• Kikoyus87

    PANIK! Vad är fel på mig?

    PANIIIIIIIIIK!

    jag är så desperat efter svar så snälla om ni kan lugna mina nerver så scrolla inte ner.

    Lång historia kort, jag har jaydess spiral insatt sedan 2016. Satte in den i april/maj 2016 och det var menat att jag skulle byta ut den efter tre år.

    Dock har jag skjutit upp på det och inte haft tid. Klantigt jag vet. Så alltså har jag haft min spiral några månader extra.

    Så nu till min fråga, tar hormonerna i en spiral slut på dagen när den skall bytas? Eller kan den hålla ett tag till?

    Nu, vidare till andra dilemmat. Jag har noll koll om jag har ägglossning eller ej. Har mens lite ibland. Ibland varje månad och ibland har jag två gånger under en månad. Jag har samlag en gång i veckan och trots att jag har en spiral insatt så tar jag ett akut p piller strax efter samlaget.

    Nu till mitt problem, jag hade samlag onsdag 4 september. Tog ett dagen efter piller inom 8 timmar ungefär. Tre dagar efter blir jag typ sjuk/förkyld/febrig. Och helt plötsligt har jag mensvärk, extremt ömma bröst, gasig och en tyngdkänsla i de nedre regionerna. Är det ens möjligt att jag blivit gravid trots spiral och akut-piller? Och är det överhuvudtaget möjligt att känna symptom 3 dagar efter samlaget. Hela mitt psyke är kaos nu och jag vet inte vad jag skall ta mig till då en graviditet absolut inte får ske. Det är också av den anledningen som jag tar akut p piller för säkerhets skull. Har köpt upp alla ägglossnings och graviditetstester i princip som har visat negativt.

    Så vad i helskotta är fel?

    Förlåt för långt inlägg men skriv gärna ifall ni förstår er på situationen ??

  • Svar på tråden PANIK! Vad är fel på mig?
  • Anonym (R)

    Men helt seriöst skärp dig. Vill du inte ha barn så skaffa ett riktigt preventivmedel, använd åtminstone kondom, istället för dagen efter piller hela tiden. De är inga preventivmedel. De skjuter bara på ägglossning så har du redan haft ägglossning precis så är de totalt verkningslösa. Hoppas verkligen att du och din/a sexpartner/s är redo att bli föräldrar.

    För att svara på dina frågor. Jag ver inget om spiraler men det finns govetvis en anledning till att man ska byta dem inom viss tid. När det gäller symptomen så nej, man kan inte känna graviditetssymptom 3 dagar efter sex. Även om du skulle haft ägglossning exakt den dagen så tar det minst 5 dagar från ägglossning tills embryot fäster (det fäster 5-12 dagar efter äl). Inte innan det fäster kan du känna av något.

  • Anonym (R)

    Kan också nämna att om du blir gravid nu när du har spiralen inne har du en ökad risk för utomkvedshavandeskap. Alltså att embryot fäster i äggledaren istället för livmodern. En sådan graviditet kan aldrig leda till levande barn och kan dessutom sluta i att du måste operera bort äggledaren. Utan äggledare kan du aldrig bli gravid naturligt igen utan kommer i så fall behöva IVF om du vill försöka bli gravid.

  • Kikoyus87

    Tack för ditt svar. Jag är så orolig hela tiden då mitt andra blev till trots kopparspiral. Nu har jag förvisso hormonspiral men har noja varenda gång efter samlag och haft det sen jag satte in den. Jag hoppas på att jag inte är gravid.

  • Akira Öken
    Kikoyus87 skrev 2019-09-16 10:10:10 följande:

    Nån mer som kan hjälpa mig?


    Ta kontakt med mödravården så hjälper de dig både med preventivmedel och svar på dina frågor.
  • nnnnnnnn
    Kikoyus87 skrev 2019-09-16 19:01:38 följande:
    Nån mer?
    Du kan inte få exakta svar här
    Ring mödravården eller barnmorskemottagningen och se till att få ett säkrare preventivmedel än en utgången spiral... Vill ni bli föräldrar? Om Ja - diskutera med barnmorska hur ni ska gå vidare tex ta ut spiralen, om Nej - diskutera med barnmorska om hur ni ska gå vidare tex sätt in ny spiral.
  • Anonym (E)
    Kikoyus87 skrev 2019-09-16 00:04:20 följande:

    PANIIIIIIIIIK!

    jag är så desperat efter svar så snälla om ni kan lugna mina nerver så scrolla inte ner.

    Lång historia kort, jag har jaydess spiral insatt sedan 2016. Satte in den i april/maj 2016 och det var menat att jag skulle byta ut den efter tre år.

    Dock har jag skjutit upp på det och inte haft tid. Klantigt jag vet. Så alltså har jag haft min spiral några månader extra.

    Så nu till min fråga, tar hormonerna i en spiral slut på dagen när den skall bytas? Eller kan den hålla ett tag till?

    Nu, vidare till andra dilemmat. Jag har noll koll om jag har ägglossning eller ej. Har mens lite ibland. Ibland varje månad och ibland har jag två gånger under en månad. Jag har samlag en gång i veckan och trots att jag har en spiral insatt så tar jag ett akut p piller strax efter samlaget.

    Nu till mitt problem, jag hade samlag onsdag 4 september. Tog ett dagen efter piller inom 8 timmar ungefär. Tre dagar efter blir jag typ sjuk/förkyld/febrig. Och helt plötsligt har jag mensvärk, extremt ömma bröst, gasig och en tyngdkänsla i de nedre regionerna. Är det ens möjligt att jag blivit gravid trots spiral och akut-piller? Och är det överhuvudtaget möjligt att känna symptom 3 dagar efter samlaget. Hela mitt psyke är kaos nu och jag vet inte vad jag skall ta mig till då en graviditet absolut inte får ske. Det är också av den anledningen som jag tar akut p piller för säkerhets skull. Har köpt upp alla ägglossnings och graviditetstester i princip som har visat negativt.

    Så vad i helskotta är fel?

    Förlåt för långt inlägg men skriv gärna ifall ni förstår er på situationen ??


    Som svar på din fråga så nej, hormonerna tar inte slut på studs när spiralen gått ut. Har du inte direkt någon mens så har du troligen inte heller ägglossning. I alla fall inte regelbundet.

    Vad det gäller dagen efter piller så är det inga preventivmedel utan de ger dig en dos hormoner som syftar till att skjuta fram ägglossningen för att förhindra graviditet. Därför fungerar de sämre om ens överhuvudtaget man tar En i veckan som du har gjort. De står beskrivet i bipackssedeln att effekten försämras om man tar dem ofta.

    Där kan du också läsa om biverkningarna på såna piller. Kan nog stämma med hur du mår nu eventuellt?
Svar på tråden PANIK! Vad är fel på mig?