• Anonym (R)
    Sun 15 Sep 2019 19:50
    671 visningar
    8 svar
    8
    671

    Behålla SGI när man börjar jobba deltid i eget företag efter föräldraledigheten?

    Efter barnets 1 års dag måste man ta ut 5 föräldrapenningsdagar per vecka eller jobba de dagar man inte tar ut fp för, annars nollas sgi och föräldrapenningen blir lägsta efter 2-årsdagen. Har jag förstått rätt då? Men om man är egen företagare, hur vet du hur man jobbar då? Om jag efter barnets första födelsedag t.ex. tar ut 2 fp-dagar och jobbar 3 dagar/vecka i mitt företag (som jag haft redan innan barnet föddes), hur kan man vara säker på att inte nollas då? Ska man på något sätt anmäla att man jobbar då eller?

  • Svar på tråden Behålla SGI när man börjar jobba deltid i eget företag efter föräldraledigheten?
  • Anonym (Elin)
    Sun 15 Sep 2019 20:37
    #1

    Jag skulle tro att FK vill se det styrkt genom att du faktiskt tagit ut lön motsvarande arbete tre dagar per vecka. Blir man utredd kan väl sådant som liggare/register/redovisning etc bli aktuellt att visa upp.

    Jag som anställd får ju lön om jag jobbar 60% ( 3 dagar i veckan) och min arbetsgivare intygar till FK att så är fallet om de får frågan.

  • Anonym (R) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 21:37
    #2
    Anonym (Elin) skrev 2019-09-15 20:37:29 följande:

    Jag skulle tro att FK vill se det styrkt genom att du faktiskt tagit ut lön motsvarande arbete tre dagar per vecka. Blir man utredd kan väl sådant som liggare/register/redovisning etc bli aktuellt att visa upp.

    Jag som anställd får ju lön om jag jobbar 60% ( 3 dagar i veckan) och min arbetsgivare intygar till FK att så är fallet om de får frågan.


    Men mitt företag är rätt nystartat och jag kan inte plocka ut sådan lön ännu.
  • Sun 15 Sep 2019 21:41
    #3

    Om du inte har någon lön, kommer din SGI att sjunka.

  • Anonym (H)
    Sun 15 Sep 2019 21:53
    #4

    Är ditt bolag nystartar och du inte tar ut någon större lön kan din SGI bli högre trots låga inkomster. Under en begränsad tid. Fråga försäkringskassan.

    På sikt kommer dock din SGI sjunka till att motsvara din lön.

  • Anonym (Elin)
    Sun 15 Sep 2019 22:24
    #5
    Anonym (R) skrev 2019-09-15 21:37:52 följande:

    Men mitt företag är rätt nystartat och jag kan inte plocka ut sådan lön ännu.


    Det finns övergångsregler för startups där man räknar på en likvärdig lön om man vore anställd. Men du behöver prata med FK om det.
  • Anonym (Qwert­y)
    Sun 15 Sep 2019 22:51
    #6
    Anonym (R) skrev 2019-09-15 19:50:23 följande:

    Efter barnets 1 års dag måste man ta ut 5 föräldrapenningsdagar per vecka eller jobba de dagar man inte tar ut fp för, annars nollas sgi och föräldrapenningen blir lägsta efter 2-årsdagen. Har jag förstått rätt då? Men om man är egen företagare, hur vet du hur man jobbar då? Om jag efter barnets första födelsedag t.ex. tar ut 2 fp-dagar och jobbar 3 dagar/vecka i mitt företag (som jag haft redan innan barnet föddes), hur kan man vara säker på att inte nollas då? Ska man på något sätt anmäla att man jobbar då eller?


    Om du jobbar 3 dagar (heltid) och tar ut fp två dagar så här du 100% sysselsättning och din SGI ska vara skyddad.
  • Anonym (Qwert­y)
    Sun 15 Sep 2019 22:52
    #7
    Anonym (R) skrev 2019-09-15 21:37:52 följande:

    Men mitt företag är rätt nystartat och jag kan inte plocka ut sådan lön ännu.


    Kam du plocka ut någon lön?
  • Tue 17 Sep 2019 07:16
    #8

    Sgi blir dock inte nollad om man har lägre sysselsättning än fem dagar per vecka för jobb + FP, den sänks till den nivån man arbetar.

Svar på tråden Behålla SGI när man börjar jobba deltid i eget företag efter föräldraledigheten?