• Expat

    Oroande rapport från RUL

    Hej! Jag skulle vilja be om er hjälp att tyda en ultraljudsrapport som gör mig väldigt oroad. Den är på Engelska (bor i ett engelskspråkigt land) och jag blir inte klok på att googla och på Svenska hittar jag knappt någon information alls, kanske använder vi annorlunda ord för de här ?fynden? på Svenska?

    Lite bakgrund: Jag var på RUL i Måndags, hade en känsla att allt inte var som det skulle men ingen ide att att fråga eftersom dom inte får säga något iallafall (där jag bor, utfört av Sonographer Technician).

    Fick resultaten av vårdcentralen i Onsdags, Läkaren sa att allt är bra med bebisen men dom har hittat en cysta i din livmoder, okej tänkte jag inte optimalt men bebisen mår iallafall bra, sen kommer jag hem och läser rapporten, det står så här:

    ?Non specific echogenic normal sized Cisterna Magna is noted, of uncertain significance. Visualization of the cavum septum pellucidum is difficult but appears to be present, although it is small?

    Så mycket förstår jag att det här har med bebisen att göra inte mig. Har alla en Cisterna magna? Om ja, varför ens skriva ut det i rapporten när det står att den är av normal storlek, om nej, vad kan det här innebära? Finns det ett samband mellan Cisterna magna och cavum septum? Av att googla hittar jag bara problem med avsaknaden av eller en förstorad cavum septum, ingenting om en liten.

    Så många frågor! Jag känner mig alltid tryggare av att läsa på Svenska men hittar knappt någon information alls, använder jag fel ord? Finns det någon som kan förklara vad detta kan innebära? Eller varit med om liknande. Är otroligt tacksam för all input jag kan få.

    Ska tilläggas att jag har mitt första besök på sjukhuset nästa vecka (där jag bor tillhör man vanlig vårdcentral första halvan av graviditeten och sjukhusets mödravård andra halvan). Jag ringde och frågade om jag kunde komma tidigare, det kunde jag tyvärr inte men hon sa att vårdcentralen är skyldig att förklara på ett bättre sätt men som det känns nu har jag noll förtroende för dom och väntar hellre tills jag träffar någon som kan sin sak.

    Det här blev långt, tack för att ni orkar läsa och tack på förhand för eventuella svar!

  • Svar på tråden Oroande rapport från RUL
  • Expat

    Tack! Jag kanske var lite otydlig med det jag skrev. Jag förstår vad Cisterna magna och cavum septum är för något och Har för funktion men inte vad dom betyder i den här rapporten och vad konsekvenserna kan tänkas vara. Har alla människor en sisterna magna eller är det en ?avvikelse? tex?

  • Anonym ((. . ( . . ) . .))

    Alla har en cisterna magna (ett hålrum mellan spindelvävshinnan och mjuka hjärnhinnan).

    cavum septum pellucidum ska finnas under fosterstadiet men ska sedan försvinna med tiden efter att barnet är fött. Har med hjärnans utveckling att göra, en avsaknad av cavum.... skulle tyda på att hjärnan inte utvecklas som den ska, men i ditt fall så ska den ju finnas där.

    Hoppas de kan förklara bättre för dig på sjukhuset.

Svar på tråden Oroande rapport från RUL