• Anonym (Hjälplös)

    Behöver hjälp.. Vilken politiker kan man kontakta?

    Hej,

    Jag har ett problem som gått så långt att jag vill prata med en politiker om det som kanske kan ge mig ett svar och genom kontakter kanske hjälpa mig att hitta en lösning.

    Men vem kan jag som privatperson helst prata med? Antar att jag inte direkt vänder mig till den högst uppsatta i min kommun utan bör finnas mer pratvänliga personer? Vad kallas dem och vart tar jag lämpligast kontakt?

  • Svar på tråden Behöver hjälp.. Vilken politiker kan man kontakta?
  • Kjell2

    Gäller det något kommunalt, regionalt eller nationellt?

    Om du tittar på respektive hemsida hittar du en lista och kontaktuppgifter på folkvalda.

    Om det tex rör grundskolan, ett kommunal ansvar, letar du reda på någon i utbildningsnämnden i den kommun det gäller.

  • Anonym (val)

    Du börjar med att vända dig till rätt nämnd för frågan. Där sitter ett gäng politiker som alla är "rätt person" att kontakta. Även om du vänder dig till den "högst upp" så kommer han/hon att hänvisa dig till politikerna i nämnden.

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Ibland ger det bättre effekt att gå ut i pressen med sitt problem, men det är ju inte fel att ge politikerna chansen först. Gör politikerna något tokigt så blir det ju extra smaskigt för en journalist.

  • Anonym (Hjälplös)

    Vad kallas de som man kryssar för när man väljer inför kommunvalet på valsedlarna? Kan någon av de vara till hjälp?

  • Kjell2
    Anonym (Hjälplös) skrev 2019-09-15 15:33:59 följande:

    Vad kallas de som man kryssar för när man väljer inför kommunvalet på valsedlarna? Kan någon av de vara till hjälp?


    Ingen vet vem du kryssade för.

    Leta reda på de som sitter i rätt nämns. Vad gäller det?
  • Loigios
    Anonym (Hjälplös) skrev 2019-09-15 15:33:59 följande:

    Vad kallas de som man kryssar för när man väljer inför kommunvalet på valsedlarna? Kan någon av de vara till hjälp?


    De kallas för förtroendevalda och är dom som tillsammans arbetar i nämnderna/fullmäktige ihop med tjänstemännen
  • Anonym (Beror på)

    Det beror helt på vad du vill ha hjälp med. Generellt sett så har enskilda politiker inte jättemycket makt. Vad handlar det om?

Svar på tråden Behöver hjälp.. Vilken politiker kan man kontakta?