• Sun 15 Sep 2019 20:36
    783 visningar
    19 svar
    19
    783

    Hur orolig bör jag vara när jag sett hjärtat slå?

    Tidigare i veckan såg jag hjärtat slå i vecka 7+2. Hur orolig bör jag vara för att få ett missfall nu? Är risken fortfarande hög? När kan jag slappna av?

  • Svar på tråden Hur orolig bör jag vara när jag sett hjärtat slå?
  • Anonym (...)
    Sun 15 Sep 2019 20:43
    #1

    Nu. Du väntar barn, inte missfall :) sen kan tyvärr allt hända tills barnet är fött. Stort grattis.

  • Sun 15 Sep 2019 20:46
    #2

    Risken nu är jätteliten. V.9 om man sett hjärtat slå brukar de säga max 3%.

  • Sun 15 Sep 2019 20:48
    #3

    Önskar att jag kunde tänka att jag väntar barn och inte missfall. Men det går tyvärr inte efter tre missfall. Skulle vilja veta ungefär hur stor risken är när hjärtat har börjat slå.


    Anonym (...) skrev 2019-09-15 20:43:20 följande:

    Nu. Du väntar barn, inte missfall :) sen kan tyvärr allt hända tills barnet är fött. Stort grattis.


  • Sun 15 Sep 2019 20:50
    #4

    I vecka 9, menar du alltså 8+? Tycker att graviditetsveckor är så röriga. Isåfall kanske jag kan göra ett privat ultraljud i veckan igen för att se hur det ser ut.. är i vecka 8+1 på tisdag.


    Jag är bara jag skrev 2019-09-15 20:46:40 följande:

    Risken nu är jätteliten. V.9 om man sett hjärtat slå brukar de säga max 3%.


  • Sun 15 Sep 2019 20:54
    #5
    Gullrankans skrev 2019-09-15 20:50:33 följande:
    I vecka 9, menar du alltså 8+? Tycker att graviditetsveckor är så röriga. Isåfall kanske jag kan göra ett privat ultraljud i veckan igen för att se hur det ser ut.. är i vecka 8+1 på tisdag.
    V.9 är 8+ ja. Men nu behöver du inte göra fler VUL, absolut inte ett i veckan! Risken för missfall är statistiskt sett jättelåg om man sett hjärtat. Jag hade haft 4 m.f före första barnet föddes, hade världens ångest inför VUL så sköt på det till v.13. Då såg vi en liten krabat som slog volter där inne. Hjärta Och risken var nere på 0,5%. Våga tro! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (...)
    Sun 15 Sep 2019 20:54
    #6
    Gullrankans skrev 2019-09-15 20:48:38 följande:

    Önskar att jag kunde tänka att jag väntar barn och inte missfall. Men det går tyvärr inte efter tre missfall. Skulle vilja veta ungefär hur stor risken är när hjärtat har börjat slå.


    Lider med dig, födde ett barn stilla i v 20. Och ett i v 26 så det är omöjligt att sia om hur stor risken är trots att hjärtat slår.
  • Anonym (S)
    Sun 15 Sep 2019 20:55
    #7

    Jag tycker denna sidan känns lättande att läsa

    datayze.com/miscarriage-chart.php

  • Sun 15 Sep 2019 21:24
    #8
    Anonym (...) skrev 2019-09-15 20:54:48 följande:

    Lider med dig, födde ett barn stilla i v 20. Och ett i v 26 så det är omöjligt att sia om hur stor risken är trots att hjärtat slår.


    Usch vad hemskt :( beklagar så.

    Får jag fråga vad det berodde på?

    Vi födde vår flicka stilla i v.25 i Juni 2018 pga GBS infektion som tog sig in till henne
  • Anonym (...)
    Sun 15 Sep 2019 21:49
    #9
    Ebo88 skrev 2019-09-15 21:24:14 följande:

    Usch vad hemskt :( beklagar så.

    Får jag fråga vad det berodde på?

