• Anonym (Blä)
    Thu 12 Sep 2019 20:56
    755 visningar
    34 svar
    34
    755

    Giftig, jobbig svärmor

    Hej!

    Är en ganska ung tjej (runt 25) som är orolig inför framtiden med min parter på grund av min svärmor. Svårt att få med hela historien här men jag ska göra mitt bästa och kanske får tillägga saker senare. Den här människan har inga vänner utan hennes enda vänner är hennes släktingar vilket inte alls är konstigt eftersom att hon är bland annat är rasistisk, dålig människosyn och drar osmakliga skämt om handikappade t.ex, hon skämtar också om avföring, sex, könsorgan osv, har en översittarattityd, extremt mycket åsikter om allt, är elak och snackar extremt mycket skit, har en förmåga att få folk runtomkring att känna sig obekväma och kan inte bete sig bland folk. Hon är alltså svår att tycka om vilket är tragiskt men absolut ingen annans fel än hennes eget.

    Nu till saken. Jag är tillsammans med en fantastisk person som jag älskar och som också är min allra bästa vän. Min familj älskar honom och han gillar min familj för dom är väldigt lättsamma och snälla och vi träffar heller inte dem så ofta eftersom att jag inte har en SÅ nära relation med dem att vi pratar varje dag, men vi älskar ju varandra och finns där för varandra ändå.

    Jag ser en framtid med min partner (varit ett par i snart fyra år) men samtidigt blir jag extremt osäker när jag tänker på min svärmor. Får kalla kårar när jag tänker på att ha henne i mitt liv resten av mitt liv. Jag ställer upp och träffar hans familj och henne någon gång i månaden/varannan månad. Men det är inte nog enligt henne! Nu senast jag snällt ställde upp och åt middag med henne ensam utan min partner gnällde hon, var kränkt och försökte tvinga mig att träffa henne oftare och vara mer involverad i deras familj. MEN JAG VILL INTE. Jag kan stå ut med att träffa dem och vara trevlig som jag alltid är precis som nu en gång i månaden/varannan månad men vill absolut inte ha en närmre relation. Vill inte dra upp detta med min partner heller då han kommer bli arg och ledsen och det är ett extremt känsligt ämne.

    Nu jag/vi inte sugna på att skaffa barn än på ett tag, men jag är rädd att detta även kommer påverka min vilja att skaffa barn. Tänk om jag inte kommer vilja skaffa familj med honom på grund av detta? Tänk om jag slösar både hans och min tid nu? Han är nära sin mamma och deras relation verkar funka super. Men jag vill absolut minimera tiden jag spenderar med henne för hon är absolut ingen härlig människa. Tänk hur det kommer bli om vi skaffar barn? Då kommer hon ju troligtvis bli ännu värre. USCH. Vad fan ska jag göra?

    Har pratat med min mamma om detta då hon är en av mina närmsta personer och det är ju kanske inte heller optimalt för dom kommer ju träffas en dag och då har ju mina föräldrar redan en dålig uppfattning om henne vilket såklart är tråkigt. Men jag var tvungen för hon var den enda jag kunde prata med om detta förutom när jag skriver här.

    Vad hade ni gjort? Berättat att för partnern och bett honom förklara att man inte MÅSTE vara supertight med sin svärdotter eller förklara för henne själv att man inte har en så nära relation till sina egna föräldrar heller och har mycket annat för sig? Eller något helt annat? MÅSTE jag lämna relationen fast jag älskar honom? HJÄLP

  • Svar på tråden Giftig, jobbig svärmor
  • Anonym (m)
    Thu 12 Sep 2019 21:06
    #1

    Du får prata med din partner. Han måste förstå att du inte vill ha en egen relation med svärmor / träffa henne på tu man hand. Han får sköta sin relation med sin mamma själv. Du följer med vid enstaka tillfällen. Träffar din kille dina föräldrar på tu man hand?
    Jag har aldrig träffat svärmor på tu man hand. Hon har sitt liv och jag har mitt.
    Du har valt att dela ditt liv med din kille. Inte med svärmor.

  • Anonym (Jenny­)
    Thu 12 Sep 2019 21:14
    #2

    Varför ska du fika osv med henne på egen hand? Gör din kille det, träffar din mamma på egen hand och fikar mm?

    Ok om man klickar med varandra och trivs bra ihop, men annars ska du absolut inte behöva göra det.

    När det gäller barn så kan det nog tyvärr bli jobbigt. Särskilt om din kille kommer vilja att hon ska vara involverad mycket.

    Vad du måste göra är att tänka över för dig själv vad som känns ok när det gäller henne och era barn. Sedan prata med din kille. Hur tänker han sig att det ska vara när ni får barn? Hur involverade ska mor- och farföräldrar få vara?

