• Anonym (TS)
    Thu 12 Sep 2019 19:58
    1368 visningar
    3 svar
    3
    1368

    Hur bryter man det traumatiska bandet?

    Jag har levt till och från i en turbulent relation i 3,5 år. Vi har ett barn tillsammans. Pappan till barnet har någon form av autism. Jag känner mig så ofta psykiskt misshandlad då allt är på hans villkor. Och jag är den vuxna i det mesta. Han är mera som en tonåringen i tänket. Eftersom jag inte kan lita på honom ekonomiskt, i föräldraskapet, i hushållet eller känslomässigt så är min tillit till honom bortblåst. Han är själv extremt kontrollerande och svartsjuk. Och även det snacket gör att det smittar av sig på mig. Så varje dag får jag ont i magen att han kanske är otrogen eller ljuger. Känner mig ofta utnyttjad och lurad. Går till kvinnojouren sen en tid tillbaka. Problemet är alla återfall för jag släpper inte han känslomässigt under tiden jag kastat ut honom. Jag tycker inte att han har en enda fin egenskap. Han är ren skit. På alla plan. Ändå tar jag tillbaka och känner svartsjuka när jag tänker på honom med en annan kvinna. Jag vet vi har ett traumatiskt band. Ni som inte vet vad det är kan googla. Men hur blir man fri? Någon som blivit fri och hur gör man?? Hjälp?!

  • Svar på tråden Hur bryter man det traumatiska bandet?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 12:50
    #1

    Ingen?

  • Anonym (Mia)
    Sun 15 Sep 2019 18:00
    #2

    Du är på god väg.

    Bara bestämdig: inte mer. Håll dig till planen oavsett. Du behöver inte bestämma exakt hur du ska säga eller göra om x händer, bara att du inte vänder om.

    Lycka till!

  • Anonym (Anony­m)
    Sun 15 Sep 2019 20:24
    #3

    Föreställ dig att det gäller en vän eller släkting som du tycker om. Vad hade du rått henne/honom att göra? Jag tror inte du ser ditt eget värde, att du förtjänar att få respekt. För att få det måste du själv markera var din gräns går. Ingen annan kan göra det åt dig. Tänk på att ert barn dras in i den här destruktiva relationen och kan skadas för livet av det. Värna om din och barnets välmående. Hur vill du att ditt barn ska uppfatta dig? Stå upp för dig själv. Bestäm dig för vilket liv du vill leva och börja handla därefter. Du kommer klara det. Du är mycket starkare än du tror.

Svar på tråden Hur bryter man det traumatiska bandet?