• Anonym (---)

    Ärlighet

    Vad tycker ni om namnet Nadira?

  • Svar på tråden Ärlighet
  • Anonym (---)
    BurningDiamond skrev 2019-09-15 11:07:34 följande:

    Har barnet arabisk anknytning? Om inte, så nej.


    Varför måste barnet ha det?
  • BurningDiamond
    Anonym (---) skrev 2019-09-15 11:08:19 följande:
    Varför måste barnet ha det?
    Du frågar efter (min) ärliga åsikt, och den är att inte ge barn namn som det inte har språklig/kulturell anknytning till.
  • Anonym (---)
    BurningDiamond skrev 2019-09-15 11:18:31 följande:

    Du frågar efter (min) ärliga åsikt, och den är att inte ge barn namn som det inte har språklig/kulturell anknytning till.


    Märklig åsikt. De flesta namnen som svenska barn har är inte svenska från början.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (---) skrev 2019-09-15 11:20:12 följande:

    Märklig åsikt. De flesta namnen som svenska barn har är inte svenska från början.


    Nä, men kristlig/fornnordiskt ursprung, om inte en invandrad släkting finns och man hedrar denna.
  • Anonym (Öh)

    Nu menar jag alltså att barnet har ex. har arabiskt blod.

  • Knappast nu
    BurningDiamond skrev 2019-09-15 11:18:31 följande:

    Du frågar efter (min) ärliga åsikt, och den är att inte ge barn namn som det inte har språklig/kulturell anknytning till.


    Jävla trams. Vad har det för betydelse.
  • BurningDiamond
    Anonym (---) skrev 2019-09-15 11:20:12 följande:
    Märklig åsikt. De flesta namnen som svenska barn har är inte svenska från början.
    Var har jag sagt att namnet måste vara "svenskt från början"?
    I Sverige har vi massor av namn som idag kan räknas som "kulturell anknytning" då namnet varit i bruk här i hundratals år.

    Min åsikt (och om du inte vill ha främlingars åsikter så ska du nog undvika öppna forum) är att det blir konstigt annars. En svensk som heter Liam är lika fel som en kines som heter José, eller en xhosa som heter Freja.
  • BurningDiamond
    Knappast nu skrev 2019-09-15 11:29:06 följande:
    Jävla trams. Vad har det för betydelse.
    Ingen för dig, massor för mig. Så du döper dina avkommor till Muhammed och Nadira, och jag döper mina till Sigrid och Björn. Det är inget fel i något av det.

    Men om man nu väljer att starta en debatt på ett öppet forum så får man kanske vara medveten om att det finns flera olika åsikter och alla är "märkliga" eller "tramsiga" beroende på vilken åsikt man själv har.
  • Knappast nu
    BurningDiamond skrev 2019-09-15 12:17:47 följande:

    Ingen för dig, massor för mig. Så du döper dina avkommor till Muhammed och Nadira, och jag döper mina till Sigrid och Björn. Det är inget fel i något av det.

    Men om man nu väljer att starta en debatt på ett öppet forum så får man kanske vara medveten om att det finns flera olika åsikter och alla är "märkliga" eller "tramsiga" beroende på vilken åsikt man själv har.


    Ska du inte anmäla någon?
  • BurningDiamond
    Knappast nu skrev 2019-09-15 12:44:14 följande:
    Ska du inte anmäla någon?
    Vad är ditt problem? Vem tycker du jag ska anmäla? På vilken grund?
Svar på tråden Ärlighet