    Vi födde vår flicka stilla i v.25 i Juni 2018 pga GBS infektion som tog sig in till henne


    Beklagar, vår flicka föddes då jag inte känner att jag har värkar. Vattnet gick och förlossningen startade, hon levde i magen men var för liten för att sjukvården skulle göra något. Min andra föddes med cerklage (band runt livmodern) i v 26. Hon mår dock bra i dag.
  • Sun 15 Sep 2019 22:10
    #10
    Anonym (...) skrev 2019-09-15 21:49:00 följande:

    Beklagar, vår flicka föddes då jag inte känner att jag har värkar. Vattnet gick och förlossningen startade, hon levde i magen men var för liten för att sjukvården skulle göra något. Min andra föddes med cerklage (band runt livmodern) i v 26. Hon mår dock bra i dag.


    Usch vad hemskt :(

    Vi förlorade första barnet efter han föddes i v.25. Fick cerklage andra graviditeten men då var det GBS i v.25. Vi är nu i v.23 och har cerklage och hittills går allt bra.

    Vad skönt att höra att er kämpe mår bra idag!!
  • Lucia2­019
    Mon 16 Sep 2019 11:06
    #11
    Ebo88 skrev 2019-09-15 21:24:14 följande:
    Usch vad hemskt :( beklagar så.

    Får jag fråga vad det berodde på?

    Vi födde vår flicka stilla i v.25 i Juni 2018 pga GBS infektion som tog sig in till henne
    Men gud så hemskt! 

    Jag hade GBS när jag var gravid med min son, hade ingen aning om att det kunde gå vidare till barnet! Det fick jag inte någon information om :(
  • Mon 16 Sep 2019 11:26
    #12
    Lucia2019 skrev 2019-09-16 11:06:21 följande:

    Men gud så hemskt! 

    Jag hade GBS när jag var gravid med min son, hade ingen aning om att det kunde gå vidare till barnet! Det fick jag inte någon information om :(


    Nej, vården brukar inte vara så flitiga med att ge info om den negativa bit som kan ske tyvärr.

    Det är pga att ca 30% av kvinnor har GBS och i de allra flesta fall går allt bra.

    Sen finns det tyvärr den del kvinnor och barn som drabbas negativt där barn kan smittas och dö i magen. Kan även orsaka för tidig födsel samt att barn kan bli smittade vid vaginal förlossning och bli väldigt sjuka.
  • Anonym (N)
    Mon 16 Sep 2019 11:27
    #13
    Jag är bara jag skrev 2019-09-15 20:54:06 följande:

    V.9 är 8+ ja. Men nu behöver du inte göra fler VUL, absolut inte ett i veckan! Risken för missfall är statistiskt sett jättelåg om man sett hjärtat. Jag hade haft 4 m.f före första barnet föddes, hade världens ångest inför VUL så sköt på det till v.13. Då såg vi en liten krabat som slog volter där inne.  Och risken var nere på 0,5%. Våga tro!


    V 9 är 9+ och inget annat. Det är det vården går efter.
  • Lucia2­019
    Mon 16 Sep 2019 11:28
    #14
    Ebo88 skrev 2019-09-16 11:26:46 följande:
    Nej, vården brukar inte vara så flitiga med att ge info om den negativa bit som kan ske tyvärr.

    Det är pga att ca 30% av kvinnor har GBS och i de allra flesta fall går allt bra.

    Sen finns det tyvärr den del kvinnor och barn som drabbas negativt där barn kan smittas och dö i magen. Kan även orsaka för tidig födsel samt att barn kan bli smittade vid vaginal förlossning och bli väldigt sjuka.

    Men FY!!! Fick du någon antibiotika? (Förlåt kanske en dum fråga)


     

  • Anonym (.)
    Mon 16 Sep 2019 16:08
    #15

    Nej, inte riktigt så är det. Vården är mer specifik och anger vecka samt dag. Så exempelvis 8+4 vilket innebär att det gått 8 fulla veckor och 4 dagar vilket betyder att du är i vecka 9. Detta enligt 1177 vårdguiden.


    Anonym (N) skrev 2019-09-16 11:27:49 följande:

    V 9 är 9+ och inget annat. Det är det vården går efter.


  • Mon 16 Sep 2019 17:59
    #16
    Lucia2019 skrev 2019-09-16 11:28:29 följande:

    Men FY!!! Fick du någon antibiotika? (Förlåt kanske en dum fråga)

     


    Förra graviditeten fick jag i v.8 och sen lämnade jag urinodling i v.16 för jag hade symptom. Min bm ringde aldrig upp men efter 2 veckor fick jag tag på henne och fick då veta att bakterierna var tillbaka. Fick tjata mig till antibiotika den gången.

