• Anonym (cocos­)
    Sat 14 Sep 2019 21:28
    779 visningar
    18 svar
    18
    779

    Erfarenhet kring antidepp vid ångest/oro

    Halloj på er! 
    Jag började ta Sertralin Hexal 50 mg mot stark ångest och oro, för drygt 2 veckor sedan. Första veckan tog jag endast en halv tablett, d.v.s. 25 mg. Redan efter ca 5 dagar märkte jag stor skillnad och kände att ångesten inte kom lika ofta samt att den inte riktigt "kom upp", den försvann även väldigt fort. Sen en vecka tillbaka har jag alltså tagit en hel tablett, 50 mg. Det konstiga är då att jag efter den ökade dosen inte känt av ngn effekt överhuvudtaget. Man kan ju tänka att eftersom 25mg hjälpte så bra och på så kort tid, borde ju 50 mg gjort susen, men icke. Känns som att jag är tillbaka där jag började då jag känner att ångesten återigen är som vanligt. Jag är medveten om att det kan ta upp till 4 veckor innan man ser resultat, men varför blev jag då bättre efter 5 dagar och sedan efter ökad dos bara stannar det upp? Någon som varit med om något liknande, eller vet att detta förekommer? 

  • Svar på tråden Erfarenhet kring antidepp vid ångest/oro
  • Sat 14 Sep 2019 21:41
    #1

    Om du läser bipacksedeln så ser du där att det är en vanlig biverkning i början att man märker en försämring i sitt mående men att det sen fasas ut vartefter tiden går. Och att under den tiden bör man ha kontakt med sjukvården för att ha koll på måendet så det inte eskalerar.

  • Pentra
    Sat 14 Sep 2019 21:43
    #2

    Vid ångest och depression kan något så simpelt som D-vitamin, Tryptofan, L-Tyrosin och magnesium fungera. Men magnesium skall tas för sig, och en av doserna förläggs till vid läggdags. Dessa rekommendationer kommer från utbildade och psykologer. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (Ssk)
    Sat 14 Sep 2019 23:53
    #3

    Det är bara att följa din läkares rekomendationer så kommer det ordna sig ska du se! Hur länge har du lidot av problematiken? Hur gammal är du?

  • Anonym (Mamma­)
    Sat 14 Sep 2019 23:59
    #4

    Har en don dom testat många olika mediciner. De var så för honom ett tag också. De blir förhoppningsvis bättre snart om de är rätt medicin för dig. Ibland kan man få testa lite olika innan man hittar rätt medicin för en själv

  • Anonym (Mamma­)
    Sun 15 Sep 2019 00:00
    #5

    Ska stå min son så klart

  • Anonym (cocos­) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 00:15
    #6
    Fjäril kär skrev 2019-09-14 21:41:12 följande:

    Om du läser bipacksedeln så ser du där att det är en vanlig biverkning i början att man märker en försämring i sitt mående men att det sen fasas ut vartefter tiden går. Och att under den tiden bör man ha kontakt med sjukvården för att ha koll på måendet så det inte eskalerar.


    Tack för att du säger det. Läste att man kunde bli sämre men tyckte det var konstigt att jag först blev bättre och efter ökad dos tappar effekten. Men förhoppningsvis är det som du säger, att det blir bättre med tiden.
  • Anonym (cocos­) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 00:17
    #7
    Anonym (Ssk) skrev 2019-09-14 23:53:29 följande:

    Det är bara att följa din läkares rekomendationer så kommer det ordna sig ska du se! Hur länge har du lidot av problematiken? Hur gammal är du?


    Ja det hoppas jag verkligen! Har haft ångest fram och tillbaka sen ca 7 år tillbaka, är 20 nu. 
  • Sun 15 Sep 2019 05:23
    #8

    Sertralinet påverkar serotoninhalten i hjärnan och det brukar ta ca två veckor innan det har kommit i rätt balans, så det är helt normalt att man mår dåligt och t.o.m kan må sämre innan det har jämnat ut sig. Fortsätt bara äta medicinen, det är för att medicinen har effekt som du mår sämre nu men det kommer snart att gå över. Håll ut, och får du kraftig ångest och mår jättedåligt ring din läkare och berätta det. Men alltså snart blir det bättre :)

  • Sun 15 Sep 2019 05:26
    #9

    Det kan förstås ta lite längre tid än två veckor men ja du fattar ;) snart vänder det!

