• Anonym (Budget)

    Gör ni en budget?

    Gör ni en budget?

  • Svar på tråden Gör ni en budget?
  • Anonym (Ja)

    Ja på ett ungefär, inte skriftligt men mentalt. Har varierande inkomst för tillfället så varje månad bestämmer vi var ribban ska ligga

  • Guapa

    Nja, inte direkt. Men har koll på inkomster och utgifter i alla fall. Har aldrig varit i ett läge då jag levt över mina tillgångar, det har liksom varit självreglerande.

  • Anonym (E)

    Ja, jag har en budget som jag följer upp varje månad.

    Jag lägger in förväntade inkomster samt alla räkningar och matkostnader/övrigt.
    Vi har olika mycket i räkningar varje månad, så en viss summa som blir över varje månad måste stå kvar på räkningskontot för framtida månader med mer räkningar. 

    Sedan har jag en budget över sparandet/investeringar. Min lön ingår inte i den första budgeten, det gör bara mannens lön. Min lön används till sparande och investeringar.

    Vi har ingen uppföljning av löpande kostnader, som mat, nöjen och diverse andra kontantinköp. 

  • Anonym (Nixpix)

    Nej, det behövs inte. Har betydligt färre utgifter än vad vi har sparat.

  • Anonym (Planering)

    Nja, vi har gjort en familjeekonomisk översikt och har ett gemensamt konto för hushållsutgifter. Tar pengarna slut där vet vi att vi har slösat.

    De pengar som är bara mina egna har jag ingen budget för. Jag är bara snål.

    Men inför stora beslut, som barn och flyttar, gör vi budgetar.

  • Gameofthrones

    Betalar räkningar, pensionssparande, ger mina barn barnbidraget plus lite till. Har sparande till mina barn och pensionsspar. Tills dem fyller 18. Sen får dem spara det själv.

    Har matbudget. / månad.

    Plus veterinärbudget.

    När jag har gjort allt detta så är det småhandla basvaror som går åt. Handla det jag vill ha. Är nöjd med det jag har så det blir inte att vi inte gör av så mkt. Har pengar kvar till kommande lön.

  • Anonym (Sällan)

    Har koll på alla räkningar exakt och nerskrivet vilka månader de kommer, och nästan alla dras på autogiro.

    Men sen lever vi från månad till månad, mycket pengar så spenderar vi mer. Har även ca 300t sparar så tryggheten finns där.

  • Anonym (.)

    När det var tightare med pengar så körde vi budget, i takt med att inkomsterna ökat har jag släppt på det ganska mycket.

    Brukar väl vara ca 3 månader om året som jag går back, resten blir det pengar över.

    Däremot brukar jag planera lite för större renoveringar, bilbyten och sådant, även om jag inte har en nedskriven budget.

Svar på tråden Gör ni en budget?