    I v.22 fick jag en störtblödning. Bad om antibiotika men jag fick ingen. Sade att jag hade symptom och onda sammandragningar. Jag fick lämna urinodling och efter 12 dagar från första blödningen så visade återigen odling på GBS. Fick antibiotika men i v.24+1 så hade hjärtat slutat slå.

    Denna graviditet äter jag antibiotika från v.13 tills BF.

    Och det är ingen dum fråga du ställde :) många blir inte behandlade med antibiotika pga GBS men med tanke på vår historik så blir jag det
  • Lucia2­019
    Mon 16 Sep 2019 19:40
    #17
    Ebo88 skrev 2019-09-16 17:59:07 följande:
    Förra graviditeten fick jag i v.8 och sen lämnade jag urinodling i v.16 för jag hade symptom. Min bm ringde aldrig upp men efter 2 veckor fick jag tag på henne och fick då veta att bakterierna var tillbaka. Fick tjata mig till antibiotika den gången.

    I v.22 fick jag en störtblödning. Bad om antibiotika men jag fick ingen. Sade att jag hade symptom och onda sammandragningar. Jag fick lämna urinodling och efter 12 dagar från första blödningen så visade återigen odling på GBS. Fick antibiotika men i v.24+1 så hade hjärtat slutat slå.

    Denna graviditet äter jag antibiotika från v.13 tills BF.

    Och det är ingen dum fråga du ställde :) många blir inte behandlade med antibiotika pga GBS men med tanke på vår historik så blir jag det
    Men gud! Alltså vilken hemsk historia! Jag fick antibiotika men den kom tillbaka ändå...dom sa att man har det naturligt i kroppen och att man aldrig kommer att bli av med den! så jag fick bara EN omgång utav antibiotika! Tack för all info! Jag är nu i 7 (6+2) och ska be min barnmorska att ta en odling faktiskt! Aldrig kan man slappna av under en graviditet! Känns som att man är orolig för allt möjligt Gråter Så ledsen att ni förlorade eran dotter {#emotions_dlg.flower}
  • Mon 16 Sep 2019 20:47
    #18
    Lucia2019 skrev 2019-09-16 19:40:09 följande:

    Men gud! Alltså vilken hemsk historia! Jag fick antibiotika men den kom tillbaka ändå...dom sa att man har det naturligt i kroppen och att man aldrig kommer att bli av med den! så jag fick bara EN omgång utav antibiotika! Tack för all info! Jag är nu i 7 (6+2) och ska be min barnmorska att ta en odling faktiskt! Aldrig kan man slappna av under en graviditet! Känns som att man är orolig för allt möjligt  Så ledsen att ni förlorade eran dotter 


    GBS gör ofta det, kommer tillbaka trotts behandling. Därför anser vården att man bara behöver bli behandlad en gång och då enbart om man har symptom från det. Många inom vården viftar bort oron vid GBS vilket jag anser är fel för även om de flesta inte blir drabbade så finns ändå den procent som blir. Och tyvärr var inte vår dotter det första barn vi förlorat, vi förlorade hennes storebror åter innan som föddes i v.25 pga sammandragningar från GBS i kombination med en svag livmodertapp.

    Mitt råd är att läsa på och vara observant och att absolut kräva antibiotika vid symptom samt vid födseln

    Grattis till graviditeten :) härligt med en liten till vår/sommar !
  • Anonym (N)
    Mon 16 Sep 2019 23:52
    #19
    Anonym (.) skrev 2019-09-16 16:08:25 följande:

    Nej, inte riktigt så är det. Vården är mer specifik och anger vecka samt dag. Så exempelvis 8+4 vilket innebär att det gått 8 fulla veckor och 4 dagar vilket betyder att du är i vecka 9. Detta enligt 1177 vårdguiden.


    Nej så är det inte. Jobbar inom obstetriken och är mycket insatt i att vi alltid säger den HELA veckan. Så är du i 8+4 så är du i v 8. Inte 9. Viktigt att veta framför allt om tex förlossningen startar och man ringer in och säger att man är i v 37 fast man är i v 36+ och inte fullgången.
Svar på tråden Hur orolig bör jag vara när jag sett hjärtat slå?