• PappaAnnorlunda

    Fuskar tvättmaskinstillverkarna med tvättemperaturen för att få bättre miljöklassning

    Vi har rest i sommar och kommit hem med två olika tarmparasiter i familjen, Giardia och Cryptosporidium (=svår magsjuka). De är motståndskraftiga mot mycket, t.ex. mot klor, så därför började jag försöka ta reda på om de kan tänkas överleva en vanlig tvätt i 60 grader. Det visar sig att de klarar 60 graders vattentemperatur i minst 5 minuter och är fortfarande smittsamma. Längre tid och högre temperaturer klarar de troligen inte.

    Det fick mig att börja fundera över hur varmt det egentligen blir i min tvättmaskin när jag tvättar ett 60-program. Efter att ha mätt temperaturen visar det sig att maxtemperaturen blir bara 53 grader under en tredjedel av tvättprogrammet. Resten av tiden ligger temperaturen mellan 30-35 grader. 53 grader räcker troligen inte för att döda Giardia eller Cryptosporidium.

    Så nu undrar jag om tvättmaskintillverkarna fuskar med tvättemperaturen för att få bättre miljömärkning på sina maskiner?

  • Svar på tråden Fuskar tvättmaskinstillverkarna med tvättemperaturen för att få bättre miljöklassning
  • Giftskåneman

    Kanske, eller så har tillverkaren dålig termostat, kontakta tillverkaren och fråga om inom intervallen ska ligga.

    Eller visar din termometer fel, 5 grader är 10% , kan vara ok för vissa termometrar.

  • PappaAnnorlunda
    Kjell2 skrev 2019-09-14 15:09:40 följande:

    Hur mätte du och med vad?


    Ja, jag tror ni kan har rätt att det kan vara ett problem med termometern. Jag har använt mig av Apotekets termometer, som dels kan mäta kroppstemperatur, dels kan mäta temperaturen på olika objekt. Vad gäller objekt sägs mätområdet vara 0-100 grader och mätnoggrannheten vara 0,2 grader. Nu testade jag att mäta mot vattenytan i en kastrull med kokande vatten och termometern visade 93 grader. Det borde ju varit 100 grader förstås.

    Hur som helst: Tvättmaskinen är frontmatad med glasluck. Jag mätte från utsidan. Högst temperatur fick jag långt ner på glasluckan där den hade direktkontakt med vatten och tvätt på insidan.
  • Kjell2
    PappaAnnorlunda skrev 2019-09-14 16:48:15 följande:

    Ja, jag tror ni kan har rätt att det kan vara ett problem med termometern. Jag har använt mig av Apotekets termometer, som dels kan mäta kroppstemperatur, dels kan mäta temperaturen på olika objekt. Vad gäller objekt sägs mätområdet vara 0-100 grader och mätnoggrannheten vara 0,2 grader. Nu testade jag att mäta mot vattenytan i en kastrull med kokande vatten och termometern visade 93 grader. Det borde ju varit 100 grader förstås.

    Hur som helst: Tvättmaskinen är frontmatad med glasluck. Jag mätte från utsidan. Högst temperatur fick jag långt ner på glasluckan där den hade direktkontakt med vatten och tvätt på insidan.


    Tror du har ett mätproblem. Har svårt att tro att glasrutan har samma yttemperatur som vattnet innanför.

    Sen verkar inte termometern var tillförlitlig.
  • Kjell2
    Giftskåneman skrev 2019-09-14 17:09:01 följande:

    Försök öppna luckan med vatten i, glaset leder bort värmen.

    Bor du högt kan 93 grader vara rätt.


    Vid ca 1800 m öh har vatten en kokpunkt på 93 grader.
  • Giftskåneman
    Kjell2 skrev 2019-09-14 17:17:35 följande:

    Vid ca 1800 m öh har vatten en kokpunkt på 93 grader.


    Mm, bor ts i fjällen kan det ju stämma med 93 grader
  • Kermit1561

    Eco-programmen ska hålla längre temp för att spara energi enligt nån standard/bestämmelse så om du kör sådana så är det korrekt (inte så lyckat kan jag tycka men..).

Svar på tråden Fuskar tvättmaskinstillverkarna med tvättemperaturen för att få bättre miljöklassning