• Anonym (Hmm?)
    Sat 14 Sep 2019 19:01
    892 visningar
    13 svar
    13
    892

    Ren från missbruk för alltid

    Om man varit kraftigt beroende av droger halva sitt liv, går det då verkligen att bli helt ren från droger för alltid utan att någon gång få återfall?

  • Svar på tråden Ren från missbruk för alltid
  • Anonym (Ja)
    Sat 14 Sep 2019 19:30
    #1

    Ja det går.

  • Anonym (Beror­)
    Sat 14 Sep 2019 19:30
    #2

    Om du benhårt säger nej till droger och läkemedel för resten av ditt liv så absolut. Många får återfall, men det går att förhindra om man har bra hjälp.

    Vill du bli ren? Hur går dina tankar?

  • Anonym (Hmm?) Trådstartaren
    Sat 14 Sep 2019 19:40
    #3

    Det är väl inte så vanligt att aldrig få återfall? De jag känner som tagit droger och blivit rena har återfallit någon gång, ibland flera år efter.

    Vilken hjälp hjälper mot återfall?

  • Anonym (Beror­)
    Sun 15 Sep 2019 05:39
    #4
    Anonym (Hmm?) skrev 2019-09-14 19:40:39 följande:

    Det är väl inte så vanligt att aldrig få återfall? De jag känner som tagit droger och blivit rena har återfallit någon gång, ibland flera år efter.

    Vilken hjälp hjälper mot återfall?


    Det är ingen annan än DU som bestämmer om du ska få återfall eller ej. Det kan du ALDRIG jämföra med någon annan. Du är unik. Vad funkar för dig? Är du rädd att det ska kännas som ett misslyckande att få ett återfall så därför funderar du på om det ens är lönt att försöka sluta?
  • Anonym (Beror­)
    Sun 15 Sep 2019 05:42
    #5
    Anonym (Hmm?) skrev 2019-09-14 19:40:39 följande:

    Det är väl inte så vanligt att aldrig få återfall? De jag känner som tagit droger och blivit rena har återfallit någon gång, ibland flera år efter.

    Vilken hjälp hjälper mot återfall?


    Och den hjälpen jag pratar om måste också anpassas till dig och din personlighet. Du kanske knappt ens vet vem du är eftersom du varit påverkad mestadels? Det brukar vara en grupp som har hand om en. Ett team som är bra på olika saker. Sen byter man miljö och slutar utsätta sig för frestelser. Byter kompisar, umgänge, skaffar rutiner och saker som gör att man mår bättre. Håller sig ovan ytan hela tiden. Känns det svårt kan det vara bra att ha någon att kontakta.
  • Anonym (Det går)
    Sun 15 Sep 2019 05:57
    #6
    Anonym (Hmm?) skrev 2019-09-14 19:40:39 följande:

    Det är väl inte så vanligt att aldrig få återfall? De jag känner som tagit droger och blivit rena har återfallit någon gång, ibland flera år efter.

    Vilken hjälp hjälper mot återfall?


    Hmm... Det beror på vad du menar med återfall. Jag var beroende av två olika droger när jag var utomlands. Har aldrig rört dem igen. Däremot mådde jag väldigt psykiskt dåligt när jag kom tillbaka till Sverige och sökte hjälp hos vården.

    Det första idioterna gjorde var att ge mig benso. Argh!! Vilket rävgift! Borde totalförbjudas!

    Även det har jag slutat med och skulle aldrig någonsin ta den skiten igen!

    Däremot blir jag säkert beroende av adhd medicinen jag nu tar, för min adhd, men än så länge har jag hållit dosen låg och hoppas det ska gå bra.

    Det kanske är annorlunda för mig i och med att jag har adhd för jag tröttnar liksom bara. Det var ju bara den första dosen som kändes bra, resten av tiden mådde jag skit. Klarade dessutom att sluta på egen hand så officiellt sett så har jag aldrig gått på droger...

    Du kanske kan tänka så? Att det bara är i början det känns bra, väldigt fort så känns allt hemskt?
  • Anonym (Fd missbr­ukare)
    Sun 15 Sep 2019 07:53
    #7

    Jag är en föredetta missbrukare av droger, alkohol och spel och jag har varit ren sen 18 år tillbaka. Jag vill INTE tillbaka till det gamla missbrukarlivet. 

    Jag går på möten och gör saker som jag mår bra av, motion framför allt. 

    Så självklart kan man vara drogfri resten av sitt liv!

  • Sun 15 Sep 2019 11:57
    #8

    Har du en diagnos i botten som får adekvat hjälp, så är det stor chans för man klarar det.
    Är de problemen kvar, så är det stor risk för återfall.
    Och ingen alls, ja, då är det upp till en själv mer och vad man vill.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Sun 15 Sep 2019 12:22
    #9

    Ja men det är sanslöst ovanligt.

    Skulle inte satsa med de oddsen.

  • Anonym (B)
    Sun 15 Sep 2019 13:50
    #10

    Det finns en enorm kraft i drogerna. En till mig närstående har just offrat allt han hade för drogerna. Äktenskapet. Barnen. Jobbet. Huset. Ekonomin. Tryggheten. Inget av det som till ytan gav honom ett perfekt liv var tillräckligt för att han skulle kunna stå emot.

    Vill även poängtera att ingen FÅR ett återfall, det är något man TAR. Det är klart att det finns de som klarar att hålla sig rena, men statistiken är nattsvart.

  • Sun 15 Sep 2019 13:55
    #11
    Drottningen1970 skrev 2019-09-15 12:22:23 följande:
    Ja men det är sanslöst ovanligt.

    Skulle inte satsa med de oddsen.

    Inte min erfarenhet faktiskt, utan mycket vanligt.
    Även inte.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Hmm?) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 14:45
    #12
    klyban skrev 2019-09-15 11:57:34 följande:

    Har du en diagnos i botten som får adekvat hjälp, så är det stor chans för man klarar det.

    Är de problemen kvar, så är det stor risk för återfall.

    Och ingen alls, ja, då är det upp till en själv mer och vad man vill.


    Alla som har drogmissbruk har ju diagnosen drogmissbruk. Eller vad menar du?
  • Sun 15 Sep 2019 15:12
    #13
    Anonym (Hmm?) skrev 2019-09-15 14:45:18 följande:
    Alla som har drogmissbruk har ju diagnosen drogmissbruk. Eller vad menar du?

    Det är så få som uppnår en sådan diagnos för missbruk.
    Men jag pratar om psykiska misstänkta diagnoser/psykiska diagnoser, löser du inte de psykiska problemen, så blir uppförsbacken extremt lång och svår.
    Är dessa grunden till problemet från början, så kommer man inte vidare innan man löst dessa på ett adekvat sätt.

    Drogmissbruk har klara kriterier, och om dessa uppfyllda i det du säger vet jag inte ens.
    Då det inte står nått.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Ren från missbruk för alltid