• Thu 12 Sep 2019 22:09
    5136 visningar
    7 svar
    7
    5136

    Jobba på äldreboende som extrajobb, Hur är det?

    Ni som jobbat eller jobbar i äldrevården, kan ni berätta hur det är att jobba där.
    Jag har behov av att skaffa mig ett extrajobb jag kan ha på helgerna och gillar verkligen hjälpa människor så tänkte att extrajobb på ett äldreboende skulle passa mig bra.
    Ni som jobbar inom äldrevården kan ni berätta om hur det är. Funderar som sagt att prova på det som extrajobb
    Har egentligen inte någon erfarenhet av vården men tror min personlighet med mycket empati och känsla för att hjälpa andra skulle kunna passa detta yrke.
    Hur är det och har ni kommit in utan utbildning. Vill gärna veta så mycket som möjligt..

  • Svar på tråden Jobba på äldreboende som extrajobb, Hur är det?
  • Anonym (Fia)
    Fri 13 Sep 2019 10:25
    #1

    Arbetsuppgifterna kan variera beroende på vad varje individ behöver hjälp med.

    Morgon

    Går mitt första besök till låt oss säga signe får hjälp med stödstrumpor ,medicin och bäddning vill lägga sig på sängöverkastet en stund innan frukost signe vaknar tidigt om mårnarna och är oftast vaken när man kommer in till henne, kommer ut själv till frukosten.

    Går vidare till nästa tillsammans med kollega vi har låt oss säga Gunnar är sängliggande väldigt trött man som behöver hjälp med allt.

    Vi börjar att ta bort förlängnings påsen till katetern som ma n har under natten , hämtar balja med vatten och tvättar av honom i ansikte under armarna torkar torrt mad handuk får deo under armarna får på sig shorta.

    Tvättar av framtill och baktill får på sig blöja ,nätbyxor och sina vanliga byxor och strumpor.

    Slätar till lakanet han ligger på när man vänder honom, ligger han för långt ner i sängen får vi dra upp honom i draglakanet. Gunnar får ligga kvar med filt över sig brukar vilja komma upp till lunchen då han är för trött att komma upp till frukost.

    Går vidare till låt oss säga Agda ligger och sover djupt går in och väcker henne lite försiktigt godmorgon idag mår hon riktigt bra sovit hela natten sätter sig efter en stund på sängkanten är stapplig på sina ben går med hjälp av rullator får gå bakom henne på morgon in till badrummet morgonen är värst innan bena är igång.

    Får tvättlapp och kan tvätta av sig själv med hjälp av stöttning och även påklädning. Bäddning har hon svårt för som vi hjälper henne med får sin medicin.

    Följer henne till matsalen där hon får frukost.

    Signe sitter redan och äter frukost däremot så har Berta som sitter i matsalen inte fått någon frukost än som jag hjälper henne med.

    Går nu vidare med lite frukost till gunnar som inte kan äta själv som behöver hjälp med matning får även sin medicin.

    Höjer upp huvudet innan jag börjar mata honom.

    För middagen kan vara toabesök, social tid, städning, se till att de som vill ha förmiddagsfika får det i matsal eller på rummet.

    Frukost 9

    Förmiddagsfika 11

    Lunch 12

    Eftermiddags fika 15

    Kvällsmat 17

    Kvällsfika 19

    Nu var det länge sen jag jobbade på boende men minns det ungefär så som jag beskrivit.

    Jobbar i hemtjänsten mer variation och fler man besöker .

  • Anonym (Lanth­andel)
    Sat 21 Sep 2019 12:40
    #2

    Det är ett av de mest otacksamma jobben. Det är bra att ha empati, de gamla behöver trygghet.
    Tyvärr är jobbet lågstatus och kommer alltid vara det. Arbetsgivare skiter i de anställda.
    Du kommer förmodligen få jobba tillsammans med utländska personer som inte kan språket. På somrarna kan det slinka in lite allt möjligt, då de är desperata efter arbetskraft. Knarkare, psykfall t ex. Och detta vet jag av egen erfarenhet.

  • Anonym (Under­sköter­ska)
    Sat 21 Sep 2019 21:41
    #3

    Alltså för att vara ärlig så är det rätt ångestfyllt och tungt. Har jobbat på demensboende, LSS-boende och inom hemtjänst varav demensen var värst. I hemtjänsten träffade man oftast helt friska människor som behövde stöd och det fungerade bra. Man fick hjälpa dom att laga mat, tvätta, städa, bädda, ge läkemedel och byta inkontinensskydd. Antar att det är likadant på äldreboende för detsamma gällde iallafall på demensen - förutom att middagarna då åts gemensamt i matsal. Boende är skönast om man tänker på stress och väder. Där jag jobbade var det inte så mycket tunga lyft utan vi använde oss mycket av lift och andra tekniska hjälpmedel, det var främst blöjbyte som var jobbigt om personen var sängliggandes och man skulle dra i draglakan osv - men jag är rätt kort och smal så det är ju olika. 

    Vad gällde hemtjänst... Deras höjdpunkt på dagen var när hemtjänstpersonalen kom och besökte dom, annars satt de i tystnaden och tittade ut. Många pratade om familjemedlemmar som aldrig ringde upp eller besökte dom, en gubbe hade gjort tårta med jordgubbar och grädde på morgonen och satt och väntade på besök, på kvällen när jag kom så var tårtan orörd förutom en liten bit - hans besök hade aldrig dykt upp. Mitt hjärta gick i tusen bitar. 

    På boende hörde man ofta de äldre skrika och jämra sig inne på sina rum, dessa var förstås oroliga av demensen men många friska äldre får grov dödsångest och ter sig likadant. 

    LSS var både roligt och bekvämt om man bortser från att man ibland tvingades sova där. Man jobbade då 8-22, sov mellan 22-06 (om det gick, vissa på boendet var bråkiga eller oroliga och kunde rycka i dörren eller skrika i timmar), sedan jobbade man 06-08 och fick sedan gå hem. Det var rätt tungt. 

    Undrar du mer så svarar jag gärna.

  • Anonym (Under­sköter­ska)
    Sat 21 Sep 2019 21:47
    #4

    Jag fick jobb utan utbildning glömde jag säga, de är i stort behov av personal

  • Anonym (Wow)
    Sat 21 Sep 2019 21:57
    #5

    Jag beundrar alla som orkar/kan jobba på äldreboende. Själv står jag inte ut med lukten där...

  • Anonym (Extra person­al)
    Sat 21 Sep 2019 21:58
    #6

    Jag trivs bra. Men de kan ta tid att få in en fot. Men de är krävande och kan vara väldigt stressande. De krävs att man klarar av att torka bajs och ta bort nerbajsade blöjor och kläder. Ta hand om kräkningar. Sköta intim hygien på både damer och herrar.

  • Anonym (Hatte­n av)
    Thu 24 Jun 2021 19:14
    #7
    Anonym (Wow) skrev 2019-09-21 21:57:51 följande:

    Jag beundrar alla som orkar/kan jobba på äldreboende. Själv står jag inte ut med lukten där...


    Ja hatten av  bra jobbat 
Svar på tråden Jobba på äldreboende som extrajobb, Hur är det?