  • Anonym (cocos­) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 09:17
    #10
    Smillefix skrev 2019-09-15 05:23:37 följande:

    Sertralinet påverkar serotoninhalten i hjärnan och det brukar ta ca två veckor innan det har kommit i rätt balans, så det är helt normalt att man mår dåligt och t.o.m kan må sämre innan det har jämnat ut sig. Fortsätt bara äta medicinen, det är för att medicinen har effekt som du mår sämre nu men det kommer snart att gå över. Håll ut, och får du kraftig ångest och mår jättedåligt ring din läkare och berätta det. Men alltså snart blir det bättre :)


    Tack så mycket för ditt svar! Skönt att veta vad det beror på och att det blir bättre snart, hoppas bara det inte tar för lång tid. 
  • Marie7
    Sun 15 Sep 2019 10:45
    #11

    Det blir bättre! Härda ut!! Har ätit Sertralin i 14 år. Jobbigt att börja med en del biverkningar. Man blir sämre innan det blir bättre. Ungefär så.

  • Anonym (Oj)
    Sun 15 Sep 2019 11:07
    #12
    Marie7 skrev 2019-09-15 10:45:59 följande:

    Det blir bättre! Härda ut!! Har ätit Sertralin i 14 år. Jobbigt att börja med en del biverkningar. Man blir sämre innan det blir bättre. Ungefär så.


    Oj ursäkta men jag måste fråga varför du gått så länge på antidepp medicin? Det är ju aldrig en lösning på problemet bara lindra symptomen.

    Vill du vara beroende av medicin?
  • Anonym (G)
    Sun 15 Sep 2019 12:07
    #13
    Anonym (Oj) skrev 2019-09-15 11:07:16 följande:

    Oj ursäkta men jag måste fråga varför du gått så länge på antidepp medicin? Det är ju aldrig en lösning på problemet bara lindra symptomen.

    Vill du vara beroende av medicin?


    Va e detta för svar egentligen??

    Medicin kan ju visst vara en lösningen på problemet! Då det kan vara mer biologiskt betingat... när du säger så så visar du ju bara på att du inte verkar besitta så mycket kunskap inom området.
  • Anonym (Oj)
    Sun 15 Sep 2019 12:33
    #14
    Anonym (G) skrev 2019-09-15 12:07:25 följande:

    Va e detta för svar egentligen??

    Medicin kan ju visst vara en lösningen på problemet! Då det kan vara mer biologiskt betingat... när du säger så så visar du ju bara på att du inte verkar besitta så mycket kunskap inom området.


    Ta gärna fram fakta på ditt påstående om du är så säker på att sertalin är en medicin som behandlar ett ?kroniskt? tillstånd, dvs livstids låg halt serotonin.

    Har man gått på samma antidepp i 14år så får jag bara hoppas att personen ifråga har testat annat än medicin.

    Jag begriper inte hur läkare kan bedöma att en person i ung ålder ska ta medicin för resten av livet.

    Som du säkert vet så är det få saker som är konstanta. Livet går upp och ner.

    Jömför det med preventivmedel. Ska du skaffa barn så får du sluta med preventivmedel. Annars blir det ingen unge. Slutar man med antidepp så kan man se hur stort behovet är. Men det är beroendeframkallande och svårt att sluta med. Så folk bara fortsätter år efter år..
  • Marie7
    Sun 15 Sep 2019 12:39
    #15

    Jag har en depressionssjukdom efter mitt första barn föddes. Läkares ordination. Svar på din fråga??!

  • Anonym (G)
    Sun 15 Sep 2019 12:55
    #16
    Anonym (Oj) skrev 2019-09-15 12:33:56 följande:

    Ta gärna fram fakta på ditt påstående om du är så säker på att sertalin är en medicin som behandlar ett ?kroniskt? tillstånd, dvs livstids låg halt serotonin.

    Har man gått på samma antidepp i 14år så får jag bara hoppas att personen ifråga har testat annat än medicin.

    Jag begriper inte hur läkare kan bedöma att en person i ung ålder ska ta medicin för resten av livet.

    Som du säkert vet så är det få saker som är konstanta. Livet går upp och ner.

    Jömför det med preventivmedel. Ska du skaffa barn så får du sluta med preventivmedel. Annars blir det ingen unge. Slutar man med antidepp så kan man se hur stort behovet är. Men det är beroendeframkallande och svårt att sluta med. Så folk bara fortsätter år efter år..


    Tänker inte ens bemöda mig att svara på detta inlägget..
  • Anonym (Oj)
    Sun 15 Sep 2019 13:01
    #17
    Anonym (G) skrev 2019-09-15 12:55:24 följande:

    Tänker inte ens bemöda mig att svara på detta inlägget..


    Det förstår jag. Du besitter nog inte så mycket kunskap som du påstod. Vi låter det vara helt enkelt.
  • Anonym (cocos­) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 23:09
    #18

    Stort tack till alla som tagit sig tid att svara på mitt inlägg! Litar på det ni säger och ser fram emot den dagen då jag slipper ångest och oro! Drömmer

Svar på tråden Erfarenhet kring antidepp vid ångest/oro