• Anonym (Kaffedraken)

    Svårigheter att somna. Tips?!

    Har haft insomningsproblem här några år sedan. Det var 2 epilepsimediciner som kolliderade med varandra. Jag låg vaken flera dygn. Det var fruktansvärt. Medicinerna byttes och sömnproblemen blev bra. Gick även i KBT. Därefter fick jag barn och har sovit som en stock i flera år. Dock är jag känslig fortfarande vad gäller sömnen och somnar jag inte inom 30 min flera nätter i rad får jag väldigt lätt ångest. Kroppen är trött men hjärnan på högvarv. Framförallt för attjag är rädd att få tillbaka sömnproblemen från förr. Så Jag får ren och skär panik och vet inte hur jag ska lugna mig. Vill bara sova och stressen späder på det. Nu har jag nämligen somnat mellan 01-03 flera dagar i rad trots mindfulness övningar. Alltså legat vaken minst en timme. Så fort lampan släcks börjar paniken. "Nu MÅSTE du somna för du borde verkligen vara trött". När sambon somnar späds stressen på.

    Läste sedan en artikel i nån tidning om vad som händer om man inte sover (psykos,hallucinationer osv) och blev skräckslagen.

    Vill absolut inte börja med insomningstabletter heller. Vill bara ha hjälp att tona ner paniktänkandet som kommer smygande så fort det gått 5 min. Händer det nån gång i månaden är det ingen fara men när det rör sig om flera nätter i rad kommer paniken.

  • Svar på tråden Svårigheter att somna. Tips?!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Melatonin har hjälpt mig. Finns i hälsokostaffärer utomlands och att köpa på nätet (receptbelagt i Sverige). Är vårt naturliga sömnhormon som vissa har för lite av (som jag).

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (tips) skrev 2019-09-15 12:22:54 följande:

    motionera och ta magnesium på kvällen


    Ja jag gör båda delarna. Tyvärr inte funkat. Det är ett negativt tankemönster som jag vill försöka bryta
  • Anonym (Kaffedraken)

    När du inte kan somna, gå upp och gör något stillsamt. Läs, handarbeta etc. När du känner dig trött så gå och lägg dig igen. Detta för att bryta mönstret och för att få dig att förknippa sängen med sömn - inte oro.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mella) skrev 2019-09-15 17:07:56 följande:

    Melatonin har hjälpt mig. Finns i hälsokostaffärer utomlands och att köpa på nätet (receptbelagt i Sverige). Är vårt naturliga sömnhormon som vissa har för lite av (som jag).


    Har du nån länk till en seriös nätsida att beställa melatonin ifrån?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag brukar köra med spikmatta i sängen! Så jäkla skönt. Man måste då ligga still och kan inte hoppa runt, rulla runt och böka omkring som man annars gör.. Lyssna på en podcast på låg volym eller på avslappnande musik. Efter ca 30-45 minuter är man hur avslappnad som helst, kan ta bort spikmattan snabbt och försöka somna om igen. Man blir liksom helt utmattad. :) Det funkar för mig iaf som haft otroligt svårt för att somna!

Svar på tråden Svårigheter att somna. Tips?!