ner snart och kan slippa den där apparaten.

    Egentligen ville jag bara säga att det är kul att höra från dig. Jag har funderat över hur det har gått för er.

  • Magdaaa

    Tack för svar!

    Det är jättesega veckor minst sagt men ser ändå lite hopp när du skriver att när ni väl skruvade ner så gick det lite fort, allt känns lite lättare när man hör att det kan bli så!

    Hur visste ni att han klarade att sänka trycket på cpapen? Provade dom bara eller är det nåt som syns på blodgasen?


    Erkens mamma skrev 2019-09-12 19:32:45 följande:

    Sonen är född vecka 28..

    Cpap slapp vi från v. 34 ungefär. Syrgasen från v. 38. När vi väl kunde börja skruva ner den gick det ganska snabbt framåt.

    Vi kom hem ett par dagar efter utfasningen av syrgasen. Då det var jul och nyår fick vi inte syrgaskursen så att vi kunde få komma hem med tuben utan fick stanna på sjukhuset.

    Sedan var vi inlagda igen i flera omgångar efter hemkomst då han inte tålde förkylningar och andra sjukdomar så bra.

    Det är sega veckor men man får vara glad om det kan vara transportsträcka utan komplikationer.


  • Magdaaa

    Tack för svar!

    Men va roligt att höra:)

    Det går ?bra? men mest långsamt, är väl mest tålamodet som börjar tryta lite:(


    Lillflickan skrev 2019-09-12 19:47:40 följande:

    Jag kan inte svara på frågan då jag fick mina barn i v 33. De hade bara cpap 1 respektive tre dygn. Hoppas ni kan trappa ner snart och kan slippa den där apparaten.

    Egentligen ville jag bara säga att det är kul att höra från dig. Jag har funderat över hur det har gått för er.


  • Erkens mamma

    Personalen hade koll på när han typ började med aktivare egna andningsrörelser.

    Det var som att han -kom över tröskeln- när det väl gick att börja sänka.

    Många kommer hem ungefär vid fullgången tid, några veckor innan eller efter. Dessvärre växer de ju långsammare utanför magen än inuti så vid fullgången tid vägde vår son strax över två kilon.

Svar på tråden Ni med barn födda v24 eller likande när försvann cpap? Syrgas?