• Anonym (Galet­)
    Mon 16 Sep 2019 16:47
    54 visningar
    7 svar
    7
    54

    Kan det funka? - förhållande

    En vän till mig är född och uppvuxen i Sverige, men har föräldrar från ett annat land. För ett tag sedan började han chatta med en kvinna som bor i det landet och nu i somras åkte han dit och de förlovade sig direkt redan vid första tillfället de sågs.

    Tror det är vanligt att man brukar göra så inom den kulturen, men jag är så nyfiken på varför man väljer att göra på det här sättet? I mina öron låter det galet för de känner ju knappt varandra. Hon bor fortfarande kvar i det landet, men tanken är nog att hon ska komma hit.

    Någon som har erfarenhet eller kunskap om detta sätt att välja partner? Kan det verkligen bli äkta känslor som håller livet ut eller är det bara att vänja sig?

  • Svar på tråden Kan det funka? - förhållande
  • Anonym (Tvång­)
    Mon 16 Sep 2019 17:16
    #1

    Han måste kanske göra så här enligt föräldrarnas värderingar.

    Är ni vänner kan du väl fråga?

  • Anonym (Galet­) Trådstartaren
    Mon 16 Sep 2019 17:34
    #2
    Anonym (Tvång) skrev 2019-09-16 17:16:35 följande:

    Han måste kanske göra så här enligt föräldrarnas värderingar.

    Är ni vänner kan du väl fråga?


    Har frågat honom och föräldrarna föredrar att han ska träffa någon från samma kultur, men enligt honom var det inget konstigt att förlova sig direkt. Han berättade att de klickade direkt och varför då vänta med det resonerade han.
  • Anonym (.)
    Mon 16 Sep 2019 17:45
    #3

    Ja, det finns kärlek vid första ögonkastet. Få förunnat att uppleva dock.

  • Anonym (Tvång­)
    Mon 16 Sep 2019 18:13
    #4

    Då är det uppenbart att han anammat deras kultur, och inte den svenska.

    Befängt enligt mig. De lär väl inte ens ses innan bröllopet. Är hon förmögen kanske? Eller desperat efter svenskt medborgarskap?

  • Anonym (Galet­) Trådstartaren
    Mon 16 Sep 2019 18:22
    #5
    Anonym (Tvång) skrev 2019-09-16 18:13:14 följande:

    Då är det uppenbart att han anammat deras kultur, och inte den svenska.

    Befängt enligt mig. De lär väl inte ens ses innan bröllopet. Är hon förmögen kanske? Eller desperat efter svenskt medborgarskap?


    De har ju träffats en gång. Vet inte om de kommer ses igen innan bröllop, men eftersom det är olika länder blir det nog inte lätt att resa hur som helst. Vet tyvärr inte mer om henne, men kanske att målet är att hon ska få ett bättre liv här.
  • Anonym (man)
    Mon 16 Sep 2019 19:09
    #6
    Anonym (Galet) skrev 2019-09-16 16:47:34 följande:

    En vän till mig är född och uppvuxen i Sverige, men har föräldrar från ett annat land. För ett tag sedan började han chatta med en kvinna som bor i det landet och nu i somras åkte han dit och de förlovade sig direkt redan vid första tillfället de sågs.

    Tror det är vanligt att man brukar göra så inom den kulturen, men jag är så nyfiken på varför man väljer att göra på det här sättet? I mina öron låter det galet för de känner ju knappt varandra. Hon bor fortfarande kvar i det landet, men tanken är nog att hon ska komma hit.

    Någon som har erfarenhet eller kunskap om detta sätt att välja partner? Kan det verkligen bli äkta känslor som håller livet ut eller är det bara att vänja sig?


    Tja, det är väl kanske inte det smartaste draget men på vilket sätt skulle det vara värre än....  tex att han har ett förhållande med en halvakoholoiserad 4 barns mamma med psykiska problem här i Sverige? Jag skulle se det som en klart större risk för hans välmående om det är den du tänker på?

    Folk verkar helt enkelt göra korkade saker när de blir förälskade framför allt om de är unga och oerfarna. Så länge de inte skaffar barn det första de gör så kan de väl alltid skilja sig om det skulle skita sig? Den som förlorar med på det är väl i så fall den blivande bruden som då lämnat allt för honom?
  • Anonym (A)
    Mon 16 Sep 2019 21:11
    #7
    Anonym (.) skrev 2019-09-16 17:45:11 följande:
    Ja, det finns kärlek vid första ögonkastet. Få förunnat att uppleva dock.
    Ja, det är underbart
Svar på tråden Kan det funka? - förhållande