    Det är viktigt att ni får ihop en gemensam linje som ni håller mot henne. Att ni båda tycker samma. Det är inte bra om det blir så att du tycker en sak, svärmor en annan och din kille springer mellan er och säger ingenting.

  • Anonym (Blä) Trådstartaren
    Thu 12 Sep 2019 21:17
    #3

    Mina föräldrar bor i en annan stad, men jag har svårt att tro att de skulle ses utan mig. Dessutom skulle ALDRIG mina föräldrar pika och gnälla och tvinga honom att träffa dom oftare om dom väl gjorde det.

  • Anonym (Jenny­)
    Thu 12 Sep 2019 21:26
    #4
    Anonym (Blä) skrev 2019-09-12 21:17:32 följande:

    Mina föräldrar bor i en annan stad, men jag har svårt att tro att de skulle ses utan mig. Dessutom skulle ALDRIG mina föräldrar pika och gnälla och tvinga honom att träffa dom oftare om dom väl gjorde det.


    Kan inte din kille åka till den staden där dina föräldrar bor då och ta ut din mamma på lite fika och shopping? ;)

    Jag träffar inte min svärmor på tu man hand, vi är så olika som personer. När jag ser mig om bland mina vänner, arbetskamrater, grannar som jag känner mm så är det faktiskt ingen av dom tjejerna/kvinnorna som träffar sin svärmor själv.
  • Thu 12 Sep 2019 21:31
    #5

    Jag tror att det är väldigt viktigt att ni har en liknande syn på och samma förhållningssätt mot hans mamma för att er relation ska fungera i längden, särskilt om ni har barn.

    Vad har din kille för syn på sin mammas beteende? Vad har han för reflektioner kring sin uppväxt och dynamiken i sin familj? Vad tycker han om sättet hans mamma behandlar dig på?

    Klart det är ett känsligt ämne men eftersom relationen mellan dig och hans familj inte fungerar så måste ni prata ärligt om den. Det är ju han som måste prata med sin mamma om var gränserna går gentemot er och dig. Det är inte en diskussion du ska ta ensam med henne. Han behöver backa dig och göra allt han kan för att du ska bli bra behandlad av henne.

  • Anonym (m)
    Thu 12 Sep 2019 21:37
    #6

    Din kille kan inte förvänta sig att du blir hans mammas väninna.

  • Anonym (Blä) Trådstartaren
    Thu 12 Sep 2019 21:43
    #7

    Problemet är också att vi har distansförhållande nu och DÅ passar hon på att tvinga sig på mig. Vill inte ta detta med honom över skype... men får väl försöka härda ut och vara uppptagen tills han kommer hem om två månader.

  • Anonym (m)
    Thu 12 Sep 2019 21:47
    #8
    Anonym (Blä) skrev 2019-09-12 21:43:42 följande:

    Problemet är också att vi har distansförhållande nu och DÅ passar hon på att tvinga sig på mig. Vill inte ta detta med honom över skype... men får väl försöka härda ut och vara uppptagen tills han kommer hem om två månader.


    Hur tvingar hon sig på dig?
    Ha henne inte på sociala medier.
    Svara inte när hon ringer eller skriver sms.
  • Anonym (Jenny­)
    Thu 12 Sep 2019 22:00
    #9
    Anonym (Blä) skrev 2019-09-12 21:43:42 följande:

    Problemet är också att vi har distansförhållande nu och DÅ passar hon på att tvinga sig på mig. Vill inte ta detta med honom över skype... men får väl försöka härda ut och vara uppptagen tills han kommer hem om två månader.


    Hur tvingar hon sig på dig?

    Som en annan skrev innan, ha henne inte på sociala medier. Svara inte/mycket sällan på hennes samtal och sms. Om hon vill få till en träff, säg att du har annat inplanerat. Jag hade även lagt till: Men vi får ta och ses sen när Johan kommer hem.

    Då är det underförstått att du inte vill ses nu/ensam med henne utan att ni får ses alla tre isåfall.

    Jag tycker även att du ska kunna ta upp detta med din kille.
  • Anonym (Blä) Trådstartaren
    Fri 13 Sep 2019 07:36
    #10

    Mer att hon tvingar sig på mig genom att pika om att vi måste ses mer nu och verkligen verkade upprörd när hon sa det, som att hon hade tyckt så länge och nu fick chansen att säga det. Men hur skulle jag kunna ta bort henne från sociala medier? Hon skulle ju bli helt galen. Har redan ?mute?at henne, men hon han ju fortfarande kommentera osv. Kan ju inte ta bort henne från facebook.

Svar på tråden Giftig, jobbig svärmor