• Fri 13 Sep 2019 21:36
    126 visningar
    1 svar
    -1 +1
    1
    126

    Lärare förskoleklass- åk 3

    Hej!


    Skulle vilja ha lite input från er med erfarenhet av läraryrket förskoleklass- åk 3.


    Jag har tidigare arbetat inom andra liknande pedagogiska yrken under några år. Tröttnade lite på det till slut och bytte helt inriktning när det var dags för universitetsstudier.. Studerar nu ett annat program på universitetet (samhällsplanerare), som jag dessutom är mer än halvvägs genom, MEN. Jag börjar verkligen sakna att arbeta med barn och se dem växa och utvecklas. 


    Är i valet och kvalet om jag ska byta och plugga till lärare nu.


    Jag undrar;
    Hur är arbetsbelastningen i de åldrarna?
    Hur ser en "vanlig" arbetsdag ut? 
    Krav från rektor/kommun/föräldrar?
    Lönen för nyexad och efter några år (vet att det finns lönestatistik, men den visar väldigt olika)?


    Om ni vill berätta mer så bara skriv, jag vill veta det mesta!


     Har skinn på näsan, så inga problem med att ta konflikter  varken mellan elever eller föräldrar.


     Är 25 år idag.


     OBS. Söker endast åsikter från er med erfarenhet inom läraryrket/senare delen av lärarprogrammet. Behöver inga antagande/spekulationer osv.

  • Svar på tråden Lärare förskoleklass- åk 3
  • Anonym (Johan­na)
    Fri 13 Sep 2019 22:06
    #1

    Har viss erfarenhet, jobbar dock inte i skolan idag.

    Men kortfattat; barn i förskoleklass är små. Yngre än man tror. Många behöver fortfarande hjälp vid toalettbesök till exempel, eller så vågar de inte låsa dörren och annat sånt. Majoriteten har dålig koll på kläder och man behöver uttryckligen säga till dem att inte gömma vantar , ta på stövlar för det regnar osv. Mycket uppfostran, räcka upp handen, respektera varandra, inte svära och säga fula ord, vara en god kamrat.

    Kontakten med föräldrarna var 'lagom ' . Man är med sin klass större delen av dagen eftersom man ofta har alla ämnen. Därför såg mina dagar oftast likadana ut. Jobbade 35h per vecka på schemat men sen tillkommer 10h per vecka förtroendetid som jag inte direkt upplevde att jag fullgjorde förrän jag jobbade med åk 3 som hade nationella prov.

    Lönen inom kommun är offentlig så du kan alltid ringa och fråga!

Svar på tråden Lärare förskoleklass- åk 3